دغدغه های معتمدان منطقه ۳ از بافت تاریخی تا رفع مشکلات اجتماعی

شهردار اصفهان در هفتمین برنامه ملاقات مردمی خود در قالب پنجاه و چهارمین نشست هم‌اندیشی «اصفهان فردا» با معتمدان و شهروندان منطقه سه اصفهان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این دیدار سه ساعته که با پاسخگویی شهردار اصفهان، رییس شورای اسلامی شهر و مدیر منطقه همراه بود، چهره‌های مذهبی، فرهنگی و هنری زیادی همچون «استاد صغیر» شاعر برجسته، حضور داشتند و به بیان دغدغه‌های مردم و مشکلات منطقه سه پرداختند.

آنچه در ادامه می خوانید گزارشی از این ملاقات مردمی همراه با نکات و مسایل بیان شده از سوی معتمدان است:

شفاف سازی درباره دلایل توزیع چند مرحله‌ای قبوض عوارض

«استاد صغیر» شاعر برجسته ساکن در منطقه سه به عنوان نخستین نفر در بین معتمدان این منطقه دغدغه خود را اینگونه عنوان کرد:

تا چند سال قبل قبوض عوارض تنها یکبار در سال توزیع می‌شد، اما در حال حاضر این قبوض چند مرحله‌ای و مبلغ آن به صورت علی‌الحساب به دست شهروندان می‌رسد که انتظار می‌رود درباره دلایل آن شفاف‌سازی شود.

معابر تنگ و دسترسی‌های نامناسب

«حاج محمد ربانی» عضو هیئت مدیره خانه مداحان و معتمد محله پامنار از محرومیت محله‌های این منطقه گفت:

شهروندان ساکن در منطقه سه بیشترین رضایت را از شهردار این منطقه دارند، اما اگر شهردار اصفهان بازدیدی از تعدادی از محله‌های محروم منطقه سه به ویژه محله‌هایی با کوچه‌های تنگ و باریک داشته‌ باشد، از نزدیک با مشکلات این محله‌ها آشنا خواهد شد.

در منطقه سه به لحاظ وجود بافت تاریخی و قدیمی مشکلات زیادی در دسترسی معابر وجود دارد، در حالی که بهترین جاذبه‌ها و خانه‌های تاریخی در منطقه سه واقع شده، اما به دلیل دسترسی نداشتن مناسب، بسیاری از آنها گمنام باقی مانده و در مکان‌های فرهنگی و تاریخی بسته شده است.

امکان تردد در بسیاری از کوچه‌های باریک وجود ندارد و در صورت بروز حادثه حتی خودروهای امدادی نیز امکان خدمات‌رسانی به شهروندان را ندارند.

همچنین در این منطقه امکانات فرهنگی، ورزشی و پارکینگ بسیار محدود است و البته ساکنان آن بیشترین تعداد شهید را تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کردند.

مترو در روزهای خاص رایگان شود

«رضا اخروی» از هیئات مذهبی منطقه سه با درخواست از شهردار اصفهان در خصوص رایگان شدن سرویس دهی مترو به شهروندان در بعضی از روزهای خاص و احداث پارکینگ برای بیمارستان حضرت زهرای مرضیه(س) گفت:

روزهایی همچون ۹ دی که قرار است حماسه‌ای توسط مردم در میدان تاریخی امام در کارنامه افتخارات شهر ثبت شود و البته مسیرهای منتهی به این میدان با محدودیت‌های ترافیکی مسدود می‌شود، بهترین خدمت به مردم انقلابی این شهر رایگان شدن سرویس دهی مترو به شهروندان است تا زودتر به مراسم باشکوه به مناسبت‌های ملی و مذهبی برسند.

بیمارستان حضرت زهرای مرضیه(س) مراجعه کنندگان بسیاری دارد که می‌طلبد با احداث یک پارکینگ از مشکلات ترافیکی اطراف آن کاسته شود؛ حتی می‌توان یک پارکینگ مشارکتی با همکاری بیمارستان در مجاورت آن احداث کرد.

راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در منطقه

«سید علیرضا خاتون‌آبادی» مشاور شهردار اصفهان در امور هیئت‌های مذهبی و مساجد به عنوان شهروند منطقه سه در این جلسه حضور یافت و خواستار راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در این منطقه شد و تصریح کرد:

با توجه به وسعت زیاد منطقه و البته کم برخوردار آن، مشکلات زیادی در محله‌ها وجود دارد که آسیب‌های اجتماعی زیادی به همراه داشته است، از این رو درخواست راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در منطقه سه را داریم.

تنها مرکز فرهنگی منطقه سه مجموعه بانوان آفتاب است که تنها امور رفاهی بانوان را تامین می کند، در حالی که در منطقه سه بزرگان زیادی از جمله ادیب، جامی، ضیاء، مرشد زاده و ... بوده اند؛ در بافت این منطقه افراد خاص و ویژه‌ای متولد شدند که به خاطر مشکلات و آسیب‌های موجود از این محله‌ها کوچ کردند و در سایر مناطق شهر ساکن شده اند.

خانه‌های قدیمی پتانسیل زیادی برای افزایش جذب گردشگران را دارد و می توان از طریق آنها درآمدزایی داشت.

مراکز ورزشی و کانون‌های فرهنگی، نیاز شهروندان

«اکبر آقاجان» از هیئت علوی با درخواست احداث مراکز ورزشی در منطقه گفت:

امکانات ورزشی در منطقه سه برای شهروندان به ویژه جوانان محدود است، از این رو درخواست احداث مراکز ورزشی و استخر در محله‌های این منطقه را داریم.

منطقه سه قلب اصفهان است زیرا تمام آثار تاریخی در این منطقه واقع شده و در سال‌های گذشته محل حکمروایی دولت سلجوقیان بوده، اما حالا به فراموشی سپرده شده است.

در این منطقه کانون فرهنگی وجود ندارد، باید مرکزی برای مشاوره افراد، مشاوره خانوادگی و رفع اختلافات خانواده‌ها در مجاورت میدان امام علی(ع) راه اندازی شود.

از مدیران شهری به ویژه شهردار منطقه سه که با درایت بسیار اقدامات خوبی برای آسایش هرچه بیشتر شهروندان انجام داده‌اند باید قدردانی کرد.

راه‌اندازی محلی برای بازپروری معتادان

جبلی از کانون جامعه الزهرا(س) سخنان خود را با درخواستی برای راه‌اندازی محلی برای بازپروری معتادان آغاز کرد و گفت:

یکی از آسیب‌های اجتماعی امروز در جامعه اعتیاد جوانان است که با حمایت و همراهی دولت و شهرداری می‌توان اقدامات خوبی در راستای بازپروری افراد معتاد انجام داد.

در شهر، جوانان پویا و فعال زیادی وجود دارند که باید از تخصص، دانش و ظرفیت های آنها استفاده شود.

یک محل بازپروری برای معتادان راه اندازی شود همچنین می‌توان محلی را برای کسب و کار و کارآموزی جوانان در منطقه راه‌اندازی کرد.

استفاده از طرح‌های جدید برای درآمدزایی

«آکوچکیان» استاد دانشگاه، خبرنگار و دبیر ۱۳ انجمن فرهنگی و ادبی، مؤسس انجمن فردوسی و شاهنامه پژوهان هنرمند و شاعر ضمن تقدیر از خدمات ارایه شده شهرداری اصفهان در بخش‌های عمرانی، فرهنگی و خدماتی در شهر، ایده‌های جدیدی به شهردار اصفهان ارائه کرد:

با توجه به اینکه با هنرمندان زیادی از شعرا، نقاشان، گرافیست‌ها و طراحان دانشگاه‌ها در ارتباط هستم، درخواست می‌کنم سبک جدیدی که در طراحی ایجاد و یک جلد آن را در گذشته تقدیم شهردار اصفهان کردم و در آموزشگاه‌ها آموزش داده می‌شود و در صنایع دستی نیز کاربرد دارد را مورد استفاده قرار دهید.

شهرداری می‌تواند به جای صدور قبوض عوارض، درآمدهای بهتری داشته باشد، یکی از ایده‌های که در فضاسازی و شهرسازی کاربرد دارد، درآمدزایی می کند و حاضر به اثبات آن هستم را اجرایی کنید.

احداث موزه صنایع دستی

«استاد حسین مقصودی» مورخ و اصفهان پژوه با تاکید بر این نکته که تعامل و همکاری و شنیدن نظرات افراد رمز موفقیت هر نهاد و سازمان است، با درخواست احداث پارکینگ در  ضلع جنوب شرقی میدان امام گفت:

 ضلع جنوب شرقی میدان امام فاقد پارکینگ است در حالی که این امکان وجود داشت که زمین یک حمام در کوچه بیت الحسین(ع) به مساحت دو هزار مترمربع برای احداث پارکینگ تملک شود، البته در حال حاضر این زمین در حال تبدیل شدن به هتل است، اما در شرق میدان امام بیش از ۶۰ هزار متر زمین شامل سه کاروانسرا و تعدادی خانه های متروکه وجود دارد که می توان برای هتل اختصاص داد و زمین حمام را به پارکینگ تبدیل کرد.

اصفهان یک جهان شهر و موزه است، اما در این شهر مهم یک موزه برای نمایش اشیاء قیمتی و صنایع دستی هنرمندان وجود ندارد تا مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

اختصاص بودجه عمرانی به مساجد

«مصطفی بهارزاده»، هیئت امنای حسینیه و مسجد نورباران در خصوص اختصاص بودجه عمرانی به مساجد گفت:

شهرداری سال‌های گذشته در پیاده رو مجاور مسجد نورباران سرویس بهداشتی احداث کرد و البته قرار بود نیروی مورد نیاز آن را معرفی کند، اما متأسفانه تاکنون اقدامی در این باره انجام نشده است؛ در حالی که برای مراقبت از سرویس بهداشتی نیاز به نیرو داریم.

در سال‌های اخیر برای زیباسازی و نورپردازی حسینیه نورباران اقدامات خوبی انجام شده، اما بودجه عمرانی مساجد لغو شده و حسینیه نورباران نیز درآمد موقوفه ای ندارد، از این رو درخواست می‌شود بودجه عمرانی به مساجد بازگردد.

مشکلات ترافیکی مسایل امنیتی را افزایش می‌دهد

«سرهنگ صادق زاده» رییس کلانتری ۱۳ اصفهان ضمن قدردانی از فعالیت‌های شهرداری منطقه سه، از مشکلات ترافیکی منطقه این گونه گفت:

به عنوان مسئول امنیت منطقه سه باید تاکید کنم این منطقه یکی از مناطق حساس و بسیار مهم شهر به شمار می‌رود، بزرگترین هیئات مذهبی شهر، بازار بزرگ اصفهان و افراد صاحب نفوذ زیادی در این منطقه هستند، اما مشکلات ترافیکی زیادی به ویژه در خیابان‌های صغیر، کمال و ولی‌عصر(ع) وجود دارد؛ قطعاً چنانچه مشکلات ترافیکی رفع نشود، مشکلات امنیتی افزایش پیدا خواهد کرد.

فعالیت واحدهای صنفی موتورسیکلت فروشان در خیابان سروش مشکلات زیادی را به لحاظ سد معبر ایجاد کرده و حقوق شهروندان را تضییع می‌کنند که باید توسط شهرداری رسیدگی شود.

در منطقه سه خانه های متروکه و قدیمی زیادی وجود دارد که به پاتوق افراد معتاد و ولگرد تبدیل شده و مزاحمت‌های زیادی برای اهالی محله‌ها و پلیس ایجاد کرده‌اند، البته شهرداری منطقه به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را رفع کند، اما می‌توان با همراهی و همکاری بین‌بخشی بر این مشکلات نیز فائق آمد.

برای برگزاری مراسم خاص  در حسینیه رضوی واقع در خیابان کمال مشکلات ترافیکی زیادی وجود دارد که برای رفع آن باید چاره‌اندیشی کرد.

انجام اقدامات فرهنگی در چهارباغ

«حجت الاسلام صدری» هیئت امنای مسجد الهادی واقع در خیابان سیدعلیخان در خصوص انجام اقدامات فرهنگی در چهارباغ عنوان کرد:

چهارباغ عباسی با اقدامات خوب شهرداری اصفهان زیبا شده، اما در مجاورت آن ناهنجاری‌های زیادی به وجود آمده است، از این رو انتظار می‌رود در کنار انجام اقدامات عمرانی، فکری برای وضعیت فرهنگی جامعه اندیشیده شود.

می‌توان چارچوبی با مشارکت حوزه علمیه و بسیج مشخص کرد تا وضعیت فرهنگی چهارباغ به حد مطلوبی برسد.

رفع مشکلات اجتماعی ضروری است

«دکتر محمدی» روانشناس و فعال اجتماعی  با اشاره به فعالیت در زمینه رفع مشکلات اجتماعی شهروندان پیشنهادی برای راه اندازی مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شهردار اصفهان ارائه داد:

سال‌های زیادی است مصادف با اعیاد و شهادت ائمه اطهار(ع) در این محله مشاوره رایگان می‌دهیم و بر اساس نیاز سنجی خدماتی را ارایه کرده‌ایم، اما در سال‌های اخیر به سبب ناهنجاری‌های زیادی که وجود داشت از جمله روابط بین فردی و اعتیاد، اقدامات تخصصی را انجام و در نتیجه لیستی از ناهنجاری ها را رصد و شناسایی کردیم.

باید برای رفع مشکلات اجتماعی شهروندان این منطقه چاره اندیشی کرد، می‌توان خانه‌ای را اجاره و مرکزی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی کرد.

یک محله را در این منطقه به عنوان پایلوت انتخاب کنید و در قالب پرسشنامه نیازهای مردم محله را بررسی و به صورت تخصصی بررسی و رفع کنید و البته می توان این مسائل را پیشگیری و کنترل کرد در غیر این صورت آسیب‌های آن شامل همه افراد می شود.

آینده اقتصاد شهر در منطقه ۳

«زهرانی» فعال گردشگری با تاکید بر وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری در این منطقه گفت:

منطقه سه قطب و نیمچه شهر اصفهان است و تمام افراد از زوایای مختلف به آن پرداخته‌اند.

آینده اقتصاد شهر می‌تواند روی پاشنه منطقه سه بچرخد، البته تغییر ساختاری در منطقه سه باید انجام و با عینک نو به منطقه نگاه شود.

مشکلات ترافیکی لاینحل

«حجت الاسلام سید واعظ» امام جماعت مسجد الاقصی با تقدیر از شهردار منطقه سه که همیشه پاسخگوی شهروندان این منطقه است از مشکلات ترافیکی چهارراه فلسطین و خیابان فردوسی گفت:

مشکلات ترافیک لاینحل باقی مانده و برای کاهش ترافیک خیابان‌های فردوسی و آمادگاه چاره اندیشی نشده است.

به گزارش ایمنا، در پایان هفتمین برنامه ملاقات مردمی شهردار اصفهان، «جامی» ذاکر  اهل البیت(ع) و حاج رحیم مقدم ز حسینیه بنی فاطمه(س) قاب نفیس صنایع دستی را به شهردار اصفهان اهداء کردند.

در حاشیه برگزاری ملاقات مردمی شهردار اصفهان با معتمدان و شهروندان منطقه سه، نمایشگاهی از آثار صنایع دستی هنرمندان این منطقه در محوطه ورودی ساختمان شهرداری برگزار شده بود که مورد بازدید شهردار اصفهان قرار گرفت.

کد خبر 403693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.