بخش صنعت زنجان رغبتی برای استفاده از پساب ندارد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت:در حال حاضر ۱۲میلیون متر مکعب پساب توسط شبکه فاضلاب شهر زنجان تولید می شود که قابلیت استفاده در بخش صنعت و کشاورزی را دارد هر چند بخش صنعت رغبتی برای استفاده از پساب فاضلاب ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا جزء قاسمی در نشستی خبری عصر سه شنبه _۱۰ دی ماه_ با بیان اینکه در سال جاری اعتبار مصوب در آبفای شهری ۸۸ میلیارد تومان و آبفار ۷۵ میلیارد تومان است، اظهار کرد: در مجموع ۱۶۳ میلیارد تومان  اعتبار در آب و فاضلاب استان مصوب شده که ۳۸ درصد آن تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه در شهرهای استان یک‌هزار و ۳۳ انشعاب غیرمجاز و در روستاها ۳۳۴ مورد انشعاب غیر مجاز شناسایی شده است، افزود: متأسفانه انشعابات غیرمجاز از مشکلات اصلی آب و فاضلاب استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اجرای شبکه فاضلاب در پنج شهر استان زنجان، اظهار کرد: شبکه فاضلاب شهر زنجان در مدول اول برای ۲۱۰ هزار نفر در مدار بهره برداری قرار گرفته و ارتقای مدول اول در ماه های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

استفاده از پساب در صنعت یک اولویت خواهد بود

جزء قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص استفاده از پساب شبکه فاضلاب شهر زنجان، گفت: در حال حاضر ۱۲ میلیون مترمکعب پساب تولید می‌شود که قابلیت استفاده در بخش صنعت و کشاورزی را دارد اما متاسفانه بخش صنعت رغبتی برای استفاده از پساب شبکه فاضلاب ندارد.

 وی خاطر نشان کرد: براساس تفاهم نامه ای که از وزارت نیرو ابلاغ شده واحدهای تولیدی جدید اجازه استفاده از آب پاک را ندارند و ملزم هستند از پساب تصفیه خانه ها استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان یادآور شد:۴۰ درصد پساب تولیدی فاضلاب شهری زنجان مصارف صنایع جدید و ۴۰ درصد نیز باید در صنایع قدیمی جایگزین، استفاده شود، ۲۰ درصد باقیمانده نیز در تقویت سفره‌ها و آبخوان‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جزء قاسمی گفت: استفاده از پساب در صنعت یک اولویت خواهد بود و اجرای تفاهم نامه نیازمند همکاری استانداری و آب منطقه ای است.

وی با اعلام اینکه از آب خاکستری در ساختمان ها و فضای سبز مجموعه‌ها استفاده خواهد شد، گفت: مشکل فروش پساب تصفیه خانه فاضلاب زنجان در انتقال آن نیست بلکه واحدها و صنایع عادت کرده اند آب واحد تولیدی خود را از چاه حیاط  تامین کنند و نیازی به شبکه فاضلاب ندارند.

پساب بهترین منبع برای صنعت است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه پساب بهترین منبع برای صنعت است، اذعان کرد: ۸۰ درصد آب شرب  تبدیل به فاضلاب می شود و منبع بسیار مهمی برای تامین آب واحدهای تولیدی است که هیچ وقت پایان پذیر نیست.

جزء قاسمی افزود: برای اجرای شبکه فاضلاب شهر زنجان ۴۲ کیلومتر قرارداد منعقد شده است که تاکنون ۳۲ کیلومتر شبکه اجرا و ۱۵ میلیارد تومان از منابع داخلی برای توسعه شبکه فاضلاب هزینه شده است.

وی خاطر نشان کرد: از ۲۳۰ هزار مشترک به ۱۰۰ هزار مشترک، انشعاب فاضلاب فروخته شده و ۷۰ هزار مشترک موفق به نصب انشعاب شده اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در مورد مرمت نوارهای حفاری شده حاصل از شبکه فاضلاب نیز گفت: مرمت نوارهای حفاری شده به دو قسمت تقسیم که بخشی در محدوده فاینانس شهری اجرا می‌شود و به دلیل شرایط جوی تنها بتن ریزی کردیم و آسفالت آن با مساعد شدن هوا انجام خواهد شد.

جزء قاسمی گفت: شرکت آبفا هزینه مرمت نوارهای شهرک‌های اقماری همچون زیباشهر و الهیه را به شهرداری پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۳.۸  درصد آب استان زنجان بدون درآمد است گفت: هدر رفت  آب به دلیل فرسودگی تاسیسات دقیق نبودن وسایل اندازه گیری و...است که نیازمند مشارکتهای مردمی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان از ایجاد مرکز کتابخانه‌های تخصصی آب و فاضلاب استان را به عنوان مرجع تخصصی آب و فاضلاب در شهر زنجان اعلام کرد.

کد خبر 403666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.