افتتاح نخستین دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرداری اصفهان

نخستین دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرداری اصفهان در منطقه ۱۰ امروز _سه‌شنبه ۱۰ دی ماه_ گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی از دو سال قبل توسط وزارت کشور آغاز شده و به مرور در استان‌ها توسعه پیدا کرده است.

هدف از تاسیس این دفاتر محقق کردن عدالت اجتماعی، ارتقای سطح زندگی، دانش شهروندی و رفع معضلات مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار در کلانشهرها است چون احساس تعلق مردم در این مناطق به دلیل نبود امکانات و رسیدگی مسئولین، به امور شهر و شهروندی بسیار پایین و احتمال بروز آسیب‌ها در آن بسیار زیاد است.

این طرح موفق‌ترین طرح اجتماعی وزارت کشور است؛ طرح دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی به همه ابعاد اجتماعی و نیازهای مناطق حاشیه نشین پرداخته و به همین دلیل موفق است؛ دفتر تسهیلگری و توسعه محلی علاوه بر مسائل روانشناسی و مددکاری به موضوعات اقتصادی، شهرسازی و حقوقی با رویکرد جمع‌آوری اطلاعات مهم می‌پردازد و نتیجه این اطلاعات به عنوان مدل برنامه‌ریزی برای اقدامات مهم شهری و مدیریت اجتماعی استان در این مناطق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

دفاتر تسهیلگری در ۲۰۰ محله کشور راه‌اندازی شده است

رضا محبوبی اظهار کرد: برنامه راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری از حدود دو سال گذشته در کشور آغاز شد و زمستان سال ۹۷ طی مکاتبه‌ای که شورای شهر و شهرداری اصفهان با سازمان امور اجتماعی وزارت کشور انجام داد، برای راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری به صورت مشارکتی اعلام آمادگی کردند که نشانگر هوشمندی و توجه مدیریت شهری اصفهان در شناسایی یک اقدام موثر است و در این مسیر هم پیشقدم بوده‌اند.

وی در خصوص چالش‌های حاشیه نشینی در کشور ادامه داد: رویکردهای مختلف و متفاوتی در دنیا برای مواجهه با مشکلات مناطق کم‌برخوردار شهری، تجربه شده است، که موثرین رویکرد و شیوه مواجهه با مسائل این مناطق، رویکرد تسهیلگری و توسعه محلی مبتنی بر مشارکت ساکنین است.

محبوبی افزود: در مجموعه سازمان اجتماعی وزارت کشور تاکنون موفق شدیم در بیش از ۲۰۰ محله از حدود هزار محله‌ای که در کل کشور درگیر با این مسئله  هستند، دفاتر تسهیلگری را راه‌اندازی کنیم.

معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور تصریح کرد: فعالیت تسهیلگری و توسعه محلی، فعالیت کاملا تخصصی است؛ فکر نکنیم هر اقدامی در محله توسط هر گروهی، تسهیلگری و توسعه محلی است، بلکه این فعالیت‌ها باید پروتکل و قواعد مشخصی داشته باشد و کارگزاران و مسئولان باید از این پروتکل‌ها و روش‌های کاری حمایت کنند، کسانی که در دفاتر تسهیلگری خدمت می‌کنند باید با اصول و قواعد کار کارشناسی آشنا باشند؛ اسم هر اقدامی را توسعه محلی و تسهیلگری نمی‌گذاریم.

وی تاکید کرد: دفاتر تسهیلگری باید مبتنی بر مشارکت ساکنان محل باشد؛ فلسفه و روح راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در واقع جلب مشارکت ساکنان محل است و اولین دستاورد ایجاد چنین رویکردی، ایجاد حس تعلق در ساکنان آن محل است. قبل از اینکه دغدغه این را داشته باشیم که در محله باید آب‌های سطحی و زباله جمع‌آوری شود و کالبد بهبود پیدا کند، باید ساکنان محل حس تعلق پیدا کنند؛ یکی از مهمترین وظایف تسهیلگری، ایجاد حس مطالبه‌گری ساکنان محل از مسئولان و کارگزاران است که نقش بسیار مهم و اثرگذاری است، اما اگر بدون مشارکت و جلب سهم خود ساکنان باشد، پایدار نخواهد بود.

محبوبی با بیان اینکه امسال در سازمان اجتماعی وزارت کشور حدود ۴۰۰ میلیارد تومان منابع در اختیار داشتیم که بیش از ۷۵ درصد آن را برای برنامه‌های رفع مسائل حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دادیم، اظهار کرد: ایجاد دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی و مشارکت ساکنان محل مهم است، اما اگر در منابع ما این اهمیت دیده نشود، جسارتا فقط یک شعار است.

معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه در وزارت کشور، بزرگترین حامی مدیریت شهری برای تقویت دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی هستیم، خاطرنشان کرد: افتتاح دفتر تسهیلگری و توسعه محلی در منطقه ۱۰ اصفهان و امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه را مقدمه‌ همکاری بزرگتر بین مجموعه وزارت کشور و مدیریت شهری به عنوان یک الگو در کل کشور قرار دادیم و امید داریم تا دو سال آینده دفاتر تمام ۴۴ محله در استان اصفهان فعال شود؛ عقیده دارم این یک اقدام برد برد هم برای ساکنان محل، هم برای مدیریت سیاسی، شهری و اجرایی استان و هم برای تسهیلگران و افرادی که در این سیستم فعالیت می‌کنند، است.

وی تاکید کرد: نگاه ما باید خروج از مشکلات محله باشد، باید محله را تا دو سه سال آینده توانمند کرده تا محله بتواند روی پای خود بایستد و نیازی به دفتر تسهیلگری نداشته باشد.

فقر اجتماعی را در محلات از بین می‌بریم

قدرت الله نوروزی اظهار کرد: ایجاد این دفتر اقدام بسیار شایسته‌ای است که می‌تواند به بخش آسیب دیده جامعه کمک کند؛ امیدواریم بتوانیم زمینه ایجاد این امکان را برای مناطق دیگر نیز فراهم کنیم چرا که راهی است برای سازمان‌های مردم نهادی که علاقه مند به کمک در این عرصه هستند.

وی ادامه داد: ایجاد دفتر تسهیلگری و توسعه محلی سیاستی برای جلب مشارکت مردمی و رفع مشکلات و مسایلی است که منجر به آسیب اجتماعی می‌شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه نوع دیگری از دفاتر تسهیلگری با کمک مردم بافت فرسوده را بازسازی و احیا و مشکلات مربوط به کالبد و فضای شهری را رفع می کند، تصریح کرد: دفتر تسهیلگری که امروز در منطقه ۱۰ افتتاح شد به دنبال این است تا فقر اجتماعی را در محلات از بین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی به دلیل حاشیه نشینی و یا دسترسی نداشتن به مسئولان و امکانات شهری نمی‌توانند در سرنوشت اجتماعی خود مداخله کنند و یا اینکه امکانات شهری به صورت عادلانه نصیب آنها نمی شود به همین منظور قصد داریم با راه اندازی دفاتر تسهیلگری، مشارکت همگانی را که در اصل نظام و قانون مندرج شده، محقق کنیم تا این احساس در همگان غلبه کند که می‌توانند نقشی مداخله گرانه و تصمیم ساز داشته باشند و با بحث و گفت وگو آنچه برای شهر و محله خود نیاز دارند بیان کنند تا از کالبدهای آسیب زننده، پیشگیری شود و مردمان آن محل آسیب نبینند.

نوروزی خاطرنشان کرد: باید از مشارکت مردم محلات استفاده کنیم و نیروها را به کار بگیریم تا شاهد رشد مناطقی باشیم که موجب ورود آسیب به شهر و آن منطقه شده و فضایی امن با زندگی توأم با آسایش و آرام برای شهروندان فراهم کنیم.

سه دفتر تسهیلگری جدید در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

علیرضا نصراصفهانی اظهار کرد: این اقدام جبران کم کاری‌هایی است که در گذشته در این منطقه صورت گرفته، واقعیت این است که در موضوع آسیب‌های اجتماعی  موجود، بعضی مواقع به جای اینکه انگشت اشاره را به سمت دیگران دراز کنیم، بخشی را باید به سمت خودمان بگیریم؛ شاید اگر ما به عنوان مسئولان شهر، قصور و کوتاهی نکرده بودیم اوضاع و احوال در مناطق مختلف به گونه دیگری رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: نامی که برای این دفاتر انتخاب شده، موید این است که مدیریت شهری در امور به جد نیازمند مشارکت مردم و فضاسازی برای مشارکت همه‌جانبه است؛ مدیریت شهری همواره بر این باور بوده که هرکجا مردم را در کنار خود داشته باشد و مشارکت مردم را بخواهد حتما موفق می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه هر کجا مدیریت شهری از مشارکت مردم استفاده نکرده، موفق نبوده است، تصریح کرد: وجود دفاتر تسهیلگری در مناطقی که حق برخورداری از زیست مناسب در شهر را دارند و باید مثل دیگران از حداقل امکانات و خدمات برخوردار باشند، این پیام را دارد که شورای اسلامی و شهرداری عزم خود را برای استفاده حداکثری از مشارکت مردم جزم کرده است.

نصراصفهانی با بیان اینکه توسعه بحثی فراتر از رشد و پیشرفت است، افزود: توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که همه ابعاد مدنظر باشد؛ قرار است با راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در امور اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و در توانمندسازی اهالی محله ورود کنیم و معتقدیم آمده‌ایم تا از توانمندی‌های موجود در منطقه برای توانمندسازی مردم استفاده کنیم.

وی اصفهان اضافه کرد: سال گذشته در زمان تدوین تصویب بودجه به راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی توجه ویژه‌ای از سوی شهرداری و شورای شهر اصفهان صورت گرفت که منجر به تامین بودجه برای راه‌اندازی چهار دفتر تسهیلگری در سال ۹۸ شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه امروز یک دفتر تسهیلگری در شهر اصفهان راه‌اندازی شده و امیدواریم تا پایان سال جاری سه دفتر دیگر نیز راه‌اندازی شود، اضافه کرد: تحقق این امر نیازمند پشتیبانی استاندار و معاونان و مدیران‌ کل وی، است.

نصراصفهانی تاکید کرد: خروجی این دفاتر به سمت و سویی پیش رود که هر کجای شهر نیاز به راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی باشد، ورود  کنیم.

وی اظهار کرد: کمک به نیروی انتظامی یکی از خروجی‌های این دفاتر است چرا که با افزایش مهارت‌های زندگی و آگاهی‌ دادن به مردم در خصوص آسیب‌های احتمالی می توانیم بخشی از جرایم را کاهش دهیم و آمادگی لازم برای انجام اقدامات مشابه را نیز داریم.

دفاتر تسهیلگری زمینه‌ساز فعالیت‌های مدنی باشد

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه با توجه به سیاست‌ها و نهادهای شورای اسلامی شهر اصفهان و اینکه شهرداری باید تسهیلگر باشد و زمینه‌ساز فعالیت‌های مدنی را فراهم کند، اظهار کرد: امیدوار هستیم از این پس دفاتر تسهیلگری بتواند در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی با کنشگری فعالانه حوزه‌های مدنی که به صورت شبکه‌ای هوشمندانه خود را بازتولید می‌کنند، موفق و موید باشد.

 به گزارش ایمنا، در این آئین تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ فی‌مابین شورای اسلامی شهر اصفهان، شهرداری اصفهان، وزارت کشور و استانداری اصفهان امضا شد.

کد خبر 403664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.