جوهری برای به تصویر کشیدن پیوند فرهنگ‌ها

جوهر در قاب ها در هم تنیده تا پیوندی میان فرهنگ‌های غرب و شرق را به تصویر بکشد و اینک در نگارخانه صفوی قاب‌ها فرهنگ تمدن‌ها را به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگارایمنا،"جوهره" آثار شیما واحدپرست است که با تکنیک مرکب مشکی و با تصاویر linocut  ( تصاویری که به چاپ شباهت دارد) کار شده او ایران را با فرهنگ درخشانش واسطه پیوند میان آسیا و غرب می‌داند و در نهایت ۱۴ اثر را برای پیوند و آشنایی میان فرهنگ ژاپن و آفریقا به نمایش گذاشته است.

این هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نام نمایشگاه اظهار کرد: این آثار نمایانگر روح، ذات و جوهر اصلی فرهنگ‌های به ظاهر متفاوت میان آسیا و غرب با اشتراکات فراوان است و با استفاده از ابزار مرکب یا همان جوهر مشکی آن‌ها را خلق کرده‌ام و واژه ایهام دار "جوهره" می‌تواند بهترین بازگو برای آنچه در این نمایشگاه ارائه شده باشد.

وی افزود: هدف این نمایشگاه چشم دوختن به سوی هنر سحرانگیز اما ناشناخته ژاپن و آفریقا و واسطه پیوند و آشنایی میان فرهنگ ها است چراکه این دو فرهنگ در جان خود وضعی خاص دارند و در جوار مظاهر خیره کننده غربی و تمدن های کهن شرقی همواره کوشیده اند تعادل و توازنی زرین میان دنیای ناآگاه و آگاه مفهوم و تمثیل صورت و ماده را نگه دارند.

این هنرمند تصریح کرد: این میراث گران بها در عرصه‌ روابط بین فرهنگی می‌تواند جایگاه بزرگی داشته باشد چراکه شناسایی آن می‌تواند خاطره پروژه انسان امروزی را تازه کند.

واحد پرست ادامه داد: نمایشگاه «جوهره» بازتابی از هنر جوامع به ظاهر متفاوت و دور از هم همچون افریقا و اسیای شرقی مانند چین، ژاپن و کره سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰ است و نمونه های به نمایش درآمده در این مجموعه از این آثار شاخص بین تمدن ها ولی دارای زبان مشترک تصویر با فرهنگ های دیگر انتخاب شده اند که با تکنیک مرکب سیاه ارائه شده و در انتظار چشمان مشتاق بازدید کنندگان فرهیخته و اهالی فرهنگ این سرزمین نشسته اند.

کد خبر 403639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.