دفاتر تسهیلگری در ۲۰۰ محله کشور راه‌اندازی شده است

معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت: در مجموعه سازمان اجتماعی وزارت کشور تاکنون موفق شدیم در بیش از ۲۰۰ محله از حدود یک هزار محله‌ای که در کل کشور درگیر با این مسئله هستند، دفاتر تسهیلگری را راه‌اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا محبوبی ظهر امروز (سه شنبه) در آئین امضای تفاهم‌نامه مشترک و گشایش اولین دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرداری اصفهان در منطقه ۱۰، اظهار کرد: برنامه راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری از حدود دو سال گذشته در کشور آغاز شد و زمستان سال ۹۷ طی مکاتبه‌ای که شورای شهر و شهرداری اصفهان با سازمان امور اجتماعی وزارت کشور انجام داد، برای راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری به صورت مشارکتی اعلام آمادگی کردند که نشانگر هوشمندی و توجه مدیریت شهری اصفهان در شناسایی یک اقدام موثر است و در این مسیر هم پیشقدم بوده‌اند.

وی در خصوص چالش‌های حاشیه نشینی در کشور ادامه داد: رویکردهای مختلف و متفاوتی در دنیا برای مواجهه با مشکلات مناطق کم‌برخوردار شهری، تجربه شده است، که موثرین رویکرد و شیوه مواجهه با مسائل این مناطق، رویکرد تسهیلگری و توسعه محلی مبتنی بر مشارکت ساکنین است.

محبوبی افزود: در مجموعه سازمان اجتماعی وزارت کشور تاکنون موفق شدیم در بیش از ۲۰۰ محله از حدود هزار محله‌ای که در کل کشور درگیر با این مسئله  هستند، دفاتر تسهیلگری را راه‌اندازی کنیم.

معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور تصریح کرد: فعالیت تسهیلگری و توسعه محلی، فعالیت کاملا تخصصی است؛ فکر نکنیم هر اقدامی در محله توسط هر گروهی، تسهیلگری و توسعه محلی است، بلکه این فعالیت‌ها باید پروتکل و قواعد مشخصی داشته باشد و کارگزاران و مسئولان باید از این پروتکل‌ها و روش‌های کاری حمایت کنند، کسانی که در دفاتر تسهیلگری خدمت می‌کنند باید با اصول و قواعد کار کارشناسی آشنا باشند؛ اسم هر اقدامی را توسعه محلی و تسهیلگری نمی‌گذاریم.

وی تاکید کرد: دفاتر تسهیلگری باید مبتنی بر مشارکت ساکنان محل باشد؛ فلسفه و روح راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در واقع جلب مشارکت ساکنان محل است و اولین دستاورد ایجاد چنین رویکردی، ایجاد حس تعلق در ساکنان آن محل است. قبل از اینکه دغدغه این را داشته باشیم که در محله باید آب‌های سطحی و زباله جمع‌آوری شود و کالبد بهبود پیدا کند، باید ساکنان محل حس تعلق پیدا کنند؛ یکی از مهمترین وظایف تسهیلگری، ایجاد حس مطالبه‌گری ساکنان محل از مسئولان و کارگزاران است که نقش بسیار مهم و اثرگذاری است، اما اگر بدون مشارکت و جلب سهم خود ساکنان باشد، پایدار نخواهد بود.

محبوبی با بیان اینکه امسال در سازمان اجتماعی وزارت کشور حدود ۴۰۰ میلیارد تومان منابع در اختیار داشتیم که بیش از ۷۵ درصد آن را برای برنامه‌های رفع مسائل حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دادیم، اظهار کرد: ایجاد دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی و مشارکت ساکنان محل مهم است، اما اگر در منابع ما این اهمیت دیده نشود، جسارتا فقط یک شعار است.

معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه در وزارت کشور، بزرگترین حامی مدیریت شهری برای تقویت دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی هستیم، خاطرنشان کرد: افتتاح دفتر تسهیلگری و توسعه محلی در منطقه ۱۰ اصفهان و امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه را مقدمه‌ همکاری بزرگتر بین مجموعه وزارت کشور و مدیریت شهری به عنوان یک الگو در کل کشور قرار دادیم و امید داریم تا دو سال آینده دفاتر تمام ۴۴ محله در استان اصفهان فعال شود؛ عقیده دارم این یک اقدام برد برد هم برای ساکنان محل، هم برای مدیریت سیاسی، شهری و اجرایی استان و هم برای تسهیلگران و افرادی که در این سیستم فعالیت می‌کنند، است.

وی تاکید کرد: نگاه ما باید خروج از مشکلات محله باشد، باید محله را تا دو سه سال آینده توانمند کرده تا محله بتواند روی پای خود بایستد و نیازی به دفتر تسهیلگری نداشته باشد.

کد خبر 403633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.