امیدواریم امسال در حوضه زاینده رود دچار مشکل نشویم‌

معاون آب و آبفا وزیر نیرو وضعیت آب را در سال جاری مناسب توصیف کرد و گفت: سد زاینده رود هم اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد و با توجه به بارش مناسب برف امیدواریم امسال هم دچار مشکل نشویم‌.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قاسم تقی زاده خامسی امروز سه شنبه _۱۰ دی ماه_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد تصفیه خانه های آب در کشور از اول انقلاب تاکنون از ۲۷ به ۲۵۰ تصفیه خانه افزایش یافته که هم اکنون فعال است.

وی با اشاره به ۴۶۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال آب و ۶۶ هزار کیلومتر خطوط جمع آوری فاضلاب در کشور، افزود: اهمیت برگزاری نخستین دوره مسابقات کشوری مهارت های فنی- تخصصی شرکت های آب و فاضلاب در تعمیر این خطوط و تصفیه خانه هاست زیرا داشتن مهارت به هنگام حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله می تواند بسیار موثر باشد.

تقی زاده خامسی خاطرنشان کرد: شرکت مهندسی آب و فاضلاب در حقیقت یک لیگ کشوری برگزار  کرد که هزار گروه در آن شرکت کردند و از اینها ۳۰۰ نفر نهایی می شود، آنها همراه با مهارت کار، مهارت زندگی را نیز آموزش می بینند؛ اقدام بسیار مهمی انجام شده که با همکاری سازمان فنی حرفه ای و در سطح ملی می توان از آن بهره برداری خوبی داشته باشیم؛ اصفهان مانند همیشه سر منشا کار خیر شد امیدواریم روزی میزبان جهانی این رویداد باشیم.

معاون آب و ابفای وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو مسئول تامین آب کل کشور است و اصفهان نیز جزو شهرهایی است که آب آن را باید تامین کنیم.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه درحال حاضر وضعیت آب مناسب است، افزود: سد زاینده رود هم اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد و با توجه به بارش مناسب برف امیدواریم امسال هم دچار مشکل نشویم‌.

وی بر مصرف درست و بهینه آب تاکید و اظهار کرد: در دوره ای حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب وارد رودخانه و سد زاینده رود می شده اما اکنون به یک میلیارد کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر متقاضی و جمعیت نیز افزایش یافته است‌.

تقی زاده خامسی ادامه داد: در گذشته ۳۰ میلیون متر مکعب به سد زاینده رود برای شرب تخصیص داده بودند اما امروز ۴۰۰ میلیون مترمکعب هم کم است؛ باید همه دست به دست هم دهیم و باور کنیم که در یک کشور خشک و نیمه خشک زندگی می کنیم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو به وضعیت بارندگی ها امسال اشاره کرد و افزود: بارندگی ها امسال شبیه سال گذشته است و نسبت به دوره نرمال کمی جلوتر هستیم. در مخازن سدهای کشور نیز پنج میلیارد مترمکعب بیش از پارسال آب داریم.

وی با بیان اینکه به همه شهروندان ایرانی قول می دهیم آب شرب سالم را تامین کنیم، گفت: یکپارچگی مدیریت حوضه آبریز زاینده رود از نظر ساختاری نیاز به مصوبه مجلس دارد؛ ساختار شرکت آب و فاضلاب در خود وزارت نیرو در حال بازنگری است اما هنوز به جمع بندی نرسیدیم؛ در حال حاضر برنامه ای برای تغییر ساختار استانی نداریم.

تقی زاده خامسی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها بر تاسیسات آب و فاضلاب تاثیر گذاشته است یا خیر گفت: در بومی سازی تاسیسات آب و فاضلاب بسیار پیشرفت کردیم و پمپ‌های بزرگی را که در گذشته وارد می کردیم، توانستیم در راستای حمایت از تولید داخلی در کشور تامین کنیم.

 وی اضافه کرد: برای تمام ایستگاه‌ها از دستگاه پمپاژ تولید داخلی استفاده می کنیم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در خصوص سامانه دوم آبرسانی پاسخی به خبرنگاران نداد.

کد خبر 403632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.