پنج هشدار خوراکی برای فشار ‌خون

آثار تحریم در ‌خدمات فیزیوتراپی، زنجبیل، نابودگر تومورهای مغزی، جذب ۹ هزار پرستار تا پایان ‌امسال، مواد غذایی خون ساز برای ‌خانم ها و پنج هشدار خوراکی برای فشار ‌خون را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا، رئیس ‌سازمان نظام پرستاری ‌با اشاره به جذب ۹ هزار پرستار تا اسفند سال جاری، اظهار کرد: سازمان نظام پرستاری با ۱۸۰ هزار عضو یکی از بزرگترین نهادهای عمومی غیر دولتی است و از سال۸۱ شروع به ‌کار کرده است. رویکرد دوره پنجم نظام پرستاری تعامل است و سال ۲۰۲۰ به عنوان پرستاری نام ‌گذاری شده است.

محمد ‌میرزابیگی ‌با ‌تاکید ‌بر روز ۱۱دی به ‌عنوان روز پرستار ‌و بصیرت ‌حرفه ‌ای، ‌گفت: ‌پیرامون ‌موضوع کمبود ‌پرستار، شیوه ‌پرداخت ‌و روش ‌پرداخت ‌عملکردی ‌قاصدک ‌با نمایندگان مجلس، هیات رئیسه مجلس ‌و رئیس مجلس جلساتی برگزار کرده‌ایم.

رئیس سازمان نظام پرستاری با ‌بیان اینکه سیستم پرداخت قاصدک حذف می شود، افزود: با کمبود شدید پرستار روبه رو هستیم. با پیگیری‌های انجام شده ‌و قول مسئولان قرار است تا اسفند ماه ۹هزار نفر پرستار و گروه پرستاری جذب می‌شوند.

زنجبیل، نابودگر تومورهای ‌مغزی

گلیوبلاستوما ‌یا GBM، رایج‌ترین تومور بدخیم مغزی در افراد بزرگسال است و در بین انواع سرطان‌ها نسبت ‌به شیمی‌درمانی ‌و پرتودرمانی مقاوم‌تر است. محققان کشورمان برای غلبه بر این تومور سخت‌جان، دست به دامان زنجبیل به‌عنوان یک گیاه دارویی مؤثر شده‌اند.

درمان ‌گلیوما به میزان زیادی به علت بدخیمی، سرعت پیشرفت و مقاومت بالا نسبت به داروهای ضد سرطانی مشکل است. همچنین به علت وجود سد خونی مغزی که دسترسی دارو را به محل تومور محدود می‌کند و سمیت عصبی ایجادشده توسط عوامل درمانی که دوزهای مصرفی داروها را محدود می‌سازد، درمان گلیوما اغلب توسط داروهای ضد سرطانی رایج با مشکل روبرو می‌شود، به‌طوری‌که نرخ بقای این بیماران بین دوازده تا پانزده ماه بعد از تشخیص اولیه است.

به گفته متخصصان سرطان مغز، معمولی‌ترین علت مرگ به دلیل سرطان در افراد ۴۰ سال به بالا است. درواقع، تومورهای مغزی همراه با سرطان پانکراس از مشکل‌ترین سرطان‌های انسانی محسوب می‌شوند. لذا با توجه به مقاومت بالای تومور گلیوبالستوم به شیمی‌درمانی و رادیوتراپی و عملی نبودن برداشت کامل تومور توسط جراحی به دلیل ماهیت تهاجمی آن، امروزه توجه و نگرش جدیدی برای کمک به درمان این بیماری با استفاده از گیاهان دارویی که دارای عوارض کمتری هستند، ایجاد شده است و در این راستا، یکی از گیاهانی که اخیراً به‌عنوان یک گزینه درمانی مورد توجه واقع شده است، گیاه زنجبیل است.

در همین رابطه، محققانی از دانشگاه آزاد اسلامی دامغان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان، یک مطالعه تحقیقاتی را انجام داده‌اند که در آن اثر ضد توموری عصاره زنجبیل بر روی رده سلول‌های گلیومای C۶ مورد بررسی واقع شده است. در این پژوهش، محققان عصاره هیدروالکلی زنجبیل را تهیه کرده و پس از کشت و تکثیر سلول‌های گلیومای C۶، آن‌ها را در معرض غلظت‌های ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم در میلی‌لیتر از این عصاره بـه مـدت ۲۴، ۴۸ و ۷۲ ساعت قرار دادند و سپس نتایج را به‌صورت آماری تجزیه‌وتحلیل کردند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که عصاره هیدروالکلی زنجبیل می‌تواند به‌صورت وابسته به دوز و زمان، موجب مهار رشد سلول‌های سرطانی مغز شود و به همین دلیل، می‌توان احتمال مؤثر بودن آن را در درمان تومورهای مغزی مطرح کرد.

پنج هشدار خوراکی برای فشار خون

مطالعه ‌ای جدید بر شواهدی که نشان می دهند رژیم غذایی دش (DASH) یا رویکرد غذایی برای توقف پرفشاری خون می تواند به کاهش خطر فشار خون بالا کمک کند، افزوده است. پژوهشگران دریافتند که دنبال کردن این رژیم غذایی حتی به بزرگسالان زیر ۷۵ سال کمک می کند تا از نارسایی قلبی جلوگیری کنند. مطالعه ای که در نشریه American Journal of Preventive Medicine منتشر شد، به تجزیه و تحلیل داده های بیش از ۴,۵۰۰ نفر اقدام کرده است. پژوهشگران برای بیش از ۱۳ سال شرایط شرکت کنندگان را دنبال کردند تا چگونگی تاثیر رژیم غذایی دش بر فشار خون آنها را بررسی کنند.

رژیم غذایی ‌دش بر مصرف میوه ها، سبزیجات، مغزدانه ها، غلات کامل، مرغ، ماهی و محصولات لبنی کم چرب متمرکز است. این مطالعه بیان می کند که برای حفظ فشار خون در محدوده سالم باید برخی مواد غذایی خاص از وعده های غذایی روزانه حذف یا مصرف آنها بسیار محدود شود. به گفته پژوهشگران، نمک، گوشت قرمز، و غذاها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر می توانند آثار مثبت رژیم غذایی دش را از بین ببرند. این رژیم غذایی کاهش مصرف خامه پر چرب و نوشیدنی های الکلی را نیز توصیه می کند.

سدیم یکی از پر مصرف‌ترین گزینه ها در فهرست موادی است که باید تا حد امکان از آن پرهیز کرد. افراد باید زمانی که خارج از خانه غذا می خورند به ارزش تغذیه ای یا مواد تشکیل دهنده وعده های غذایی خود توجه داشته باشند. برای مثال، بیش از ۷۵ درصد سدیم مصرفی آمریکایی ها در روز از غذاهای فرآوری شده و غذاهای رستورانی سرچشمه می گیرد. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، سدیم بیش از حد می تواند فشار خون و خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

نوشیدنی های ‌حاوی شیرین کننده های مصنوعی یکی دیگر از خوراکی پر مصرف مرتبط با سکته مغزی است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد خطر ابتلا به مشکلات قلبی‌عروقی در زنان مسن که دو یا تعداد بیشتری نوشابه رژیمی در روز مصرف می کردند ۳۰ درصد بیشتر بود. در مطالعه اخیر پژوهشگران دریافتند که فواید سلامت رژیم غذایی دش به بهبود سلامت قلب نیز کمک می کند. در همین راستا، افرادی که از غذاهای بالقوه مضر پرهیز می کردند احتمال کمتری داشت از نارسایی قلبی و پرفشاری خون به طور همزمان رنج ببرند.

آثار تحریم در خدمات فیزیوتراپی

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به اهمیت ‌خدمات الکتروتراپی به بیماران، اظهار کرد: الکتروتراپی ‌با استفاده از تجهیزات، نقش ارزنده‌ای در کاهش درد و التهاب، بهبود شکستگی‌ها و ترمیم زخم‌ها دارد. توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌ها، باعث شد بتوانیم از ظرفیت شرکت‌های داخلی در جهت تأمین نیازهای خدمات فیزیوتراپی و الکتروتراپی استفاده کنیم.

احمد مؤذن زاده، افزود: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد تجهیزات ورزش درمانی در داخل تولید و تأمین می‌شود و در بحث الکتروتراپی، وابستگی ما به تجهیزات وارداتی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

وی ادامه داد: شرایط شرکت‌های داخلی و دانش بنیان در زمینه تولید تجهیزات فیزیوتراپی و الکتروتراپی به گونه‌ای است که صادر کننده به اتحادیه اروپا هستیم.

مؤذن زاده ‌با تاکید بر افزایش قدرت عملکرد عضلات با استفاده از الکتروتراپی، گفت: این شاخه فیزیوتراپی وابسته به تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا است، به طوری که امروزه لیزرهای پر توان که اثرات درمانی بهتری دارند، جایگزین لیزرهای کم توان شده اند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در خصوص مشکلات مراکز فیزیوتراپی در کشور، اظهار کرد: ۳۵۰۰ مرکز فیزیوتراپی در دو بخش دولتی و خصوصی وجود دارد که با مشکلات عدیده ای در تأمین هزینه‌ها مواجه هستند. به طوری که در بخش دولتی، شاهد برون سپاری خدمات فیزیوتراپی هستیم.

مواد غذایی خون ساز برای خانم ها

میزان کافی خون در بدن خانم ها اهمیت زیادی دارد، به دلیل اینکه زنان افزون بر تجربه بارداری، هر ماه قاعدگی همراه با خروج مقداری از خون را از سر می گذرانند. مواد غذایی خون ساز عبارتند از:

چغندر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، یک لیوان آب‌چغندر حاوی۱/۱میلی گرم آهن است و به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. چغندر حاوی اسیدفولیک است که میزان هموگلوبین را افزایش می‌دهد و سرشار از ویتامین C، پتاسیم و فیبر هم است.

لوبیای قرمز

حبوباتی مانند لوبیای قرمز، نخود و سویا منبع خوبی برای آهن و اسیدفولیک هستند و مصرف آن ها به افزایش سطح هموگلوبین خون کمک خواهد کرد. افزون بر این، فولات و ویتامین C نیز دارند.

کنار گوشت و مرغ، جعفری فراوان بگذارید

اگرچه نمی‌توان جعفری را منبع فوق‌العاده‌ آهن برای خانم‌ها دانست اما نباید از آن غافل شد. در نتیجه بهتر است عادت کنید در کنار تمام غذاها به خصوص گوشت، مرغ و سبزیجات دیگر حتما جعفری قرار دهید. این سبزی افزون بر زیباسازی غذا به افزایش ارزش آن هم کمک زیادی می‌کند.

هلوی خشک، آلو و کشمش

این مواد بسیار خوشمزه، منبع غنی از آهن است. هر ۱۰۰ گرم هلوی خشک شده، ۶ میلی گرم آهن دارد. این فهرست را به سادگی وارد رژیم غذایی خود از جمله میان وعده ها کنید.

کره بادام زمینی

بادام زمینی یکی از منابع غنی ویتامین E است که آنتی اکسیدانی قدرتمند است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. همچنین، بادام زمینی مقدار زیادی آهن دارد که برای بهبود و اصلاح عملکرد گلبول‌های قرمز خون بسیار مفید و ضروری است. دو قاشق کره بادام زمینی ۰,۶ میلی گرم آهن به بدن می‌رساند.

گوجه فرنگی

ویتامین C موجود در آن برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفید است. ویتامین C جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد.

شکلات تلخ

فقط یک اونس از این شکلات حاوی ۵ میلی گرم آهن است. این در حالی است که یک فنجان پودر کاکائو نیز ۹.۱۱ میلی گرم آهن دارد. کلم بروکلیمنبع عالی ویتامین‌ها، آهن و فولات است و برای پیشگیری از کم خونی در بارداری بسیار مفید است.

کد خبر 403626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.