عاشقانه‌ای که آرام آرام به سرانجام رسید

مردی که زندگی‌اش شبیه «یک عاشقانه آرام» بود و حرف‌های دلش را در چهل نامه کوتاه به همسرش نوشت، حالا ۱۱ سال است که دیگر بین ما نیست.

به گزارش ایمنا، در این مدت حرف و سخن‌های فراوانی درباره تأسیس مکانی برای حفظ آثار و یادگاری‌های «نادر ابراهیمی» زده شده است تا این که بالاخره خبر رسید روز جمعه، ۱۳ دی ماه، کتابخانه و موزه زنده‌یاد نادر ابراهیمی افتتاح می‌شود. در ادامه روزشماری از چگونگی روند تأسیس این کتابخانه و موزه را می‌خوانید.

۵۲ روز بعد از رفتن نادر ابراهیمی به خانه ابدی در ششم مرداد ۱۳۸۷ اولین جرقه تأسیس بنیاد و موزه‌ای برای این نویسنده و هنرمند در مراسم بزرگداشت او در حوزه هنری زده شد. پورامانی، محقق و پژوهشگر ادبیات کودک در این مراسم گفت: «ما به عنوان دوستان ابراهیمی باید طرح تأسیس بنیاد و موزه را سرلوحه کارمان قرار دهیم». فروردین ۱۳۸۹ دو سال بعد از مرگ نادر ابراهیمی، خانواده، جمعی از دوستان و علاقه‌مندان نادر ابراهیمی تصمیم به تأسیس بنیادی با نام او گرفتند. هدفشان هم ایجاد کتابخانه‌ای از کتاب‌های زیاد ابراهیمی، حفظ آثار منتشر نشده او و راه‌اندازی موزه‌ای از یادگاری‌های شخصی وی از دوران فیلم سازی، کوهنوردی، نقاشی و خطاطی‌اش بود. ۲۴ تیر ۱۳۹۶ محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنریِ وقت شهرداری تهران در آیین رونمایی از کتاب صوتی «بار دیگر شهری که دوست‌ می‌داشتم» اعلام کرد: «دو هفته قبل در چهارشنبه هنر، خدمت همسر نادر ابراهیمی بودیم. ایشان گفتند کتاب‌های نادر ابراهیمی را در اختیارمان می‌گذارند تا در جایی نگهداری شود. از آن جا که ایشان گفتند نادر ابراهیمی به بوستان لاله علاقه داشت و برای پیاده روی به آن جا می‌رفت، تصمیم گرفتیم مکانی را در بوستان لاله به نگهداری این آثار اختصاص دهیم». ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ دو سال از وعده ساخت موزه و کتابخانه نادر ابراهیمی در بوستان لاله گذشت و فرزانه منصوری، همسر نادر ابراهیمی گفت: «هنوز زمان افتتاح موزه آثار این نویسنده فقید مشخص نیست اما گفته‌اند هرچه زودتر این اتفاق می‌افتد. قرار بود این موزه برای تولد نادر ابراهیمی(۱۴ فروردین ‌ماه) افتتاح شود؛ اما بنا به دلایلی که من هم نمی‌دانم این اتفاق نیفتاد».

۱۰ دی۱۳۹۸ بالاخره طلسم شکسته شد و روز گذشته در خبری اعلام شد که موزه و کتابخانه نادر ابراهیمی در روز جمعه، ۱۳ دی ماه در خانه شعر و ادبیات تهران افتتاح می‌شود. ایده ایجاد کتابخانه و موزه‌ از وسایل یک ‌نویسنده در محلی خارج از خانه او، برای نخستین بار است که با افتتاح این مرکز در کشور اجرا می‌شود. خانواده نادر ابراهیمی سال گذشته پس از ناامید شدنشان از مسئولان شهری، با ایجاد این مجموعه در خانه شعر و ادبیات موافقت کردند.

منبع: روزنامه خراسان

کد خبر 403599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.