۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
روزی به نام گیلکی‌ها

اگر تقویم را ورق بزنید ردپای روزهایی بر اعداد آن حک شده که نشان ذوق و علاقه مردمی با احساس است؛ روزهایی که تمدن هفت هزاره ساله ایران را با هنرمندی مردمانش گره زده است تا همگان از آنچه که شهرهای ایران را متمایز از جهان کرده ببالند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۲دی ماه روز «نکوداشت شهر رشت»، کلانشهری است که از نخستین شهرهای کشور به حساب می‌آید و قدمت کهن آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این شهر مرکز استان گیلان است و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین گیلک نشین جهان و سومین شهر گردشگر پذیر ایران به شمار می‌رود.

ردپای تاریخ را می‌توان در میدان شهرداری رشت دید؛ کاخ شهرداری، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران نمونه‌هایی از آثاری است که از گذشته برجای مانده و در تمامی ساعات شبانه روز شور و شوق زندگی در این شهر همیشه بیدار جریان دارد.

در سال ۲۰۱۵ رشت به شبکه شهرهای خلاق جهان به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی زیر نظر یونسکو پیوست تا تنها شهر ایران به همراه ۱۸ شهر خلاق دیگر جهان باشد که در زمینه خوراک‌شناسی در یونسکو ثبت شده اند.

پویایی در شهر

روشن بابائی، عضو پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان در خصوص نامگذاری «روز رشت» می‌گوید: ۱۲ دی مصادف با انتخاب رشت به عنوان مرکز گیلان بود و به عنوان روز نکوداشت شهر رشت نامگذاری شد.

وی ادامه می‌دهد: در کل نامگذاری «روز رشت» حرکت سازنده‌ای جهت کار در عرصه فرهنگی است و در دنیا روزها، هفته‌ها و ماه‌هایی را به نام شهرها نامگذاری می‌کنند و یا با تعریف چشم انداز، سال مورد نظر را آغاز می‌کنند.

عضو پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان تصریح می‌کند: به طور مثال رشت ۲۰۲۲ می‌تواند به عنوان یک برنامه عملیاتی برای تبدیل کردن این شهر به مقصد باشد، البته باید زیرساخت‌های آن فراهم شود.

وی می‌افزاید: نامگذاری این روز به نام رشت فواید زیادی داشته و برندسازی اثرگذاری در مدیریت شهری را به دنبال دارد.

بابائی خاطرنشان می‌کند: برای نکوداشت این روز باید قدیمی‌ترین‌های هر صنف در رشت مورد تقدیر قرار بگیرند و طرح‌های خاصی مانند موزه خوراک، پارک صبحانه در این روز افتتاح و اقداماتی در جهت پویاتر شدن شهر رشت انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: شهر رشت دارای ظرفیت‌های گردشگری پزشکی، معنوی، تاریخی و فرهنگی، هنری، گردشگری فیلم و ادبی و گردشگری خوراک است که با برنامه ریزی و تهیه نقشه می‌توان همه این موارد را توسعه داد.

عضو پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان افزود: در طی چهار سالی که رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو ثبت شده در راستای حفظ این برند تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته که البته نتیجه این تلاش‌ها در پنج ماه اخیر با برگزاری چهار همایش گردشگری خوراک به همت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، جشنواره کدو در شهر رشت توسط شهرداری، آموزش‌های مختلف و مسابقات متعدد توانست امتیازات خوبی کسب کند.

تلاش بر شناخت هرچه بیشتر "شهر اولین ها"

ناصر حاج محمدی، شهردار رشت در این باره می‌گوید: «روز رشت» نماد شهر فرهنگی رشت است، مدیریت شهری همگام با مدیران دیگر بخش‌های شهر تلاش می‌کند تا برای شناساندن فرهنگ و تمدن والای این شهر کهن که به «شهر اولین‌ها» شناخته می‌شود، از فرصت‌هایی همچون «روز رشت» بهره کافی ببرد.

وی می‌افزاید: این روز می‌تواند بیانگر و نمایش‌دهنده ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و داشته‌های شهر در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی و... بوده و امکان و فرصتی برای جذب و جلب گردشگر و بهبود اقتصاد شهری شود.

شهردار رشت با اشاره به روز ۱۲ دیماه تصریح می‌کند: اینکه چرا دوازدهم دی ماه به عنوان «روز رشت» نامگذاری شد، تاکنون صبحت‌های زیادی شده، اما به طور کلی در سال ۱۳۹۴ پس از هم‌اندیشی و همفکری «کارگروه تخصصی انتخاب روز رشت» با فرهنگیان، فرهیختگان و کارشناسان گیلانی روز دوازدهم دی ماه که سالروز مرکز استان شدن شهر رشت بوده، به عنوان «روز رشت» انتخاب شد.

وی اضافه می‌کند: دقیقاً از آن زمان مدیریت شهری و همگام با آن دیگر مدیران بخش‌های مختلف شهر تلاش کرده‌اند با تدارک برنامه‌های گوناگون این روز را در شهر رشت گرامی ‌بدارند.

حاج محمدی خاطرنشان می‌کند: اکنون پس از چند سال از آن زمان برند «روز رشت» را نه تنها در گیلان بلکه در سراسر ایران نیز می‌شناسند و برنامه‌های این روز سبب می‌شود تا شهروندان و مسافران این شهر گردشگر پذیر خاطراتی به یاد ماندنی از آن در دفتر ذهن خود ثبت کنند.

وی اظهار می‌کند: مدیریت شهری تلاش می‌کند تا با اجرای برنامه‌های متنوع، شاد و دلپذیر «روز رشت» را نه تنها به هموطنان بلکه به جهانیان نیز معرفی کند.

شهردار رشت می‌افزاید: برگزاری آیین‌های مختلف فرهنگی، هنری، محفل انس با قرآن، شب شعر ، نمایش خیابانی، جشنواره‌ خوراکی‌ها، برپایی نمایشگاه خوراک سنتی، نشست‌های تخصصی، پلاک‌کوبی شهر خلاق خوراک و... از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در روز رشت است.

روزی شاد و متنوع

علیرضا قانع، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت در این باره به ایمنا می‌گوید: «روز رشت» برای بالا بردن تعلق خاطر شهروندان نسبت به هویت شهری انتخاب شده است تا هر یک از شهروندان رشتی در این روز در هر جای دنیا بتوانند طوری برنامه ریزی کنند تا در شهر خود حضور یابند.

وی ادامه می‌دهد: مدیریت شهری تلاش می‌کند تا در این روز با برگزاری جشنواره‌ها و ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی جذابیت‌های بسیار زیادی را برای رونق  گردشگری و فضای شاد و مفرحی را برای شهروندان فراهم کند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت می‌افزاید: مجموعه شهرداری رشت اعم از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل، مدیریت برنامه های یونسکو در شهر خلاق خوراک، سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، سیما، منظر و فضای سبز شهری، میادین، ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی، مناطق پنجگانه با همکاری برخی از دستگاه های فرهنگی شهر، خود را برای برگزاری هر چه باشکوه تر برنامه های «روز رشت» آماده می کنند.

وی ادامه می دهد: هر بخش از این مجموعه بزرگ شهری در تلاش است تا با تدارک و اجرای برنامه مختلف لحظاتی شاد و لذت بخشی برای شهروندان فراهم آورد تا روزی ماندگار در دفتر ذهن آنها نقش ببندد.

قانع عنوان می کند: امسال نیز در حال برنامه ریزی برای اجرای نمایش های متعدد خیابانی و بومی محلی و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در پیاده راه فرهنگی رشت هستیم.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت اظهار می کند: در این روز پلاک کوبی شهر خلاق خوراک شناسی رشت با حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران انجام می شود.

وی می گوید: ۱۲ دی ماه در راستای شهر خلاق خوراک، جشنواره گاری کباب رشتی و همچنین از سلسله مسابقات رشتی خوراک (پخت غذای سنتی میرزا قاسمی) در بخش رستوران ها و هم در بخش مردمی در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار خواهد شد.

قانع می افزاید: شهروندانی که در طول سال در رشته های مختلف مقام کسب کرده اند در این روز تجلیل می شوند.
 
وی تاکید می کند: مجموعه مدیریت شهری رشت با هدایت شهردار و نظارت شورای اسلامی شهر در تلاش است تا امسال هم «روز رشت» به یکی از به یادماندنی ترین روزهای این شهر فرهنگی تبدیل و زمینه توجه بیشتر ایرانیان و حتی جهانیان به شهرگردش پذیر رشت بیش از پیش جلب شود.

کد خبر 403594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.