از تفکرات تدافعی پیرمرد تا فوتبال تهاجمی جنتلمن

آندره استراماچونی طی ۱۳ هفته که سرمربی تیم فوتبال استقلال بود آمار جالبی را از خود بر جا گذاشت که قابل مقایسه با استقلال وینفر شفر است که فصل گذشته سرمربی آبی پوشان پایتخت بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شکست فصل گذشته استقلال در مشهد و از دست رفتن فرصت قهرمانی لیگ اعلام پایان راه وینفرد شفر در این باشگاه بود. مجیدی که ماه‌های آخر در کنار پیرمرد آلمانی و این بار برروی نیمکت به استقلال بازگشته بود، سکان هدایت آبی‌پوشان در چند دیدار اخر فصل را برعهده گرفت تا پایان‌دهنده فصلی باشد که استقلال را در هر سه جام ناکام گذاشته‌ بود.

با آمدن تابستان گزینه‌های زیادی درحوالی نیمکت استقلال برای جانشینی شفر به گوش ‌می رسید، اما در انتها مسئولین باشگاه تهرانی هدایت تیم خود را به استراماچونی ایتالیایی واگذار کردند. آمدن استراما که سابقه سرمربی‌‎گری در اینتر را یدک می‌کشید، سر و صدای زیادی به پا کرد. او اولین ایتالیایی زبان بود که در لیگ ایران به فعالیت می‌پرداخت. استراما، اما منتقدین فراوانی نیز داشت که معتقد بودند او در تیم‌هایی که به عنوان سرمربی حاضر بوده کارنامه درخشانی را ثبت نکرده‌است و هدایت یکی از معمولی‌ترین اینترهای تاریخ به تنهایی نمی‌تواند ملاک صحیحی برای سنجش عیار این سرمربی باشد.

چهره جدی و مصمم او از همان ابتدای حضورش در ایران، نخستین تصاویری بود که از این سرمربی ناآشنا در ایران برای هوادارن استقلال شکل گرفت. مردی جنتلمن که تمرین‌های سنگینی برای بازیکنان‌اش در نظرمی‌گرفت و به نظر با کسی شوخی نداشت. البته در این مدت کمبود امکانات و متغیر بودن‌ با آنچه مدیران باشگاه پیش از عقد قرارداد به او گفته‌ بودند، حسابی او را کلافه کرده‌ بود.

 لیگ آغاز شد و همه منتظر تماشای استقلال استراما بودند. آبی‌ها اما باعملکرد نامناسب و کمی چاشنی بدشانسی بازی نخست خود را در دقایق پایانی به ماشین سازی واگذار کردند. تساوی‌های بازی‌های بعدی و همچنین باخت در دربی کار را برای سرمربی ایتالیایی سخت و سخت‌تر و صدای منتقدین را بلند و بلندتر کرد. آن‌ها تا رده پانزدهم جدول پایین رفتند، اما ورق برگشت. استقلال روند رو به رشد خود را شروع کرد و هفته به هفته به استقلالی خطرناک مبدل شد.

‌آن‌ها تبریز را با چهار گل زده به تراکتور ترک کردند و در اصفهان چند ثانیه باشکست سپاهان صدرنشین فاصله داشتند. باورکردنی نبود، اما یاران استراما هفته سیزدهم با یک بازی بیشتر به صدر رسیدند. حالا استقلال پس از ۱۳۰۰ روز بالاتر از حریف سنتی جا خوش‌ کرده‌ بود و مدعی جدی قهرمانی بود و خیلی‌ها جام لیگ نوزدهم را به نام استقلال می‌دانستند. چند روز بعد، اما استراما در اقدامی باورنکردنی از ایران رفت تا آبی‌های پایتخت وارد بحران جدیدی شوند.

استقلال استراماچونی، نسبت به تیم فصل قبل شفر تهاجمی‌تر شده‌بود و طراوت بیشتری در بازی‌های آن‌ها دیده می‌شد. عملکرد دفاعی استقلال اما ضعیف‌تر شد و خبری از ساختار مستحکم فصل‌های پیش در خطوط دفاعی‌شان نبود. آبی‌پوشان در فصل گذشته در پایان هفته سیزدهم ۱۹ امتیاز داشتند و با تفاضل گل کمتر در جایگاه ششم جدول حضور داشتند. اما امسال استراما در پایان نوزده هفته، ۲۵ امتیازی گرفت و استقلال با یک دیدار بیشتر از سپاهان و پرسپولیس صدرنشین رقابت‌ها شد.

 بی‌ رقیب‌ شدن حسینی در دروازه

سید حسین حسینی که در دوران حضور وینفرد شفر، رکورد کلین شیت ایران را شکست با رفتن رحمتی به گلر شماره یک بلامنازع استقلال تبدیل شد. فصل‌های گذشته او و سید مهدی رحمتی به طور متناوب در مسابقات استفاده می‌شدند اما با بالاگرفتن اختلافات رحمتی باباشگاه و شخص حسینی او به مشهد رفت و اکنون حسینی باخیال راحت به فعالیت در دروازه ‌آبی‌های پایتخت می‌پردازد.

خط دفاعی پر اشتباه استرما نسبت به شفر

باجدا شدن پژمان منتظری مدافع ملی‌پوش و همچنین آرمین سهرابیان، مسئولان استقلال عارف غلامی و سیاوش یزدانی را به تهران آوردند. دفاع استقلال نتوانست همانند فصل قبلی از استحکام لازم برخوردار شود، اتفاقی که تا حد زیادی ریشه در تفکرات تهاجمی استراماچونی داشت. استقلال فصل گذشته تا پایان هفته سیزدهم تنها شش گل دریافت کرده‌ بود، اما امسال استقلال استراما ۱۲ بار در سیزده دیدار ابتدایی خود دروازه‌شان را باز شده دیده‌اند. این به این معناست که آبی‌پوشان در فصل جاری بیش از دوبرابر همین مدت در سال گذشته گل دریافت کرده‌اند و به طور میانگین در هر بازی یکبار توپ از خط دروازه‌شان گذشته ‎‌است.

خط میانی پر ثبات‌ترین خط استقلال

زوج علی کریمی و کاپیتان وریا، فصل خوبی را پشت سر می‌گذارند. کریمی به روزهای اوج خود بازگشته است و مهارت تکنیکی و قدرت شوت‌زنی‌اش برای آبی‌ها موثر واقع شده‌ است. وریا غفوری نیز با جنگندگی فراوان در نقاط مختلف زمین حضور دارد و به خوبی به توپ‌گیری و رساندن آن به مهاجمین عمل می‌کند.

خط حمله ویرانگر مرد ایتالیایی

ساختار تهاجمی قطعا مهم‌ترین بخش کارنامه سیزده هفته‌ای استراماچونی در استقلال است. با این که تغییر و تحولات فراوانی در مهاجمین استقلال رخ داد و پاتوسی، منشا و ایسما از این تیم جدا شدند، اما نه تنها استقلال در حمله به مشکل بر نخورد، بلکه تبدیل به زهرناک‌ترین خط حمله لیگ نوزدهم شد. استقلال که در سیزده بازی ابتدایی فصل قبل، تنها ۱۰ مرتبه موفق به گلزنی شده‌بود، این فصل عدد ۲۶ گل را تاپایان این بازه به ثبت رساند.

این شرایط رویایی در بخش تهاجمی را استقلال مدیون زوج قائدی و دیاباته است. دو بازیکنی که هرکدام هشت گل در این فصل به ثمر رساندند یعنی در مجموع این زوج ۶۰ درصد گل‌های آبی‌پوشان را وارد دروازه حریفان کرده‌اند. رضا اسدی نیز دیگر مهاجم آبی‌ها بوده که در این فصل عملکرد قابل قبولی را داشته است. مرتضی تبریزی اما سال کابوس‌ واری را سپری می‌کند و یکی از ضعیف‌ترین بازیکنان در استقلال استراما بوده‌ است.

کد خبر 403566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.