تبدیل پل‌ قدیمی چین به فضای عمومی

گروهی از برنامه‌ریزان شهری در چین، یکی از پل‌های قدیمی استان چجیانگ واقع در شرق این کشور را به فضایی عمومی برای گرد هم آوردن مردم روستاهای اطراف پل تبدیل کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پل فوق که در دهه ۱۹۵۰ به طور کامل از سنگ ساخته شد، در چند دهه اخیر به دست فراموشی سپرده شده بود و همچون سابق رفت و آمد زیادی از طریق آن صورت نمی‌گرفت. بنابراین، معماران استفاده از این پل عظیم را فرصت مناسبی برای ایجاد یک فضای عمومی برای گرد هم آوردن مردم دانستند چرا که زندگی مدرن و شلوغی‌های سرسام‌آور شهری روابط انسانی را کمرنگ کرده است.

طراحان سایبانی چوبی و بسیار زیبا بر فراز پل احداث کردند و در قسمت داخلی آن مکان‌هایی برای نشستن و استراحت، فضاهایی مملو از گل‌ها و گیاهان سبز و حتی یک میدان مرکزی پوشیده از درخت‌های سرسبز اختصاص دادند. این روزها، پل چوبی روستائیان بسیاری را گرد هم می‌آورد تا با یکدیگر تعامل کنند و از چشم‌انداز زیبای رودخانه سونگ ینگ لذت برند.

پل سنگی که قدمتی بیش از ۶۰ سال دارد، بر فراز رودخانه سونگ ینگ احداث شده است و دو روستای Shimen و Shimenyu را به هم وصل می‌کند. اگرچه در زمان‌های قدیم این پل برای کاهش ترافیک خودرو ساخته شد، اما اخیرا دولت چجیانگ آن را بر روی عبور خودروها بسته بود و فقط عابران پیاده و دوچرخه‌سواران اجازه عبور از آن را داشتند. با این حال، تردد از این پل به ندرت صورت می‌گرفت و به همین منظور مقامات رسمی چجیانگ تصمیم گرفتند آن را به فضایی عمومی و جذاب برای استفاده روستاییان اطراف تبدیل کنند.

 سقف پل جدید به طور کامل پوشیده از سایبانی چوبی است، اما بدنه پل در بعضی از قسمت‌ها به صورت فضای باز طراحی شده است تا نور مستقیم خورشید بر گل‌ها و گیاهان بتابد. مردم با نشستن روی صندلی‌های چوبی تعبیه شده در پل می‌توانند با یکدیگر گفتگو کنند و همزمان چشم‌انداز زیبای رودخانه را کامل داشته باشند.

فضای عمومی جدید که با الهام از یکی از روستاهای دو طرف پل، Shimen نام گرفت، به مکانی بسیار جذاب و پویا تبدیل شده است و در تمام طول سال مردم روستاهای اطراف را به سمت خود فرامی‌خواند. در طول شب، چراغ‌های تعبیه شده در سراسر پل زیبایی خیره‌کننده‌ای برای آن ایجاد می‌کند و در روز  نور مستقیم خورشید فضای داخلی پل را روشن نگه می‌دارد و باعث رشد بهتر گیاهان و درختان کاشته شده می‌شود.

کد خبر 403539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.