وعده‌هایی برای زمان صلح

انعکاس اظهارات حسن روحانی در آیین گرامیداشت روز صنعت پتروشیمی ایران، طلاق ۲۰۶ کودک در سال گذشته و کارنامه بازارها در سال ۲۰۱۹ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۱۰ دی ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «جهش پتروشیمی در دوره تحریم» به انعکاس اظهارات حسن روحانی در آیین گرامیداشت روز صنعت پتروشیمی ایران پرداخت و نوشت: روحانی با بیان اینکه همه هدف دشمنان از اعمال فشار و تحریم این بوده که سر میز مذاکره‌ای برویم که هرچه آنها گفته‌اند، قبول کنیم، افزود: این کار در ایران اسلامی نشدنی است و خوشبختانه ملت ایران در سال ۹۷ و ۹۸ بویژه از ۱۳ آبان سال گذشته که فشارهای حداکثری تحریم اعمال شد، بخوبی ایستادگی و مقاومت کردند.

روحانی با بیان اینکه شرایط عادی با شرایط جنگ متفاوت است، گفت: برخی‌ها خطاب به دولت دوازدهم می‌گویند که چرا عین قول‌هایی را که اول دولت دادید، نمی‌توانید عمل کنید؛ ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم و بعد وارد شرایط جنگ شدیم و این جنگ را هم ما انتخاب و شروع نکرده و حتی بهانه را هم ما به‌دست دشمنان ندادیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: دشمنان جنگ را علیه ملت ایران شروع کردند تا قامت استوار ملت بزرگ و فرهیخته ایران را بشکنند و این حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند که در سال ۹۵ و در فروردین ۹۶ قولی داده‌اید و در فروردین ۹۸ لحن شما فرق کرده است، چرا که آن در شرایط صلح بود و امروز در شرایط جنگ قرار داریم و در همه دنیا شرایط جنگ یک شرایط ویژه است. روحانی با بیان اینکه از سال ۹۷ جنگ شدید و همه جانبه اقتصادی علیه ایران شروع شد، اظهار کرد: دشمنان می‌خواستند این جنگ سیاسی هم بشود، یعنی همه دنیا را وادار کنند که پشت سر آنها و روبه‌روی ایران بایستند؛ آنها می‌خواستند این جنگ حقوقی نیز بشود، یعنی سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی ایران را محکوم کنند که در این امر ناموفق بودند.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه آنچه هدف دشمنان در جنگ اقتصادی بوده، حاصل نشده و نخواهد شد، افزود: امروز در شرایطی نیستیم که ملت ما در زندگی روزمره و نیازمندی‌های ضروری خود دچار مشکل شود.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «تلخ‌ترین فروش دختران » به بررسی طلاق ۲۰۶ کودک در سال گذشته پرداخت و نوشت: وام ازدواج در حالی به میزان ۳۰‌ میلیون تومان برای هر یک از زوجین رسید که دولت قصد دارد با این مبلغ به افزایش آمار ازدواج در کشور کمک کند و حتی این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش این وام تا مبلغ ۵۰‌ میلیون تومان به گوش می‌رسد، هر چند دولت در بودجه سال آینده افزایش مبلغ وام را در نظر نگرفته است. تسهیلات ۶۰‌ میلیون تومانی در حالی به زوجین پرداخت می‌شود که بسیاری کارشناسان بر این باورند که پرداخت وام ازدواج در کلانشهرهایی مانند تهران خیلی موثر نخواهد بود و فقط منجر به بدهکاری جوانان به بانک‌ها می‌شود. بسیاری کارشناسان افزایش وام ازدواج را در رواج این پدیده موثر می‌دانند و بسیاری از خانواده‌های فقیر و محروم به‌دلیل گرفتن وام ازدواج تن به ازدواج دخترانشان می‌دهند و پس از مدتی این زوج‌ها به‌دلیل مشکلات از هم جدا می‌شوند. 

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «مرض آمریکایی» به بررسی نقض قوانین بین المللی در حمله به برخی مواضع نظامی در عراق گزارش می‌دهد پرداخت و نوشت: هنوز عراق از زیر فشار گروهک‌های تروریستی و خرابکار قد علم نکرده که این بار آمریکایی‌ها روی سرشان خراب شدند. یکشنبه‌ شب گذشته آمریکا در اقدامی خرابکارانه خارج از چارچوب قوانین بین‌المللی به خاک این کشور حمله نظامی کرد. آمریکایی‌ها مواضع حشدالشعبی در شهرستان «القائم» در غرب استان الانبار را هدف حمله هوایی قرار دادند. مقر دو تیپ ۴۵ و ۴۶ حشدالشعبی هدف حمله جنگنده‌های اف-۱۵ آمریکا، قرار گرفت. این حمله آمریکا، دو روز پس از حمله راکتی به پایگاه کی وان در استان کرکوک انجام شد که آمریکا اعلام کرد یک پیمانکار آمریکایی کشته و پنج نفر که چهار نفرش آمریکایی بودند، مجروح شدند. براساس جدیدترین گزارش‌ها، در حملات آمریکا، ۲۵ نفر از نیروهای حشدالشعبی شهید و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند که احتمال افزایش قربانیان این حمله با توجه اینکه پیکر تعداد زیادی از شهدا همچنان زیر آوار باقی مانده‌، وجود دارد. آمریکا بلافاصله بعد از این حمله واکنش نشان داد و وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که سه مقر حزب‌الله عراق در خاک عراق و دو مقر حزب‌الله عراق را در سوریه هدف قرار داده است. وزارت دفاع آمریکا در عین حال این حملات را در واکنش به آنچه «حمله مکرر حزب‌الله عراق به پایگاه‌های نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش خواند» اعلام کرد؛ ادعایی که از اساس باطل است و آمریکایی‌ها تلاش دارند این حمله را نوعی انتقام از حمله خمپاره‌ای به پایگاه این کشور در غرب کرکوک جلوه دهند؛ حمله‌ای که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است و هیچ مرجع بی‌طرفی ادعای آمریکایی‌ها را تایید نکرده است.

این اقدام آمریکا واکنش عراقی‌ها را در پی داشت. در پی تجاوز آمریکا، همه مقامات بلندپایه عراق و رهبران جریان‌های سیاسی این کشور، حمله به حشدالشعبی را یکصدا محکوم کردند. برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق در واکنش به حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های حشدالشعبی آن را بر خلاف توافقات با آمریکا و نقض حاکمیت این کشور دانست. همچنین عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا، آن را اقدامی خطرناک دانست که امنیت عراق و منطقه را تهدید می‌کند. در ادامه محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز حمله به حشدالشعبی را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت این کشور برشمرد. دیگر جریانهای سیاسی عراق نیز با صدور بیانیه‌هایی جداگانه، حمله هوایی آمریکا به پایگاه‌های حشدالشعبی در استان الانبار را محکوم کرده و از دولت و پارلمان این کشور خواستند موضعی جدی در برابر تداوم چنین تجاوزهایی اتخاذ کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جزر و مد صنایع در ۲۰۲۰» نوشت: نشریه اکونومیست در آستانه سال نو میلادی پیش‌بینی خود را از وضعیت صنایع مختلف جهان در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. پیش‌بینی این نشریه بیش از همه متاثر از نااطمینانی‌های سیاسی است که آینده صنایعی همچون «غذا و کشاورزی» و «خرده‌فروشی» در جهان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. اکونومیست در مورد فضای کسب‌وکار نیز پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۰، محرک‌های پولی کمک خواهند کرد تا رشد اقتصادی جهان به سطح ۲/ ۳ درصد برسد؛ رشدی که بیش از رشد سال ۲۰۱۹ است. در عین حال «دنیای‌اقتصاد» در گزارش جداگانه‌ای، کارنامه بازارها در سال ۲۰۱۹ را بررسی کرد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سال ۲۰۱۹ با اثرگذاری سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی معتبر دنیا از جمله فدرال رزرو جهت گرفت. موج سیاست تسهیلی که از سوی سیاستگذاران فراهم شد تا بازار اوراق شیب صعودی بگیرد و بازدهی‌های منفی از سیستم‌ پولی خارج شود. دوربرگردان سیاسی فدرال‌رزرو که منجر به کاهش نرخ بهره شد، سرمایه‌گذاران را در سردرگمی قرار داد. دونالد ترامپ بازار ارز را با یکسری از اظهارات خود دچار آشوب کرد. بررسی‌ها حاکی است که ابتدای سال با صعود انفجاری ین ژاپن آغاز شد، شلیک‌های جنگ ارزی در ادامه آمدند، شکست مرز روانی یوآن چین نیز بر تنش‌ها افزود و در انتها، تزلزل بازار ریپو (repo) را همراه داشت.

کد خبر 403531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.