ضرورت ایجاد رشته روانشناسی حیوانات در دانشگاه‌ها

استاد دانشگاه تهران، بر راه‌اندازی رشته روانشناسی حیوانات در دانشگاه‌ها به منظور آموزش چگونگی رفتار با حیوانات تاکید کرد.

به گزارش ایمنا، علی سلاجقه عصر امروز _دوشنبه ۹ دی‌ماه_ در افتتاحیه دوره سوم کارگاهی آموزش منطقه‌ای پلنگ ایرانی درخصوص نوع برخورد مردم با انواع حیوانات، اظهار کرد: در صورتی که همه مردم حیوانات را بشناسند و نوع و چگونگی رفتار با حیوانات را آموزش بینند، آسیبی به حیوان وارد نمی‌کنند.

وی ادامه داد: هنگامی که پلنگ با انسان برخورد می‌کند به علت غروری که دارد به انسان نگاه نمی‌کند و بدون اینکه بخواهد آسیبی به انسان وارد کند راهش را ادامه می‌دهد.

مسئول اتحادیه انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست کشور تصریح کرد: این رفتار حیوان از روی ترس نیست بلکه از روی غرور است؛ اگر همگی این رفتار را بشناسند آسیبی به حیوان وارد نمی‌کنند.

سلاجقه افزود: ما انسان‌ها با دخالت در طبیعت عرصه را برای گونه‌های زیستی تنگ کرده‌ایم و از سوی دیگر وقوع حوادثی همچون سیلاب نیز مزید بر علت می‌شود.

وی با بیان اینکه سیلاب بخش زیادی از خاک و پوشش گیاهی را از بین می‌برد و به دنبال آن زیستگاه گونه‌های مختلف از جمله پلنگ نیز تخریب می‌شود، تصریح کرد: هر چند که پلنگ نسبت به شرایط آب و هوایی انطباق‌پذیری دارد، اما باید حواسمان به خودمان و اقدامات مخرب محیط زیست باشد.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: کشور از نظر آب و هوایی دستخوش تغییرات شده است؛ به عنوان مثال در یک بازه زمانی کوتاه شاهد وقوع دو سیل در خوزستان بودیم که موجب از بین رفتن شدید آب و خاک شد.

سلاجقه خاطرنشان کرد: آمارها نشان داد ١٧ میلیارد مترمکعب آب را از دست دادیم که با توجه به شرایط خشکسالی، رقم زیادی است، حال می‌توانیم آگاهانه شرایط را مدیریت کنیم تا کمترین آسیب به انسان و محیط ‌زیست وارد شود که با آموزش و بالا بردن آگاهی امکان‌پذیر است.

وی با تاکید بر اینکه وقوع سیلاب در واقع بلا نیست بلکه طبیعت در حال خودپالایی است، گفت: این ما انسان‌ها هستیم که در مسیر طبیعت قرار گرفته‌ایم و گاها نیز دچار مشکل می‌شویم.

منبع: ایرنا

کد خبر 403510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.