ارزش تولیدات معدن و صنایع معدنی به ۲۲ میلیارد دلار رسید

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز ارزش تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی به ۲۲ میلیارد دلار رسیده که نشانه قابلیت و توان بالای این بخش است و انتظار می‌رود روند روبه رشد خود را تداوم بخشد.

به گزارش ایمنا، رضا رحمانی بعدازظهر امروز _دوشنبه ۹ دی ماه_ پس از بازدید از بخش‌های مختلف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در جمع کارکنان این سازمان، اظهار کرد: امسال هفت محور راهبردی در وزارتخانه تعریف شده و بر این اساس ۳۴ برنامه اجرایی نیز شکل اجرایی به خود خواهد گرفت.

وی افزود: توجه به ساخت داخل، صادرات، معدن، فناوری، فضای کسب و کار، تامین منابع مالی از جمله محورهای دستور کار این وزارتخانه محسوب می‌شود.

رحمانی گفت: در بخش معدن ۷۲ تکلیف پیش‌بینی شده است که بر پایه نقشه راه معدن تعریف شده و در واقع نخستین گام در این ارتباط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی است که ۱۳ سرفصل به آن مربوط می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: احیای معادن کوچک مقیاس و تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی، از جمله مواردی است که در برنامه گنجانده شده است و بی شک انقلاب معدنی در کشور از اکتشافات شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز موازی‌کاری در کشور زیاد است و این به مصلحت نیست و باید جمع‌بندی و مشخص شود که در بخش زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی چه کارهایی باید انجام ندهند، اما واقعیت اینکه محوریت در این عرصه با سازمان زمین‌شناسی است که جهت‌دهی و محوریت را باید تبیین و ترسیم کند.

رحمانی تاکید کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هزینه مناسبی در زمینه اکتشافات معدنی انجام می‌دهد و آنچه که در دولت یازدهم انجام شده و در این دوره در دستور کار است، به اندازه کل فعالیت سال‌های پیش محسوب می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اکنون در کنار ایمیدرو، تعداد ۱۱ شرکت در قالب یک کنسرسیوم در زمینه اکتشاف فعال شده‌اند، اما محوریت این بخش با زمین‌شناسی است و وزارت صنعت آمادگی دارد تا اقدامات هماهنگی این مهم را به انجام برساند.

رحمانی با بیان اینکه اکنون سه میلیون واحد صنفی در کشور فعالیت دارند و ۱۰ هزار پروانه معدنی نیز صادر شده است، گفت: سهم ناچیزی از کل، دولتی است و بقیه بخش خصوصی و در اختیار مردم است.

وی اضافه کرد: تاکنون روند استخراج به شیوه سطح الارضی انجام شده و در عمق فعالیتی نداشته‌ایم، در حالی که از قرار اطلاع در آفریقای جنوبی در عمق ۲۰۰ متری زمین هم استخراج انجام داده‌اند، که گویا این کار را خارجی‌ها برایشان انجام داده‌اند.

وزیر صنعت، معدن وتجارت ادامه داد: یکی از فاکتورهای مورد توجه بهره‌گیری از شیوه‌های نوین تامین مالی است و امسال از محل منابع صندوق توسعه ملی، دو هزار میلیارد تومان برای تشویق صادرات اختصاص یافت و در عین حال بازار سرمایه نیز علاقه به سرمایه‌گذاری دارند و شرکت‌های حاضر در بورس نیز از مشارکت در این بخش استقبال می‌کنند.

رحمانی افزود: بخش معدن و صنایع معدنی کشور با توجه به قابلیت‌هایی که دارد، از سوی سرمایه‌گذاران خارجی مورد استقبال قرار گرفته و توسعه فعالیت اکتشافی که اکنون با بهره‌گیری از ژئوفیزیک هوایی درحال اجرا است، زمینه‌ای مناسب برای شناخت پیدا کردن نسبت به ذخایر نهفته محسوب می‌شود.

وی ظهار کرد: انتظار می‌رود تا پایان فعالیت دولت دوازدهم معادن بزرگ مقیاسی مانند، مس سرچشمه، سرب و روی مهدی آباد شناسایی و معرفی شوند تا سرمایه‌گذاران وارد عمل شوند.

وزیر صنعت، ضمن یادآوری هدف پیش‌بینی شده برای دستیابی به میزان استخراج ۶۰۰ میلیون تن مواد معدنی تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: تلاش این وزارتخانه حفظ میزان تولید و زمینه‌سازی برای رشد درآمد مردم در زمینه‌های مرتبط است.

کد خبر 403509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.