ارسال ۴۰۹ اثر به جشنواره "شهر من"/ رونمایی از فرهنگنامه بزرگ شهروندی

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: شهر من نخستین جشنواره‌ای است که مخاطب خود را کودک و نوجوان قرار داده و در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سیاست گذاری کرده و از این لحاظ بسیار حائز اهمیت بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست خبری نخستین جشنواره سراسری شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی امروز _دوشنبه ۹ دی ماه_ برگزار شد. مرتضی رشیدی در این نشست با بیان اینکه این جشنواره با هدف قرار گیری مفاهیم اجتماعی در قالب هنری و ادبی برگزار شده است، اظهار کرد: در حوزه معاونت اجتماعی تلاش می‌کنیم مفاهیمی که در شکلی متفاوت مورد پذیرش بهتر جامعه بخصوص نسل جوان است را عرضه و ارائه کنیم.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، ادامه داد: این جشنواره نزدیک به یک سال است که توسط اداره توسعه فرهنگی شهروندی پیشنهاد و شش ماه کار کارشناسی آن انجام شد و به دلیل اینکه در سطح ملی قرار بود برگزار شود، دغدغه خاص خود را داشت و طبیعی بود که کارگروه ویژه‌ای برای آن ایجاد شود که نتیجه حاصل جشنواره روز پنج شنبه در اختتامیه آن اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون جشنواره‌ای ادبی با موضوع شهروندی برگزار نشده بود، گفت: این نخستین جشنواره‌ای است که مخاطب خود را کودک و نوجوان قرار داده و در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سیاست گذاری کرده و از این لحاظ بسیار حائز اهمیت بوده است.

رشیدی ادامه داد: این گروه فعال و پویا جامعه می‌توانند نقش مهمی در انتقال مفاهیم به خانواده‌ها و اجرای آن توسط مردم و خانواده‌ها در سطح اجتماع داشته باشند.

رقابت ۴۰۹ اثر از ۲۱ استان در جشنواره

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی با بیان اینکه در این جشنواره موضوعات انتخاب شده مربوط به دغدغه محیط زیست است، اضافه کرد: به موضوعاتی چون اخلاق شهروندی و سلامت روان، پسماند و بازیافت، پارک‌ها و فضای سبز، آتش نشانی وحوادث ایمنی، حمل و نقل عمومی و هوای پاک و مصرف بهینه انرژی در جشنواره پرداخته شد.

وی ادامه داد: حوزه فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نه تنها خود را از مباحث زیست محیطی که دغدغه‌های همه جوامع است دور نمی‌داند بلکه خود را مسئول می‌داند تا با ابزارهای مختلف به هدفی که ترسیم کرده برسد.

رشیدی تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره را ۴۰۹ اثر از ۲۱ استان عنوان کرد و از رونمایی فرهنگنامه بزرگ شهروندی در صحن علنی شورای اسلامی شهر خبر داد و گفت: اطلاعات، قوانین و مقررات در حوزه شهروندی که فرهیختگان، هنرمندان رسانه‌ها و مردم نیاز است بدانند در این فرهنگنامه گنجانده شده است.

معاون اجتماعی و مشارکت مردمی سازمان فرهنگی خاطرنشان کرد: فرهنگنامه بزرگ شهروندی مجموعه‌ای از اطلاعات و قوانین و مقرراتی است که در دوازده موضوع آماده شده که به صورت کاربردی در سایت شهرداری در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

جشنواره محصول محور است

همچنین در این نشست احمد رضایی، رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با بیان این سؤال که چرا اداره شهروندی جشنواره شعر و داستان برگزار می‌کند، اظهار کرد: اصلی‌ترین رسالت اداره توسعه فرهنگ شهروندی آموزش است و درجهت ارتقا فرهنگ شهروندی و دانش و رفتار شهروندی برای مردم شهر اصفهان و کلانشهر تلاش می‌کنند تا آموزش و فرهنگ شکل بگیرد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم آموزش را رقم بزنیم ناگزیر خواهیم بود تا از زبان هنر استفاده کنیم تا تأثیر پذیری بیشتر و بهتر در جامعه داشته باشد.

رضایی با بیان اینکه این جشنواره محصول محور است، گفت: در تمام جوامع و اندیشه‌ها همیشه به آموزش کودک و نوجوان اهمیت بیشتری داده شده از این جهت ما سمت و سوی برگزاری جشنواره را به کودکان و نوجوانان سوق دادیم.

رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۴۰۹ اثر در این جشنواره از ۱۷۳ شرکت کننده حضور داشته است، گفت: از تعداد آثار ۱۶۱ اثر در بخش شعر، ۲۷ اثر در بخش خردسال، ۷۹ اثر شعرکودک، ۵۵ اثر شعر نوجوان و همچنین در بخش داستان ۲۴۸ شرکت داشته است.

وی ادامه داد: در بخش موضوعی اخلاق شهروندی و سلامت روان ۵۱ شعر و ۱۱۳ داستان، حمل و نقل عمومی و هوای پاک ۲۵ شعر و ۲۵ داستان، آتش نشانی و حوادث ایمنی ۹ شعر و ۶ داستان، پسماندوبازیافت ۲۵ شعرو ۵۲ داستان، مصرف بهینه انرژی ۱۰ شعر ۱۹ داستان به دبیرخانه ارسال شد.

فرهنگنامه بزرگ شهروندی رونمایی می‌شود

رضایی افزود: تعداد آثار دریافت شده به تفکیک استان آذربایجان شرقی دو اثر، البرز سه اثر، خوزستان ۱۵، قم ۱۸، گیلان ۱۰، یزد ۹، اردبیل ۱۱، ایلام یک اثر، خراسان شمالی دو اثر، کرمان ۱۴، لرستان ۹، اراک یک اثر، بوشهر یک اثر، زنجان ۱۰، کرمانشاه چهار اثر، مازندران ۲۸، اصفهان ۱۸۱، تهران ۵۳، فارس ۲۴ کردستان یک و همدان ۱۲ اثر است.

رضایی در خصوص علت تدوین فرهنگنامه بزرگ شهروندی خاطر نشان کرد: به حوزه مدیریت شهری با دو دیدگاه نگاه می‌شود یکی آنکه شهرداری متولی است و از سوی دیگر حوزه مدیریت شهری ادارات و سازمان‌ها و نهادهایی که مردم با آن مرتبط هستند و قرار است در زندگی شهرنشینی و شهروندی با این سازمان‌ها در ارتباط باشند.

وی ادامه داد: پراکندگی این سازمان‌ها مواجهه با آن‌ها را سخت می‌کند، همه سازمان‌ها روابط عمومی خاص خود را دارند که شهروندان نمی‌توانند آن را شناسایی کنند به همین دلیل نیاز به جمع آوری قوانین و مقررات مخصوص شهروندان احساس و به کمک تیم دانشگاهی طبق فرمت حوزه فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تدوین شد

رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان در خصوص فرهنگنامه بزرگ شهروندی ادامه داد: تمام قوانین و مقرارات در ۱۸۰۰ صفحه تدوین شد و با ۱۲ عنوان در ۱۰ جلد به صورت دیجیتال اماده شده بعد از رونمایی روی سایت شهرداری و ۱۲ سازمان قابل مشاهده است.

کد خبر 403495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.