۸.۵ برابر حجم سد زاینده رود از آب‌های زیرزمینی برداشت شده است

مدیر بهره برداری و حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اعلام اینکه در ۴۰ سال اخیر بیش از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی کشور برداشت شده است، گفت: در استان نیز در طول ۲۰ سال گذشته ۱۲ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی برداشت شده که ۸.۵ برابر حجم سد زاینده رود است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مهدی میرباقری امروز _دوشنبه ۹ دی ماه_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید نگاهی ملی و فرامنطقه ای به موضوع آب داشت، اظهار کرد: آینده ایران به این نگرش ها و عملکردها بستگی دارد؛ موضوع آب نباید استانی مطرح شود، مشکلات حوضه آبریز را می توان با همدلی و هم افزایی برطرف کرد.

وی با اشاره به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب، افزود: این پروژه پس از هشت سالی که با چالش روبه رو بود در پانزدهمین جلسه شورای عالی آب کشور در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید و عملیاتی شد.

میرباقری ادامه داد: در سال های نخست بودجه خوبی برای این پروژه اختصاص می یافت اما متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی این بودجه کم شد و در حال حاضر با چانه زنی برای این طرح تامین اعتبار می کنیم.

مدیر بهره برداری و حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای خاطرنشان کرد: در استان اصفهان ۳۵ محدوده مطالعاتی"دشت" وجود دارد که از این شمار هشت محدوده آزاد، ۱۷ محدوده ممنوعه و ۱۰ محدوده بحرانی است.

وی با اشاره به وجود ۴۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه مجاز در استان اصفهان، افزود: از این تعداد حدود ۳۲ هزار چاه به منظور کشاورزی است که سالانه سه میلیارد و ۵۴۱ مترمکعب آب استخراج می کند.

میرباقری با بیان اینکه در استان اصفهان ۲۱ هزار و ۱۲۳ حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد، گفت: هم اکنون ۱۳ هزار و ۷۲۹ چاه فعال است که باعث تخلیه ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب در سال می شود.

وی یادآور شد: پنج هزار و ۹۰۳ حلقه چاه غیرمجاز از سال ۱۳۸۶ تاکنون در استان مسدود شده که حجم صرفه جویی آن ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب در سال برآورد می شود.

مدیر بهره برداری و حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون دوهزار و ۱۱۶ پروانه بهره برداری کشاورزی اصلاح و تعدیل شده که این اقدام به کاهش ۶۸۲ میلیون مترمکعب آب در پروانه های بهره برداری منجر شده است.

میرباقری با بیان اینکه از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵، سه هزار و ۸۹۶ کنتور هوشمند آب و برق " فهام" در چاه ها نصب شده است، افزود: این کنتورها در طرح کنترل آبی چندان موثر نبوده است، با این وجود از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۹۸۱ کنتور حجمی الکترومغناطیس در چاه ها نصب شده که تاثیر بیشتری در کاهش مصرف آب دارد.

وی اضافه کرد: دو هزار و ۵۴۹ دستگاه و ادوات غیرمجاز حفاری از سال ۹۲ تاکنون توقیف شد، از این شمار ۳۴۵ دستگاه در ۹ ماهه امسال جمع آوری شده است.

میرباقری با اشاره به همکاری ۶۲ گروه گشت و بازرسی در راستای طرح تعادل بخشی منابع گفت: ۶۳۶ حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای امسال تاکنون مسدود شده که حدود ۶.۱ میلیون مترمکعب صرفه جویی داشته است؛ همچنین در این مدت یک هزار و ۶۱۶ پروانه بهرداری اصلاح و تعدیل شده و ۳۱۴ کنتور هوشمند الکترومغناطیس نصب شده است.

مدیر بهره برداری و حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای با بیان اینکه امسال ۱۵.۶  میلیارد تومان برای طرح تعادل بخشی تعیین شده بود، اظهار کرد: تاکنون چهار میلیارد تومان از این بودجه تخصیص شده است و مابقی نیز در صورت پرداخت با اسناد اوراق سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

 میرباقری با اعلام اینکه در ۴۰ سال اخیر بیش از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی کشور برداشت شده است، افزود: در استان نیز در طول ۲۰ سال گذشته ۱۲ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی برداشت شده که ۸.۵ برابر حجم سد زاینده رود است.

کد خبر 403481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.