فواید درمانی عسل ‌در فصل سرد سال

بیماری‌های روده‌ای ‌خاص ‌و مصرف مکمل‌های دارویی ‌حاوی ‌کلسیم، آسیب‌دیدگی زانو و افزایش احتمال ابتلا ‌به آرتریت، دریافت فواید خاص ‌با مصرف شش سبزی، فلفل ‌دلمه‌ای ‌مفید برای ‌مبتلایان ‌به زخم معده فواید عسل در فصول سرد سال را در بسته خبری ‌سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا، رئیس انجمن داروسازان ایران ‌در خصوص ‌مکمل های ‌دارویی، ‌اظهار کرد: اهمیت ‌کلسیم برای ‌سلامتی، به ویژه سلامت دندان ‌و استخوان ها بر کسی پوشیده نیست. اگرچه رژیم غذایی مناسب ‌(غنی از لبنیات) بهترین راه ‌برای به دست آوردن کلسیم مورد نیاز بدن است، اما در صورت ناکافی بودن کلسیم ‌در رژیم غذایی، مصرف مکمل های کلسیم می ‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سید ‌علی ‌فاطمی افزود: بعضی ‌افراد به دلیل ابتلا ‌به ‌بیماری زمینه ای ‌خاص، ممکن است ناچار باشند ‌تا مقدار دقیقی از کلسیم را دریافت کنند که این ‌کار تنها ‌با ‌مصرف ‌لبنیات یا غذاهای ‌حاوی کلسیم امکان پذیر نیست ‌و حتما باید مکمل های حاوی مقدار مشخصی از کلسیم را به شکل قرص ‌یا کپسول مصرف کنند.

وی ‌تصریح کرد: افرادی که ‌رژیم های غذایی ‌خاص را دنبال می ‌کنند (مانند رژیم وگان)، کسانی ‌که ‌به ‌دلیل ‌عدم تحمل لاکتوز، مصرف ‌فرآورده ‌های ‌لبنی ‌خود را محدود ‌کرده اند، کسانی که مقادیر زیادی پروتئین یا سدیم مصرف می ‌کنند (این باعث می ‌شود تا بدن مقدار بیشتری کلسیم دفع کند)، افرادی که ‌به ‌پوکی استخوان مبتلا هستند، بیمارانی که در حال درمان طولانی مدت با کورتیکواستروئیدها (کورتون ها) هستند کسانی هستند ‌که ‌باید حتما از مکمل‌های دارویی ‌حاوی کلسیم استفاده کنند.

رئیس انجمن داروسازان ایران خاطرنشان کرد: مصرف مکمل های دارویی حاوی کلسیم برای مبتلایان به بیماری های روده ای خاص که توانایی جذب کلسیم آنها کاهش پیدا می کند (مانند بیماری التهابی روده یا سلیاک) مناسب است. البته قبل از اینکه برای مصرف مکمل های حاوی کلسیم تصمیم گیری کنیم، باید با مشورت پزشک، کارشناس تغذیه یا دکتر داروساز از نیاز واقعی بدنمان به این ماده معدنی مهم مطمئن شویم.

فواید درمانی عسل در فصول سرد سال

عسل ‌یک هدیه عالی از طبیعت است که با قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه‌تان می‌توانید سلامتی خود را تا حدود زیادی تضمین کنید. آلودگی ‌یکی ‌از دلایل اصلی بروز زکام، آبریزش بینی، سرفه یا عطسه است. یکی از راه‌حل‌های خوب درمان ‌و تسکین مشکلات زمستانی عسل است. هنگامی که دما کاهش می‌یابد و شب‌ها طولانی‌تر می‌شوند، ناراحتی‌های گلو شیوع بیشتری پیدا می‌کنند. گلودرد نه تنها باعث ناراحتی و درد در شما می‌شود، بلکه بر بهره‌وری و تمرکزتان نیز تأثیر می‌گذارد. با این حال شما به راحتی و به سادگی می‌توانید با عسل از گلودرد جلوگیری و یا آن را درمان کنید.

افراد دارای ایمنی ‌ضعیف، مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها ‌و بیماری‌ها هستند. استفاده از عسل یک راه بسیار ساده برای محافظت در برابر سرماخوردگی، سرفه، آنفلوانزا و بیماری‌های تنفسی است. اگر زمانی دچار سوختگی شدید می‌توانید روی عسل به عنوان یک پوشاننده‌ی طبیعی زخم حساب کنید. این کار نه تنها باعث می‌شود بدن باور کند که ناحیه‌ی سوخته، پوشیده از پوست سالم است، بلکه باعث کاهش بسیار زیاد درد نیز می‌شود. این روش، با پیشگیری از ورود عفونت از بیرون به داخل، یک روش موثر برای بهبودی زخم است. عسل همچنین باعث می‌شود زخم‌های بدن از داخل به بیرون نیز التیام پیدا کنند.

عسل ‌بهترین محافظ ‌در برابر خشکی پوست و ترک لب‌ها است. این اتفاق معمولاً در شرایطی رخ می‌دهد که پوست در معرض بادهای شدیدی قرار بگیرد و همان‌طور که می‌دانید این بادها در فصل زمستان رواج بیشتری دارد. افراد سردمزاج در هوای سرد باید بیشتر مراقب خورد و خوراکشان باشند. یکی از توصیه‌ها برای این افراد اضافه کردن یک قاشق عسل به فنجان شیر شبانه‌شان است که به عنوان مصلح آن به کار می‌رود و باعث تعدیل مزاج و آرامش می‌شود.

سرفه ‌یکی ‌از مشکلات شایع در فصل زمستان است که افراد بسیاری با آن روبه رو می‌شوند و یکی از راه‌های رهایی از آن مصرف عسل است. از عسل می‌توان به روش‌های مختلفی برای درمان سرفه بهره برد و عسل را به چای خود اضافه کرد و میتوان برای درمان سرفه، معجونی را با زنجبیل و عسلزمصرف کنیم.

فلفل دلمه‌ای مفید برای مبتلایان به زخم معده

یک ‌متخصص ‌تغذیه ‌و ‌رژیم ‌درمانی ‌با ‌اشاره ‌به ‌خواص ‌فلفل ‌دلمه ‌ای،‌ ‌اظهار ‌کرد: ‌صیفی‌جات ‌به ‌علت ‌داشتن ‌خاصیت ‌آنتی ‌اکسیدانی ‌بالا ‌برای ‌مبتلایان ‌به ‌زخم ‌معده ‌مفید هستند. فلفل دلمه‌ای یکی از صیفی‌جاتی است که ویتامین C بالایی دارد. پوست فلفل دلمه‌ای محافظ خوبی برای مواد درون آن بوده، اما هضم پوست آن برای برخی افراد سخت است، بنابراین افرادی که با مصرف فلفل دلمه‌ای به شکل خام یا پخته به ناراحتی معده دچار می‌شوند می‌توانند پوست آن را جدا کرده و خود فلفل دلمه‌ای را میل کنند.

نرگس ‌جوزدانی، افزود: بیشتر زخم‌های معده بر اثر ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می‌شوند. افرادی که تحت درمان آنتی بیوتیکی ‌این عفونت قرار دارند، می‌توانند از صیفی‌جاتی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، استفاده کنند که یکی از این صیفی‌جات فلفل دلمه‌ای است که خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی ‌دارد.

وی ‌تصریح کرد: فلفل دلمه‌ای سبز و زرد هم منابع خوبی از ویتامین C هستند، اما فلفل دلمه‌ای قرمز بیش‌ترین میزان ویتامین C را دارد، به طوری که دو برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است. این ویتامین نقش موثری در تسریع روند بهبود عفونت‌ها، ترمیم زخم‌ها و جراحات پوستی، تولید کلاژن موجود در غضروف‌ها و مفاصل استخوانی، تامین سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و استحکام رگ‌های خونی دارد.

آسیب‌دیدگی زانو و افزایش احتمال ابتلا به آرتریت

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد جوانانی که دچار آسیب دیدگی زانو هستند بیش از دیگر همسالان خود احتمال دارد در دوران میانسالی به عارضه آرتریت (التهاب مفصل) دچار شوند. پزشکان با انجام تحقیقاتی روی ۱۵۰ هزار فرد ۲۵ تا ۳۴ ساله که حدود ۵۲۰۰ نفر از آنان سابقه آسیب‌ دیدگی زانو داشتند، دریافتند آسیب دیدگی زانو در اوایل دوران بزرگسالی ممکن است خطر ابتلا به آرتریت را به ویژه در مواردی که فرد دچار شکستگی استخوان‌ها یا پارگی بافت‌های همبند می‌شود، جلو اندازد. متخصصان علوم پزشکی دانشگاه "لوند" در سوئد در بررسی‌های خود تاکید کردند افرادی که دچار آسیب‌ دیدگی زانو بودند در مقایسه با افراد دیگر در ۱۱ سال نخست مطالعات، شش برابر بیشتر در معرض ابتلا به عارضه آرتروز زانو بودند.

به گفته ‌متخصصان آسیب‌هایی که داخل مفصل زانو به طور مثال در منیسک رخ می‌دهد ممکن است به ناهماهنگی انتقال نیرو در مفصل زانو منجر شود و در شرایط وارد شدن فشار مضاعف بر غضروف‌ها می‌تواند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهد. همچنین آسیب‌های وارد شده به محیط خارجی مفصل زانو کمتر می‌تواند ابتلا به عارضه آرتروز را به دنبال داشته باشد. عارضه آرتروز اغلب مفصل‌های تحمل کننده وزن را درگیر کرده و در نهایت بیمار مجبور به تعویض مفصل می‌شود. داشتن اضافه وزن، افزایش سن و فعالیت در مشاغلی که فشار زیادی بر مفصل‌ها وارد می‌کند از جمله فاکتورهای شناخته شده در ابتلا به این عارضه هستند.

دریافت ‌فواید خاص ‌با ‌مصرف شش سبزی

مصرف ‌روزانه سبزیجات به طور کلی ضامن سلامت هر فرد است و می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن جلوگیری کند، اما هرکدام از سبزیجات فوایدی مخصوص به خود را دارند که براساس آن، مصرف آنها در شرایط خاصی توصیه می‌شود.

مقابله ‌با استرس ‌با ‌سیب‌زمینی

محققان ‌دانشگاه پوردوی ایندیانا می‌گویند خوردن یک سیب‌زمینی متوسط در روز (همراه با پوست)، به‌ویژه در زمستان می‌تواند با افسردگی زمستانی مقابله کند و فرد را در تمام طول این فصل، تا ۴۲ درصد آرام‌تر و شادتر نگه دارد. دلیلش این است که پوست سیب‌زمینی سرشار از پتاسیم است و این ماده معدنی، مرکز اضطراب در مغز را آرام می‌کند.

تسکین ‌درد با کلم قرمز

کلم قرمز حاوی ۳۶ ترکیب ضد التهابی و ضد درد است. دانشمندان دانشگاه کانکتیکت می‌گویند اضافه کردن یک فنجان از این سبزی رنگین به رژیم غذایی روزانه شما می‌تواند باعث شود تا ۷۲ ساعت درد کمتری احساس کنید. مصرف این سبزی همچنین، خطر ابتلا به درد را در آینده تا ۴۵ درصدکاهش می‌دهد.

شادی بیشتر با کدو ‌تنبل

گنجاندن کدو تنبل در رژیم غذایی به میزان دو فنجان در هفته، می‌تواند سطح شادی شما را تا ۴۵‌درصد افزایش دهد. به گفته دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ترکیبات موجود در کدوتنبل، توانایی مغز را در تولید هورمون‌های دوپامین و سروتونین که تقویت‌کننده روحیه هستند، افزایش می‌دهد.

افزایش ‌تمرکز با تربچه

وقتی نمی‌توانید روی کاری متمرکز بمانید گاز زدن به دو تربچه ترد، می‌تواند توجه و تمرکزتان را تا ۴۰ درصد و به مدت ۶۰ دقیقه افزایش دهد.

محققان دانشگاه استنفورد می‌گویند طعم تند این سبزی، تشکیل امواج مغزی بتا را که انرژی‌دهنده و تقویت‌کننده تمرکز هستند تحریک می‌کند.

کاهش اندازه دور کمر با شلغم

به گفته محققان دانشگاه ییل، ترکیبات موجود در شلغم (ایندول‌ها)، ژن‌های سوزاننده چربی را در داخل سلول‌های ماهیچه‌ای فعال می‌کنند و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شوند. شلغم همچنین با تحریک کلیه‌ها به دفع مایعات اضافی شکم، به کاهش اندازه دور کمر کمک می‌کند.

افزایش انرژی ‌با گل‌کلم

اگر معمولا احساس خستگی می‌کنید گنجاندن گل‌کلم را در رژیم غذایی‌تان در نظر داشته باشید. براساس تحقیقات دانشمندان انگلیسی، گل‌کلم حاوی گروه نادری از مواد مغذی به نام گلوکوزینات‌هاست. این ترکیبات، تولید یک ماده شیمیایی انرژی‌زا در مغز به نام استیل‌کولین را افزایش می‌دهند.

کد خبر 403465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.