روایتی ساده در گور سفید مجید قیصری

مجید قیصری، داستان‌هایی از جنس‌های متفاوت می نویسند؛ مثلث عشق، اسطوره و دین در تمام کتاب های قیصری وجود دارد اما در هر داستان یکی از این اضلاع، پررنگ‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد دانشگر، مدرس داستان‌نویسی و منتقد در نشست نقد کتاب "گور سفید" به نویسندگی مجید قیصری گفت: مجید قیصری فردی است که هم افراد انقلابی و مذهبی او را دوست دارند و هم افرادی که تنها به داستان کوتاه و رمان علاقه‌مندند. سلوک قیصری به عنوان شخصی که هرگز پیش‌داوری و قضاوت نمی‌کند، باعث شده است که همه، تمام قد به او احترام بگذارند و او هم به همه احترام می‌گذارد.

وی افزود: مجید قیصری نویسنده ای است که بسیاری از جوایز ایران را در حوزه های مختلف ادبی کسب کرده و جایگاه ممتازی را از این لحاظ دارد؛ وی یکی از معدود نویسندگانی است که جوایز بین‌المللی متعددی را به دست آورده و در ادبیات بزرگسال از جایگاه بسیار خاص و ویژه‌ای برخوردار است.

دانشگر با بیان اینکه قیصری رمان‌های تاریخی باشکوهی را نگاشته است که نمی‌توان آنها را از نظر دور داشت، تصریح کرد: وی دبیر جشنواره خاتم است که یکی از مهمترین جشنواره های ادبی در بحث داستان کوتاه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بنده به عنوان یک مخاطب ادبی درخصوص کتاب "گور سفید" صحبت می‌کنم و هرگز در جایگاه یک منتقد نیستم، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های قیصری رمان‌های کوتاه و خوش‌خوان اوست؛ همچنین بیشتر رمان‌های وی یک راوی دارد که داستان توسط او به پیش می‌رود.

دانشگر یادآور شد: برخلاف کتاب "ضیافت به صرف گلوله" که پلاتی بسیار پیچیده و سخت و سفت داشت، پلات در کتاب گور سفید یک پلات ساده است.

این منتقد اظهار کرد: قیصری در کتاب "گور سفید" در برخی قسمت‌های داستان، اجازه داده است که منطق داستان بر اساس اتفاقات تصادفی پیش برود؛ شخصیت پردازی‌های او ساده است و جای تنوع بیشتری دارند؛ این مدل شخصیت‌پردازی شاید مخاطب را دچار ابهام کند و بر نحوه قضاوت او تاثیر بگذارد.

وی گفت: یکی از نقدهای من در خصوص این کتاب، شخصیت‌پردازی فردی به نام صالح است چراکه این شخصیت در داستان اگرچه به عنوان فردی منفور است اما پاسخگویی های او با آیات قرآن مخاطب را دچار تناقض می‌کند که البته شاید قصد نویسنده این بوده است که او را شخصیتی خاکستری جلوه دهد؛ اگرچه می‌توان تمثیل چنین افرادی را در مورد تکفیری‌ها مشاهده کرد.

دانشگر افزود: شخصیت دیگر رمان، فردی به نام قلیچ است که در تمام داستان بلاتکلیف است و شاید حتی در جاهایی حرف‌های روشنفکرانه او به قواره‌اش نخورد.

کد خبر 403443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.