آغاز واکسیناسیون علیه لمپی‌اسکین در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: واکسیناسیون علیه بیماری ویروسی لمپی‌اسکین در دام سنگین (گاو، گوساله و گاومیش) به منظور کنترل و پیشگیری این بیماری از امروز _۹ دی ماه_ تا پایان سال جاری در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی آغاز شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، محمد سعیدی اظهار کرد: واکسیناسیون علیه بیماری ویروسی لمپی‌اسکین در دام سنگین (گاو،گوساله وگاومیش) در دو سطح دامداری‌های روستایی صنعتی و نیمه صنعتی با استفاده از واکسن هترولوگ آبله گوسفندی و بزی و واکسن همولوگ ویروس لمپی اسکین برای دام سنگین روستایی در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی آغاز می‌شود.

وی با بیان این که مقرر است طی این طرح، حداقل ۸۰ درصد دام سنگین کشور واکسینه شود، افزود: از آنجا که این بیماری برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ خورشیدی از مرزهای غرب وارد کشور شد، هم اکنون این بیماری در اغلب نقاط کشور به شکل بومی مشاهده می‌شود .

بنابر این گزارش، بیماری لمپی‌اسکین یا Lumpy Skine Disease بیماری ویروسی گاو و گاومیش و عامل برآمدگی و زخم‌های پوستی است. ویروس لمپی‌اسکین تنها یک سروتیپ به نام ویروس نیتلینگ دارد و به عنوان سویه مرجع در تهیه واکسن بکار می‌رود.

این ویروس نسبت به شرایط نامساعد محیطی بسیار مقاوم است و تجارت و سلامت گاوها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابرین از لحاظ اقتصادی بیماری با اهمیتی محسوب می‌شود. این بیماری ابتدا در زامبیا در سال ۱۹۲۹ میلادی گزارش شد و سپس به سایر کشورهای آفریقایی، خاورمیانه، قفقاز و بالکان تحت عنوان یک بیماری نوپدید انتشار پیدا کرد. اولین مورد این بیماری در کشور ترکیه در سال ۲۰۱۳ گزارش شد و متعاقب شیوع آن در منطقه خاورمیانه و کشورهای عراق و ترکیه در سال ۱۳۹۳ خورشیدی از مرزهای غربی به کشور وارد شد. در ابتدا الگوی بیماری در کشور به صورت نوظهور ثبت گردید، در صورتی‌ که هم‌اکنون به صورت بومی یا اندمیک شایع است. این بیماری در ردیف بیماری‌های اخطار کردنی قرار دارد که باید به محض رخداد گزارش شده و اقدامات بهداشتی مناسب برای کنترل بیماری انجام گیرد. همچنین این بیماری فرامرزی یا مرزگذر است.

کد خبر 403391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.