تعیین حدود صلاحیت دیوان محاسبات کشور درخصوص امور مالی شهرداری‌ها

دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی، نظر معاونت قوانین مجلس مبنی بر اینکه نظارت دیوان محاسبات کشور در رسیدگی به عملکرد مالی شهرداری‌ها صرفاً مربوط به اعتبارات بودجه سالانه کشور است را تأیید کرد.

به گزارش ایمنا، کمال مرادی با بیان این مطلب به وجود اختلاف نظر حقوقی مجمع شهرداران با دیوان محاسبات درباره حدود اختیارات این دیوان و نظارت بر عملکرد مالی غیر بودجه‌ای شهرداری‌ها اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به مشکلات حقوقی و قضائی به وجود آمده برای بعضی از شهرداری‌ها، این موضوع توسط مجمع و از طریق مکاتبه با ریاست مجلس شورای اسلامی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری با ارایه مستندات قانونی و نظرات تفسیری شورای نگهبان از اصل ۵۵ قانون اساسی پیگیری شد.

مرادی تصریح کرد: در نتیجه پیگیری‌های صورت گرفته، معاونت قوانین مجلس مستند به قوانین جاری و نظرات تفسیری شورای نگهبان از اصل ۵۵ قانون اساسی، صلاحیت دیوان محاسبات کشور را محدود به اعتبارات بودجه‌ای شهرداری‌ها اعلام کرد و این نظریه توسط دفتر رئیس مجلس برای اجرا به دیوان محاسبات و مجمع شهرداران ابلاغ شد.

دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران افزود: به موجب قانون، کلیه اعتبارات بودجه‌ای که توسط دولت در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد توسط ذی‌حسابان و دیوان محاسبات مورد رسیدگی مستمر قرار داشته و خواهد داشت.

مرادی با اشاره به نظارت بر عملکرد غیر بودجه‌ای شهرداری‌ها عنوان کرد: به موجب قانون، شورای اسلامی شهر، مرجع نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌های وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمایه، دارایی‌ها، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری، همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: برای این امر نیز انتخاب حسابرس رسمی و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیری‌های لازم تعیین شده‌اند که این مهم همه ساله در قالب حسابرسی و تصویب تفریغ بودجه شهرداری‌ها اجرا می‌شود.

دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران افزود: در نامه مشابهی که شهرداران کلانشهرها برای بررسی موضوع اختلاف شهرداری‌ها با دیوان محاسبات در مورد حدود اختیارات دیوان در امور عملکرد مالی شهرداری با معاون اول رئیس جمهور انجام شد و ایشان بررسی موضوع را به معاونت حقوقی ریاست جمهوری محول کردند و معاونت مذکور نیز نظر مشابه معاونت قوانین مجلس درباره حدود اختیارات رسیدگی دیوان به عملکرد مالی شهرداری‌ها اعلام داشته است.

منبع: مهر

کد خبر 403390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.