نظارت شهروندان بر فعالیت‌های شهرداری از طریق سامانه فاش

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: سامانه «فاش» توانسته نظارت شهروندی بر فعالیت‌های شهرداری مشهد را ایجاد کند.

شهریار آل‌شیخ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد:سامانه «فاش» (فضای اطلاع‌رسانی شفاف) با هدف شفافیت در مجموعه مدیریت شهری مشهد ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تمام قرادادهای شهرداری در سامانه فاش بارگذاری شده است، افزود: دستورکار برای حسابرسان و امور قراردادهای شهرداری مشهد ابلاغ شد مبنی بر اینکه تمام قراردادهای منعقد شده با سازمان‌ها، شهرداری و شرکت‌های اقماری آن باید در سامانه فاش ثبت شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد ادامه داد: در موضوع قراردادها، اسامی هیئت مدیره، رقم و نوع قرارداد و موارد مربوط به تشریفات مناقصه، مزاینده یا ترک تشریفات آن در سامانه فاش بارگذاری شده و امکان دسترسی به قراردادها برای کاربران ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه گام بعد برای ارتقاء سطح اطلاعات سامانه فاش، بارگذاری اطلاعات املاک شهر مشهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر شهروندان مشهدی هر ملکی را در این شهر انتخاب کنند با مراجعه به سامانه فاش می توانند سابقه ملک را به لحاظ مباحث شهرسازی مشاهده کنند و در جریان مواردی همچون پایان کار، رقم‌های پرداختی مربوط به صدور پروانه، موارد مربوط به ماده صد ساختمان و هر گونه اطلاعاتی در باره سوابق شهرسازی ملک غیر از نام مالک قرار گیرند؛ حتی شهروند از طریق مراجعه به این سامانه می‌تواند آگاه شود که آیا همسایه مجاور که در حال ساخت منزل است پروانه ساختمانی دریافت کرده یا اگر تخلفی در ساخت و ساز مرتکب شده از چگونگی برخورد قانونی پلیس ساختمان آگاه شود.

آل‌شیخ خاطرنشان کرد: موضوع سفرهای خارجی چند سال اخیر اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد همراه با هزینه‌ها، اهداف و زمان در سامانه فاش بارگذاری شده است.

وی با بیان اینکه نشست‌های مختلفی با مجموعه‌های دانشگاهی و تشکل‌ها، پیرامون سامانه فاش برگزار شده است، گفت: در سامانه فاش صورت جلسات کمیسیون معاملات، متن قراردادها و پیوست‌های آن حتی نسخ دستی صورت جلسات کمیسیون‌های معاملات اسکن و بارگذاری شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد اظهار کرد: در صدد بارگذاری اطلاعات مربوط به پیش نویس، اصلاح و تدوین بودجه شهرداری مشهد در سامانه فاش هستیم؛ حتی فایل اکسل بودجه در سامانه بارگذاری می‌شود تا تحلیل‌های مختلف توسط داده‌ها انجام شود.

وی با اشاره به بازخوردهای راه‌اندازی سامانه فاش در شهرداری مشهد، گفت: تاکنون بسیاری از افراد به این سامانه مراجعه و با توجه به اطلاعات بارگذاری شده نقدهایی را بیان کردند که نشان می‌دهد سامانه در رسیدن به اهداف خود موفق عمل کرده و به عنوان مرجع مورد رصد قرار گرفته است؛ حتی عده زیادی از طریق مراجعه به اطلاعات این سامانه، عملکرد شهرداری مشهد را تحلیل می کنند و این نقطه قوتی در رسیدن به اهداف به شمار می‌رود.

آل‌شیخ با بیان اینکه سامانه فاش اطلاعاتی که در گذشته در اختیار افراد قرار نمی گرفت را منتشر کرده است، تصریح کرد: سامانه فاش توانسته نظارت شهروندی بر فعالیت‌های شهرداری را ایجاد کند از این رو در صدد اضافه کردن بخش‌های مختلف به این سامانه هستیم.

وی افزود: تلاش شده پژوهش‌های انجام شده را نیز بر روی سامانه فاش بارگذاری کنیم که این موضوع در حال بررسی است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد اظهار کرد: در خصوص بارگذاری فیش حقوق و دستمزدها درخواست‌هایی اعلام شده، اما این اقدام به معنای ورود به حریم شخصی افراد است.

کد خبر 403381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.