ذوق زود هنگام پایداری ها

تأثیرات نبود مرد بحران ها در تصمیم گیری جریان های سیاسی ، همایش انتخاباتی تندروها و تحرکات انتخاباتی زودتر از موعد پایداری ها  از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه ۹دی ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اگر امروز تـو می‌بودی» به بررسی تأثیرات نبود مرد بحران ها در تصمیم گیری جریان های سیاسی پرداخت و نوشت:ر انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنیم چون اصلاح‌طلبان ردصلاحیت می‌شوند»، «فضای سیاسی ایران به نفع یک جریان خاص است»، «اصلاح‌طلبان با نیروهای شناخته نشده در پی کسب کرسی‌های مجلس هستند» و هزاران جمله دیگر که این روزها از زبان مردم و فعالان سیاسی شنیده می‌شود و خطرناک است. بدون شک در این روزها نقش تعادل سازی سیاست درایران بیش از همیشه احساس می‌شود؛ به شخصیتی نیاز است که با رفتار و گفتار خود به جامعه القا کند سرنوشت کشور مهمتر از وزن‌کشی‌های سیاسی است و خودش دراین مسیر پیشقدم شود.

شخصیتی مانند آیت‌ا... هاشمی که سال‌ها برای خالی نماندن میدان رقابت سیاسی که منجر به نشاط اجتماعی و به تبع آن امید مردم به تقویت کشور می‌شد از خودگذشتگی‌های زیادی کرد. از ابتدای انقلاب تا زمان رحلت آیت‌ا... هاشمی این مسیر را ادامه داد و بر وحدت که مولفه اصلی آن وفاق نیروهای سیاسی بود تاکید می‌کرد. آیت‌ا... سال ۵۹  چنین گفته بود:‌ «گروه‌ها قبول کنند که در ایران انقلاب اسلامی رخ داده و اکثریت مردم و متن توده کشور خواهان انقلاب اسلامی هستند. البته در انقلاب اسلامی اظهارنظر و تبلیغ و تلاش برای افکار دیگران، باید میدانش باز باشد. اگر اصولی با مسائل برخورد کنیم، مشکلی نخواهیم داشت، ضمن اینکه اصل انقلاب را باید حفظ بکنیم، میدان فعالیت دیگران را هم نبندیم و بگذاریم دیگران هم کار کنند تا اگر روزی آنان به اکثریت رسیدند، نوبت آنها باشد که به همین شیوه عمل کنند.» همانطور که مشاهده شد آنچه آیت‌ا... هاشمی محور تصمیم‌گیری و اهداف خود قرار داده بود جز تعادل و اعتدال نبود. محسن هاشمی پسر ارشد آیت‌ا... هاشمی چنین به نقش آفرینی پدر در رفع اختلافات سیاسی اشاره می‌کند: «رویکرد آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی‌ رفع اختلافات ‌جناح‌های سیاسی‌ بود. اشتباه بزرگ برخی مدعیان سیاست در ایران عدم توانایی درک موضع آیت‌ا... هاشمی در مقاطع مختلف است. محسن هاشمی دراین باره هم می‌گوید:‌ «این ادعا مبتنی بر یک فرض نادرست است و اینکه جریانات سیاسی در کشور ما ثابت هستند و افرادی مانند آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی تغییر موضع می‌دهند؛ در حالی که جریانات سیاسی به‌خصوص دو جناح اصلی کشور که قبلا راست و چپ و امروز اصلاح‌طلب و اصولگرا نامیده می‌شوند، خود دچار بیشترین تغییر شده‌اند. تجربه نشان داد که میانه روی در توسعه سیاسی توسط هاشمی، موثرتر از حرکت تند در دولت‌های بعدی بود. اگر مواضع  دو جناح در سه دهه قبل با امروز مقایسه شود، این نتیجه حاصل خواهد شد که در موضوعات اساسی نظیر اقتصاد، آزادی‌های سیاسی، دیپلماسی، فرهنگ و ولایت فقیه مواضع شان به صورت بنیادی تغییر کرده است؛ یعنی اصولگرای امروز، مواضع چپ دهه ۶۰ را دارد و اصلاح‌طلب امروز، مواضعی مشابه راست ۳۰ سال قبل را به خود گرفته است.» بنابراین جامعه ایران درهر دوره نیازمند شخصیت فراحزبی مانند آیت‌ا... هاشمی است که ضمن رفع اختلافات، گروه‌های سیاسی رابه سمت اهداف و آرمان‌های تعیین شده راهنمایی کند. 

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «سهم‌خواهی جدید پایداری‌ها» به بررسی همایش انتخاباتی تندروها کلید خورد پرداخت و نوشت: روز گذشته نخستین همایش پایداری‌ها کلید خورد و جبهه پایداری در آستانه سالروز ۹ دی مراسمی در مسجد امام حسین برگزار کرد. مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری، صادق محصولی وزیر کشور دولت نهم، علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر، سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر و حسن غفوری‌فرد عضو حزب موتلفه از افرادی هستند که در آن مراسم حضور داشته و محمدتقی مصباح یزدی به عنوان رهبر معنوی این تشکل اصولگرا سخنران مراسم بوده است. پایداری‌چی‌ها، طیف تندرویی که این روزها اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را منسوخ شده می‌دانند و با عبور از اصولگرایی مدعی حق‌طلبی و انقلابی‌گری هستند.

به نظر می‌رسد جبهه پایداری در آستانه انتخابات تلاش می‌کند تا با برگزاری چنین نشست‌هایی شعارهای انتخاباتی خود را در قالب این قبیل مراسم‌ بیان کند. اصولگرایان همواره جبهه پایداری را مقصر شکست‌های گذشته خود می‌داند اما جبهه پایداری معتقد است از قضا هم‌نوایی با اصولگرایان باعث شکست آنها بوده است. آنها در دو انتخابات گذشته مجلس حاضر به ائتلاف با اصولگرایان بر سر لیست مشترک نشدند و به صورت جداگانه وارد انتخابات شدند که البته نتیجه هم گرفتند؛ طیفی که طی سال‌های اخیر یکی از موانع وحدت درونی اصولگرایان بوده‌اند. آنها بارها از وحدت و همراهی با ائتلاف اصولگرایان سخن گفته‌اند اما در عمل آنچه نشان داده‌اند چیزی جز زیر بازی وحدت زدن نبوده است. این طیف تندرو حالا اما قاعده بازی خود را عوض کرده و گویی ناامید از سهم خوب گرفتن در لیست شورای ائتلاف هستند و ایده «لیست مشترک» را ایده‌آل‌ترین حالت برای خود می‌بینند. درواقع پایداری‌ها که تا پیش از این به شورای وحدت و ائتلاف اصولگرایان نپیوستند و زمزمه ارائه لیست مجزا هم از سویشان شنیده می‌شد حالا خودشان در تلاش هستند تا بر سر ارائه یک لیست مشترک به وحدت برسند. 
جامعه روحانیت مبارز که پیش از این همه تلاش خود را کرد تا بعد از سال‌ها، هویت از دست رفته خود را بازیابد و به محور انتخاباتی اصولگرایان تبدیل شود، گویا دیگر شکست را در مقابل جبهه پایداری پذیرفته است. طیف‌هایی نظیر جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان و تشکل‌هایی از این دست، مدتی است با کنار رفتن گروه‌های پیشکسوت و سابقه‌دار اصولگرا، تبدیل به عناصر بازی‌ساز این جریان شده‌اند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «ذوق زود هنگام پایداری ها» به بررسی تحرکات انتخاباتی زودتر از موعد پایداری ها پرداخت و نوشت:  کمتر از دوماه به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. اگر چه بعد از ثبت نام نامزدها برای شرکت در این انتخابات، از حجم خبرهای انتخاباتی مجلس کاسته شده است، اما به نظر می‌رسد فعالیت‌های درون‌گروهی برخی جناح‌های سیاسی افزایش یافته و به نوعی در حال نهایی شدن است. تعیین شعارهای انتخاباتی، شکل‌گیری ائتلاف‌های احتمالی، دست‌یابی به لیست‌های انتخابات و تعیین سر لیست‌ها، از مهم‌ترین موارد دستور کار این گروه‌های سیاسی است. البته آنچه بیشتر به چشم می‌آید استفاده از بسترهای ایجاد شده اجتماعی برای پوشش تبلیغات غیرمستقیم و پیش از موعد است که اگر چه قانون آن را منع کرده است، اما گویی این عرصه برای فعالیت برخی گروه‌های سیاسی، مهیا و بدون مانع است.

در این میان اما، فعالیت سیاسی اصول‌گرایان و مشهودتر از آن، پایداری‌ها، قدری گسترده‌تر است. پایداری‌ها در گام اول و با حضور پر تعداد افراد منتسب به خود در نام‌نویسی انتخابات مجلس، نشان دادند که برنامه جامعی برای کسب حداکثری کرسی‌های مجلس یازدهم دارند. این روند، در این روزها با استفاده حداکثری از بلاتکلیفی اصلاح‌طلبان به واسطه عدم تائید صلاحیت تعدادی از آنها، شتاب بیشتری گرفته است، به گونه‌ای که حتی با وجود پایان نیافتن زمان بررسی تائید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، نوعی آسودگی خیال، راحتی و پیروز بودن قطعی قبل از موعد، در آنها دیده می‌شود.

روز گذشته و در مراسمی به مناسبت نهم دی، در دانشگاه امام صادق(ع)، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) با ارسال بیانیه‌ای اشاره کرد که سعی کنیم برای تصدی پست‌های رسمی کسانی سر کار بیایند که دین را بهتر شناخته باشند و ملکه تقوا و دین‌مداری‌شان از دیگران قویتر باشد. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازیگر بیرونی جهش‌های بورس» نوشت: شاخص بورس در ادامه رکوردشکنی‌های خود دیروز تا نزدیکی مرز ۳۷۰ هزار صعود کرد تا در ۳۰ روز معاملاتی اخیر، فقط دو روز کاهشی داشته باشد. در رونق حدودا دوساله سهام عوامل متعددی از جمله جهش نرخ دلار و رشد قیمت‌های جهانی مطرح می‌شوند؛ اما اکنون تقریبا اجماعی نسبی میان تحلیل‌گران شکل گرفته که محرک اصلی این روزهای بورس جریان قدرتمند نقدینگی است؛ به‌طوری که ارزش روزانه معاملات سهام را به چند هزار میلیارد تومان رسانده که در مقایسه با تاریخ بورس و حتی بازارهای رقیب بی‌سابقه است. توجه به انتظارات تورمی فعالان اقتصادی نشان می‌دهد همچنان سود مورد انتظار سرمایه‌گذاران بالاست. در چنین شرایطی محدودیت‌های متعددی در بازارهای رقیب مشاهده می‌شود که جوابگوی انتظارات نیست؛ از نرخ سود سپرده‌های بانکی گرفته تا فشارهایی که بر تقاضای بازارهای ارز و طلا وارد می‌شود. بازار مسکن نیز به علت نیاز به پول‌های درشت، قادر به جذب نقدینگی خُرد نیست. بنابراین بورس تهران تنها گزینه جذب آزادانه پول‌های مردمی شده که رشد مداوم و پرشتاب قیمت سهام را رقم زده است. ناآشنایی معامله‌گران تازه‌وارد با روش‌های تحلیلی در کنار عمق کم بازار سهام کشور از جمله مهم‌ترین نگرانی‌هایی است که کارشناسان نسبت به لحظه پایان این موج‌سواری روی پول‌های جدید ابراز می‌کنند.

کد خبر 403377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.