خواص مفید میوه ‌و سبزی برای روده

هشدار وزارت بهداشت درباره گاز رادون، خواص مفید میوه ‌و سبزی برای روده، نوشیدن قهوه و کاهش ریسک ابتلا به دیابت، رفع یکی از عوارض ‌جانبیِ درمان سرطان با طب سوزنی و اهمیت زمان مناسب مصرف آنتی ‌بیوتیک ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا، مدیر برنامه بهداشت ‌پرتوهای وزارت بهداشت، تنفس گاز رادون ‌در افراد غیر سیگاری را اولین عامل موثر در بروز سرطان ریه، دانست ‌و گفت: گاز رادون به طور معمول آلوده کننده هوای آزاد نیست ‌و موضوعی که می‌تواند سبب نگرانی باشد، تجمع گاز رادون در اماکن سر بسته مانند منازل است.

علی ‌گورانی ‌با ‌اشاره ‌به اینکه ‌گاز رادون از مشتقات ماده رادیو اکتیو اورانیوم ۲۳۸ است، ‌اظهار کرد: اورانیوم ۲۳۸ به طور طبیعی ‌در سراسر جهان ‌وجود دارد، اما در برخی نقاط با غلظت ‌بیشتری ‌یافت ‌می‌شود. اورانیوم طول عمری برابر با ۴.۵ میلیارد سال دارد؛ به صورتی ‌که پس از این مدت نصف می‌شود ‌و سپس ۴.۵ میلیارد سال دیگر طول می‌کشد تا آن دو نصف، خود به دو نیم دیگر تبدیل شود. این زنجیره آنقدر ادامه ‌می‌یابد تا به آخرین ذره که ذرات سرب هستند، برسیم؛ اما گاز دیگری که ‌در این زنجیره از اورانیوم ۲۳۸ مشتق می‌شود، گاز رادون است.

وی ‌با بیان ‌ویژگی‌های گاز رادون، افزود: اولین ویژگی ‌رادون، ‌ماهیت گازی شکل آن است ‌که ‌با تنفس ‌به راحتی ‌به بدن انسان وارد می‌شود؛ ویژگی ‌دوم طول عمر ۳.۸ روزه است که تقریبا کوتاه تلقی می‌شود اما، ‌اگر از بدن خارج نشود در عرض ۳.۸ روز نیمی از انرژی خود را در بدن انسان تخلیه می‌کند. ویژگی سوم نیز آسیب‌زایی ‌به ریه‌ها توسط آلفا ‌دهی ‌است.

گورابی ‌تصریح کرد: آلفا یک ذره سنگین در این گاز است ‌که ‌با توجه به وجود خلل و فُرج ریه‌ها، خارج شدن ‌گاز زمان‌بر و قدرت آسیب‌رسانی ‌به ریه افزایش می‌یابد. ‌به ‌همین دلیل گاز رادون را اولین عامل بروز سرطان ریه در افراد غیرسیگاری ‌و دومین عامل سرطان ریه در افراد سیگاری می‌دانیم.

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ‌با تاکید بر اینکه در نقاطی ‌که تجمع اورانیوم بیشتر است، ‌ گاز رادون بیشتری هم وجود دارد، بیان کرد: گاز رادون به طور معمول آلوده کننده هوای آزاد نیست ‌و موضوعی که می‌تواند سبب نگرانی باشد، تجمع گاز رادون در اماکن سر بسته مانند منازل است. ‌با فراهم شدن شرایط جوی، ‌گاز رادون در یک محل تجمیع کرده و موقعیت برای آسیب‌رسانی گاز به اعضای داخلی بدن به ویژه ریه‌ها فراهم می‌شود.

وی گاز رادون را آلاینده‌ای تاثیرگذار در اعضای داخلی بدن دانست ‌و گفت:از همین رو گاز رادون باعث ایجاد عوارض در بافت‌های خارجی بدن نمی‌شود. گاز رادون علاوه بر تنفس، از طریق تغذیه هم ممکن است وارد بدن شود، اما از آنجا که در دستگاه گوارش سریع‌تر دفع می‌شود، عوارض کمتری خواهد داشت.

رفع یکی از عوارض جانبیِ درمان سرطان ‌با طب ‌سوزنی

خشکی ‌دهان ‌از ‌جمله ‌عوارض ‌جانبی ‌و ‌آزاردهنده ‌رادیوتراپی ‌است ‌اما ‌نتایج ‌یک ‌تحقیق ‌نشان ‌می‌دهد ‌انجام ‌طب ‌سوزنی ‌می‌تواند ‌این ‌علائم ‌را ‌کاهش ‌دهد.متخصصان آمریکایی در بررسی‌های خود مشاهده کردند از ۳۳۹ بیماری که به دلیل ابتلا به سرطان سر و گردن در آمریکا و چین تحت رادیوتراپی قرار گرفته بودند علائم خشکی دهان در افرادی که طب سوزنی روی آنان انجام شد در مقایسه با بیماران دیگر کمتر بوده است

یافته‌های پزشکی نشان داد ‌یک سال پس از روند درمان، در ۳۵ درصد از بیمارانی که طب سوزنی انجام داده بودند علائم خشکی دهان مشاهده شد و این درحالی است که این رقم در افراد دیگر ۵۵ درصد بوده است. خشکی دهان از جمله نگرانی‌های جدی در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن است ‌که تحت رادیوتراپی قرار می‌گیرند. حدود ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به این سرطان در پایان رادیوتراپی با عارضه خشکی دهان مواجه هستند. علائم خشکی دهان بر کیفیت زندگی و سلامت دهان این افراد ‌تاثیر می‌گذارد و درمان‌های فعلی تاثیر چندانی ندارد.

نوشیدن قهوه و کاهش ریسک ابتلا به دیابت

محققان در مطالعه ای جدید دریافتند نوشیدن قهوه می تواند به کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو کمک کند. این مطالعه نشان می‌دهد شیوه آماده سازی قهوه در تأثیرات سلامت قهوه نقش دارد. «ریکارد لاندبر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اوما سوئد، در این باره، اظهار کرد: «نتایج ما نشان می‌دهد مصرف دانه قهوه برای تهیه قهوه موسوم به قهوه تصفیه شده تأثیر مثبتی بر کاهش ریسک ابتلاء به دیابت نوع۲ دارد. درحالیکه قهوه تهیه شده از پودر قهوه موسوم به قهوه جوشیده چنین فایده‌ای ندارد.
محققان در پژوهش‌های خود دریافتند افرادی که دو یا سه فنجان قهوه تصفیه شده در روز مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که یک فنجان قهوه تصفیه شده در روز می‌نوشیدند ۶۰ درصد کمتر با احتمال ابتلاء به دیابت نوع دو روبه رو بودند.

به گفته محققان، بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند قهوه فقط تأثیر منفی بر سلامت دارد چراکه مطالعات قبلی نشان داده اند که قهوه جوشیده ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را به دلیل وجود دیترپن افزایش می‌دهد ... لاندبر تصریح کرد: «مطالعات ما نشان می‌دهد با تصفیه قهوه، ماده دیترپن آن از طریق تصفیه گرفته می‌شود. در نتیجه برای سلامت مفید خواهد بود.»

اهمیت زمان مناسب مصرف آنتی بیوتیک ها

عضو کمیته بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه هیچ گاه دارویی که برای شما تجویز شده به دیگران ندهید و از خود درمانی با آنتی‌بیوتیک بدون تجویز پزشک اکیدا خودداری کنید، اظهار کرد: عفونت اغلب به دنبال مواجهه با باکتری‌ها، ویروس‌ها یا انگل رخ می‌دهد. بسیاری از بیماری‌ها ناشی از ویروس‌ها هستند. این بیماری‌ها شامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا  است. درمان اختصاصی برای عفونت‌های ویروسی وجود ندارد و این عفونت‌ها اغلب پس از چند روز بدون درمان اختصاصی ویا با درمان‌های نگهدارنده و تسکینی بهبود می‌یابند.

امیر پیروزیان با تاکید بر اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها داروهایی هستند که در درمان افرادی که عفونت باکتریایی دارند مفید هستند، گفت: عفونت‌های باکتریایی درنقاط مختلف بدن ازجمله ریه، کلیه و مجاری ادراری، سینوس‌ها، گلو، گوش و پوست مشاهده می‌شوند.

وی تصریح کرد:  آنتی‌بیوتیک‌ها رشد باکتری‌ها را کند یا متوقف می‌کنند و به این ترتیب به سیستم دفاعی بدن فرصت می‌دهند که با عفونت بجنگد. آنتی‌بیوتیک برای تعداد روز مشخصی تجویز می‌شود. بسیار مهم است که همه داروهای تجویز شده براساس دستور پزشک مصرف شود. اگر دوره درمان کامل نشده و دارو فقط چند روز مصرف شود، عفونت کاملاً ریشه‌کن نشده و ممکن است دوباره برگردد و مشکلات بیشتری ایجاد کند.

عضو کمیته بیمه سلامت ایران، خاطرنشان کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند همه باکتری‌ها را بکشند. بعضی به نوع خاصی از باکتری حمله می‌کنند. در حالی که بعضی دیگر طیف وسیع‌تری از باکتری‌ها را از بین می‌برند. پزشکان تلاش می‌کنند آنتی‌بیوتیکی انتخاب کنند که مختص باکتری عامل بیماری باشد و به این ترتیب از مقاومت سایر باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها جلوگیری می‌کند. به همین دلیل بسیار مهم است که تنها زمانی که نیاز است، آنتی بیوتیک‌ها مصرف شوند.

وی ادامه داد: گاهی آنتی‌بیوتیک‌ها ناراحتی معده یا تغییر اجابت مزاج ایجاد می‌کنند. اسهال شایع‌ترین عارضه آنتی‌بیوتیک‌هاست. اگر اسهال طولانی و شدید باشد یا خون در آن دیده شود فرد باید با پزشک تماس گرفته یا به بیمارستان مراجعه کند.

خواص مفید میوه و سبزی برای روده

سرطان روده هر ساله در بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود. عوامل خطر سرطان روده بزرگ شامل برخی از رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند و نیز گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس است. از دیگر عوامل خطر ابتلا به سرطان روده می‌توان به چاقی و اضافه وزن اشاره کرد. اکنون متخصصان علوم پزشکی پتانسیل متابولیت فلاونوئید را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ تشخیص داده‌اند. این ترکیب در میوه‌ها و سبزیجات مانند توت سیاه، زغال اخته، انگور قرمز، سیب، پیاز قرمز، کلم بروکلی، انار، توت فرنگی، زردآلو، کلم قرمز و پوست بادمجان بنفش و هم‌چنین شکلات و چای وجود دارد.

گروهی از متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی در آمریکا ابتدا در حال بررسی آسپرین به عنوان راهی برای پیشگیری از سرطان روده بودند اما در روند تحقیقات خود به جزئیات جدیدی درباره فلاونوئیدها و چگونگی اثرگذاری آنها در جلوگیری از سرطان روده بزرگ دست یافتند. مطالعات قبلی نشان داده بودند که فلاونوئیدها، ترکیبات طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزیجات، سرطان را مهار می‌کنند اما هیچ کس نمی‌دانست که چه چیزی باعث مؤثر بودن آن‌ها در پیشگیری از سرطان شده است.

تیم تخصصی دانشگاه داکوتای جنوبی ضمن بررسی مکانیسم پیشگیری از سرطان توسط آسپیرین (استیل اسیدسیلیک اسید)، در مورد نقش متابولیت‌های آسپیرین و سایر مشتقات اسید سالیسیلیک برای توانایی‌شان در مهار رشد سلول‌های سرطانی، آزمایشاتی را انجام دادند. طی این فرایند متخصصان دریافتند ۲، ۴، ۶-تری هیدروکسی بنزوئیک اسید (۲، ۴، ۶-THBA)، ترکیبی که با تجزیه فلاونوئیدها توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود، آنزیم‌های درگیر در تقسیم سلولی را مهار می‌کند. آزمایش‌های بعدی ثابت کرد که ۲، ۴، ۶-THBA رشد سلول‌های سرطانی در سلول‌های بیان کننده پروتئین حامل عملکردی (SLC۵A۸) را مهار می‌کند.

داروهای بسیاری برای درمان سرطان وجود دارد اما تقریباً هیچ کدام از آن‌ها برای پیشگیری از این بیماری استفاده نمی‌شود. از همین رو کشف ۲، ۴، ۶-THBA به عنوان مهار کننده رشد سلول‌های سرطانی متخصصان را بسیار امیدوار کرده است. متخصصان بر این باورند ترکیب فلاونوئیدها و ۲، ۴، ۶-THBA پتانسیل استفاده به عنوان دارویی برای پیشگیری از سرطان را دارد، اگرچه هنوز هم به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.این مطالعه هم‌چنین تاکید مجددی بر اهمیت استفاده از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه افراد داشته است.

کد خبر 403328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.