واقعیت آلودگی هوا را در این مکان تجربه کنید

در شهر لندن یک اثر هنری شگفت‌انگیز، شامل پنج پاویون نصب شده است که فضای داخلی آن‌ها آلودگی هوا در پنج شهر بزرگ جهان، شامل پکن، سائوپائولو، دهلی نو، لندن و جزیره Tautra در نروژ را نمونه‌سازی کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلودگی هوا یک قاتل خاموش است که سالانه بسیاری از مردم را در سراسر جهان قربانی می‌کند. گروهی از هنرمندان بریتانیایی تصمیم گرفتند یک اثر هنری اعجاب‌انگیز خلق کنند و در آن مسئله مهم آلودگی هوا را برای بازدیدکنندگان به تصویر بکشند.

این اثر هنری شامل پنج پاویون متصل به هم بود که در هرکدام از آن‌ها هوایی مشابه با  هوای یکی از آلوده‌ترین مناطق جهان، یعنی پکن، سائو پائولو، دهلی نو، لندن  وجزیره Tautra شبیه سازی شده بود. پاویون بزرگ لندن در محوطه داخلی خانه سامرست، ساختمانی بزرگ و نئوکلاسیک در مرکز لندن و مشرف به رودخانه تیمز، احداث شد و در "روز زمین" در معرض دید همگان قرار گرفت.

سازندگان اثر هنری منحصربه‌فرد لندن با استفاده از مواد شیمیایی کم‌خطر شرایطی جوی شبیه به شهرهای ذکر شده در پاویون‌ها را ایجاد کردند و وجود ازن، ذرات معلق هوا، دی‌اکسید نیتروژن، سولفور دی‌اکسید و مونوکسید کربن را شبیه‌سازی کردند.

بازدیدکنندگان تماشای پاویون‌ها و تجربه هوای آلوده‌ترین شهرهای جهان را از جزیره نروژی Tautra آغاز می‌کنند و سپس از طریق راهرویی به لندن سفر می‌کنند و پس از آن به ترتیب از شهرهای آلوده دهلی نو، پکن، و سائوپائولو عبور می‌کنند و در نهایت از پاویون Tautra به بیرون از اثر هنری هدایت می‌شوند.

اثر هنری شگفت‌انگیز لندن بخشی از یک پروژه عظیم بود که برای اولین بار در نروژ در معرض دید عموم مردم قرار گرفت. بااین حال، سازندگان آن تصمیم گرفتند پاویون فوق را برای موقت به لندن منتقل کنند و به تدریج آن را در بسیاری از نمایشگاه‌ها و رویدادهای جهان در معرض دید عموم قرار دهند تا از این طریق توجه همگان را به مسئله مهم آلودگی هوا جلب کنند.

سالانه ۴.۲ میلیون مرگ افراد در سراسر دنیا ناشی از رویارویی با آلودگی بیرون از منزل گزارش شده است. ۳.۸ میلیون مرگ نیز به دلیل مواجهه با آلودگی‌های درون منزل نظیر بخاری، اجاق گاز و سوخت‌های فسیلی رخ می‌دهد. کشورهای فقیر بیشترین تعداد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است که در این بین، هند بیشترین قربانی آلودگی هوا را داشته است.

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بطور خاص با بروز بیماری‌های تنفسی نظیر آسم، برونشیت، تنگی نفس، سکته قلبی، و آلرژی‌های مختلف تنفسی رخ می‌دهد. سرطان، بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته مغزی نیز به طور مسقیم یا غیر مستقیم به آلودگی هوا مربوط می‌شود.

کد خبر 403296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.