ابعاد شادی ‌در زندگی مشترک ‌را بشناسیم

یک روانشناس و خانواده درمانگر، گفت: برای شادی زندگی زناشویی پنج بعد اصلی همبستگی زوجین، داشتن توافق، گفت و گو و حل مسائل در زندگی زوجی با وجود دیدگاه های متفاوت، رضایت عاطفی و فیزیکی از زندگی مشترک، شاد بودن به صورت عمومی و رضایت زناشویی در نظر گرفته شده است.

روناک عشقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت شادی بین همسران، اظهار کرد: شادی، احساس رضایت، عشق ‌و هیجان مثبت از نیازهای زندگی زوجین ‌است و این امر در واقع به ‌شکلی باعث رضایت زوجین ‌را دربر دارد که به شکل غیرمستقیم می ‌تواند نشان ‌دهنده کم بودن ‌تعارض ‌و نارضایتی ‌در زندگی زوجی ‌باشد.

وی با بیان اینکه پرداختن به شادی سه مولفه دارد، افزود: شادی به شکل کاربردی یکی از این مولفه های رفتاری است، استفاده از برخی مناسبت ‌ها برای ابزاز شادی به عنوان یک مهارت رفتاری ‌حائز اهمیت است که با افزایش ارتباط های اجتماعی زوجین این شادی افزایش می‌یابد همچنین ابعاد شناختی ‌و هیجانی ‌از دیگر مولفه های شادی بین همسران است.

این روانشناس و زوج درمانی ‌تصریح کرد: ‌شادی ‌یک ‌کیفیت ‌ذهنی ‌و ‌درونی ‌است ‌و ‌لازمه ‌آن ‌داشتن نگرش ‌های ‌خاص ‌است، مولفه ‌های ‌شناختی ‌بیشترین ‌تعیین کنندگی را در رابطه خوب و شاد زوجین دارند، نوع نگرش فرد در رابطه با زندگی زوجی مانند مولفه خوشبینی می ‌تواند برای او شادی آفرین باشد و ‌فرد ‌با ‌تغییر نگرش درباره خود می تواند روزهای شادتری در کنار همسر داشته و قطعاً زوجین شاد می توانند فرزندان شادی ‌را تربیت کنند.

وی وجود پنج بعد را در شادی زناشویی موثر دانست و گفت: همبستگی زوجین اولین مولفه است و هر چه قدر زوجین مشارکت بالاتری داشته ‌و همدل باشند شادتر خواهند بود، داشتن توافق، گفت ‌وگو، حل مسائل در زندگی زوجی با وجود دیدگاه های متفاوت، رضایت عاطفی ‌و فیزیکی از زندگی مشترک، شاد بودن به صورت عمومی ‌و رضایت زناشویی از دیگر ابعاد اصلی شادی زناشویی است.

عشقی با اشاره به ‌اینکه شادی ‌یک ‌بعد ‌درونی ‌است، ‌اظهار کرد: افرادی ‌که ‌درک ‌شان ‌از رویدادها و حوادث منفی است با همه این موارد هم نمی‌توان آنها را خوشحال کرد و باید زوجین در قدم اول برای شادی زناشویی تلاش کنند.

وی تصریح کرد: تفکر مثبت از مولفه های شادی فردی است و افرادی که رویدادهای خنثی را مثبت می بینند و رویدادهای مثبت را مثبت تر ارزیابی می کنند در نتیجه افکار ناکارآمد منفی که به ذهن هجوم آورده و به آنها اضطراب می دهد این موارد را به آسانی می توانند کنترل کنند.

لزوم نگاه مثبت و خوشبینانه

وی با اشاره به اینکه افراد شاد در زندگی زناشویی رفتارهای همسر خود را از مثبت ترین زاویه نگاه می کنند، اظهار کرد: این گروه از زوج‌ها نگاه خوشبینانه دارند ‌و تمرکز آنها بیشتر روی نیت مثبت همسر است ‌و ضروری است که زوجین تلاش ‌کنند از مثبت ‌ترین جنبه به رفتارها و عملکردهای همسر خود نگاه کنند که این اتفاق خوش خلقی را ایجاد می کند. تعبیر و تفسیر مثبت همسر بزرگ ترین گام برای شادی زندگی زوجی است.

این خانواده درمانگر تصریح کرد: ریشه همه این رفتارها در دوران کودکی تحت تربیت خانواده، مدرسه و جامعه شکل می‌گیرد و به راحتی نمی‌توان آنها را تغییر داد، اما می‌توان برای ‌تغییر در مورد رفتارها و شناخت اشتباه از یک نقطه شروع کرد تا رابطه زوجی پویا ‌و شاد بماند.

وی با بیان اینکه ‌کم ‌توقع ‌بودن ‌زوجین ‌از ‌مولفه ‌های ‌کمک ‌کننده ‌برای ‌افزایش ‌شادی ‌است، افزود: ‌برای شاد بودن در ‌کنار خوشبینی کم توقعی هم نیاز است. انسانهای کم توقع انتظارت سخت گیرانه ندارند و اصولاً در رابطه زناشویی شاد تر هستند.

عشقی اظهار کرد: تعارض و ناراحتی در زندگی همسران بخش طبیعی از یک رابطه است و مهمترین نکته حل مساله است تا یک زوج بتوانند مسائل را با همدیگر حل کنند. ارتباط با آدم ها و محیط های شاد در افزایش شادی زوجین موثر است.

وی با تاکید بر اینکه معمولاً افرادی که شاد نیستند از کلمات باید و نباید زیاد استفاده می کنند، گفت: استفاده از این کلمات در بین زوجین باعث ایجاد فشار روانی می شود. به کار بردن زیاد کلمات مطلق گرایانه همه، هیچ، هرگز و هیچ وقت، باعث می شود فرد از چشیدن معنای شادی در زندگی محروم شود.

دکترای مشاوره و زوج درمانی، اظهار کرد: باید فاجعه سازی، بزرگ نمایی، ذهن خوانی ‌و شخصی ‌سازی را در زندگی مشترک ‌کاهش داد ‌و زوجین در روند زندگی مشترک این موارد را با افکار مثبت ‌تری جایگزین کنند.

کد خبر 403289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.