امسال به نسبت قبل حال گاوخونی خوب است/ بعد از سال ها آب به دریاچه نمک رسید

مدیر انجمن دوستداران محیط زیست و میراث طبیعی ورزنه گفت: وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی خوب است و برای نخستین بار پس از سال ها آب با گذر از کوه سیاه به دریاچه نمک رسیده است.

رضا خلیلی ورزنه در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امسال وضعیت تالاب خوب است، اظهار کرد: پس از سالها امسال نخستین باری است که آب از کوه سیاه به دریاچه نمک رسیده است.

این شاهد عینی با اشاره به تداوم جریان آب به سمت تالاب، افزود: چند روز پیش که از نزدیک وضعیت تالاب را بررسی کردیم سرتاسر بند شاخ کنار آب می ریخت.

وی با بیان اینکه معیار برای آبگیری تالاب گاوخونی، گذر آب از بند شاخ کنار است، گفت: حدود شش مترمکعب بر ثانیه آب به سمت گاوخونی جریان داشته است.

خلیلی ورزنه خاطرنشان کرد: تالاب گاوخونی مانند گودالی است که به محض اینکه بارانی ببارد مرطوب می شود، عمق آب ممکن است به ۱۰ سانتی متر نرسد اما در سطح تالاب پخش می شود و به سرعت پیشروی می کند ضمن اینکه به دلیل سردی هوا در فصل زمستان هم اکنون تبخیر آب از تالاب وجود ندارد.

مدیر انجمن دوستداران محیط زیست و میراث طبیعی ورزنه گفت: با توجه به شرایط موجود و وضعیت کنونی تالاب به نظر می رسد آمار ارائه شده مبنی بر رهاسازی بخشی از حقابه تالاب در پاییز امسال درست باشد زیرا آب همچنان از سد رودشتین به سمت تالاب گاوخونی در جریان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از ۱۰ مهرماه سال جاری با توقف رهاسازی آب برای کشت تابستانه، آب از سد رودشتین به سمت تالاب گاوخونی رها سازی شد (این جریان آب گاهی با کاهش خروجی از سد زاینده رود همراه است بنابراین جریان آبی در بستر رود شهر اصفهان مشاهده نمی شود) که بنابر گفته معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان حدود ۱۱ میلیون و چهارصد هزار مترمکعب آب در مدت ۳۹ روز به تالاب گاوخونی رسید. با افزایش خروجی سد زاینده رود از ۲۱ آبان ماه به منظور تامین و توزیع آب برای کشت پاییزه کشاورزان، آب از سد رودشتین برای گاوخونی بسته شد اما دوباره با پایان مرحله اول کشت پاییزه و کاهش خروجی سد زاینده رود، آب از بامداد ۱۶ آذر ماه به میزان ۱۲ مترمکعب بر ثانیه از سد رودشتین به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شد.

بنابر اظهارات حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان؛ در حال حاضر جریان آب با میزان کمتری نسبت به روز اول (سه مترمکعب بر ثانیه) در جریان است.

همچنین به گفته مدیر سد رودشتین از ابتدای امسال تاکنون در سه بازه زمانی ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب از این سد به سمت تالاب گاوخونی روانه شده است.

کد خبر 403283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.