باتری‌هایی از دل اقیانوس!

باتری‌های آینده، بسیار بادوام‌تر از باتری‌های کنونی خواهد بود؛ پژوهشگران سعی دارند برای ساخت باتری‌های آینده، مواد قوی و کم‌هزینه را از دل اقیانوس‌ها پیدا کنند.

به گزارش ایمنا، بدون وجود باتری‌هایی که انرژی را ذخیره می‌کنند، انرژی‌های تجدیدپذیر، قابل اطمینان نخواهند بود. ساخت باتری‌هایی که بتواند سرعت وقوع بحران‌های اقلیمی را کاهش دهد، هزینه‌های بسیاری به همراه دارد؛ پژوهشگران سراسر جهان برای ساخت باتری‌های قدرتمند، به حفاری عمق اقیانوس‌ پرداخته‌اند تا شاید فرصتی برای درک کمبودهای باتری‌های کنونی پیدا کنند.

آن‌ها برای ساخت باتری‌هایی که بتوانند نیروی خودروهای الکتریکی، رایانه‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند را تأمین کنند، به فلزهای گوناگونی از جمله "کبالت" (cobalt) نیاز خواهند داشت. شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، اپل، دل، مایکروسافت و تسلا متهم مرگ کودکانی شده‌اند که در معادن کبالت مشغول کار شدند.

این شرکت‌ها به همراه فعالان حوزه محیط زیست و حقوق بشر، در جستجوی یافتن جایگزین برای کبالت هستند. یکی از روش‌های جدیدی که برای جایگزینی پیشنهاد شده است، دست‌یافتن به آب‌های عمیقی است که دارای ذخایر قابل توجهی از کبالت، مس، منگنز و نیکل بوده و شاید این منابع بتواند نیروی لازم را برای ابزارهای آینده تأمین کند.

مضرات سوزاندن سوخت‌های فسیلی و تأثیر استخراج از معدن‌های زمینی، فراتر از حد تصور است، اما نمی‌توان گفت که هزینه غارت اقیانوس چقدر خواهد بود. جهان زیر اقیانوس‌، سرشار از پدیده‌ها و انتخاب‌های نامشخص است، اما تقابل میان گزینه‌های انتخابی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. بحران اقلیمی، کار طاقت فرسا، خطرات بی‌اندازه و مشکلات دیگری از این دست نیز باید در نظر گرفته شود؛ بنابراین پاسخ به سوالاتی مانند زمان رسیدن به هدف و میزان خطرات و مزایای این روش، کار ساده‌ای نخواهد بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 403266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.