وقتی دست آتش‌نشانان کوتاه است

سکونت در آن‌ها امن و راحت است تا وقتی که حادثه‌ای رخ نداده باشد، آنگاه ابزار و توانی لازم است که بتواند جان و مال شهروندان را حفظ و تن‌های هراسان را به ساحل آرام رساند، اما اگر ابزار لازم فراهم نباشد، تکلیف گرفتار شدگان در چنگال دود و آتش چه می‌شود؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر صبح تا شام زندگی در معرض مخاطراتی است که جان و مال شهروندان را تهدید و آرامش خاطر آنان را سلب می‌کند، پس باید ذخیره‌ای برای روزهای سخت باشد که دشواری‌ها مرحمی بر زخم‌ها و دستگیر حادثه‌دیدگان باشد؛ آنگاه که آتش کام خویش گشوده و هر چه در پیرامون دارد را می‌بلعد، فرشتگان باید تا آب سردی باشند بر حرص آتش و جان و مال شهروندان را از خطر برهانند. از سال ۱۳۰۱ تاکنون که نخستین واحد آتش‌نشانی در بلدیه تبریز ایجاد شد تا به امروز که این سازمان در شهرهای مختلف تشکیل شده، فراز و نشیب فراوان از سر آن گذشته، اما همچنان تنها ملجأ حادثه‌دیدگان است.  

سازمان آتش‌نشانی در شهر سمنان پس از آتش‌سوزی کارخانه ریسندگی و بافندگی در سال ۱۳۵۱ راه‌اندازی و پس از قریب سه دهه فعالیت در قالب یکی از سازمان‌های شهرداری این شهر، سازماندهی شد. 

بیش از ۸۰۰ حادثه در ۸ ماه

سعید اسمعیل‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان می‌گوید: وظیفه سازمان آتش نشانی صرفا اطفاء حریق و خاموش کردن آتش نیست؛ به جز این موارد، بیش از ۶۰ نوع خدمات در این سازمان ارایه می‌شود، در مجموع مقابله با هر عاملی که جان و مال انسان را تهدید کند از وظایف سازمان آتش‌نشانی است.

وی با اشاره به عملکرد آتش‌نشانی سمنان از ابتدای سال جاری، تصریح می‌کند: در هشت ماه نخست سال جاری، حدود ۸۹۲ مورد حادثه در شهر رخ داد که شامل ۳۳۵ حریق و ۵۵۷ دیگر انواع حوادث بوده است که بیشترین آمار در رده حوادث مربوط به حبس در کابین آسانسور با ۱۹۱ مورد و به دام انداختن انواع حیوانات موزی با ۱۲۸ مورد بوده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان ادامه می‌دهد: در بحث حریق، بیشترین آتش‌سوزی مربوط به آتش گرفتن سطل‌های زباله، فضای سبز و مناطق مسکونی بوده است که از تعداد دو هزار و ۷۷۰ تماس با سامانه ۱۲۵ در این مورد تعداد ۸۹۲ مورد عملیاتی شده و سایر تماس‌ها به صورت اشتباه، اختلال در شبکه مخابراتی و یا بی‌اطلاعی شهروندان با شماره آتش‌نشانی بوده است.

اسمعیل‌پور اظهار می‌کند: از ابتدای امسال ۶۱۹ شهروند توسط نیروهای سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان در واحد عملیات نجات یافته‌اند و ۲۹ هزار و ۴۳۶ نفر ساعت نیز آموزش‌های شهروندی را دریافت کرده‌اند.

وی می‌گوید: در شهر سمنان در حال حاضر پنج ایستگاه آتش‌نشانی فعال است که چهار ایستگاه از این تعداد در داخل شهر و یک ایستگاه در شهرک صنعتی مستقر است؛ دو ایستگاه جدید نیز در حال ساخت در میدان کشاورز و منطقه مسکن مهر است که یکی از آن‌ها در ایام‌الله دهه فجر افتتاح  می‌شود.

تخریب ایستگاه شهید رجایی

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان با اشاره به تخریب ایستگاه آتش‌نشانی واقع در خیابان شهید رجایی، اظهار می‌کند: این ایستگاه در نبش چهار راه بوده است و از لحاظ موقعیتی بر اساس طرح جامع شهر است باید تعریض می‌شد؛ بنابراین با توجه به طرح تعریض، فضایی برای احداث ایستگاه باقی نمی‌ماند؛ البته با توجه به دیدگاه مثبت شهردار سمنان در موضوع گردشگری، احداث فضایی با معماری سنتی برای آنجا در نظر گرفته شده تا به شهروندان خدمات رفاهی و گردشگری ارایه شود؛ اما در حال مکان‌یابی در غرب بافت قدیم شهر منطقه برای احداث ایستگاه آتش‌نشانی جدید هستیم.

اسمعیل پور با بیان اینکه زمان استاندارد حضور آتش‌نشانان از ایستگاه تا صحنه حادثه در محدوده شهری بین سه تا پنج دقیقه است، می‌افزاید: در سال ۹۸، میانگین حضور آتش‌نشانان سمنان در صحنه، سه دقیقه و ۳۴ ثانیه بوده است که این امر در به حداقل رساندن خسارات جانی و مالی نقش بسزایی داشته است.

وی با اشاره به تجهیزات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان، خاطرنشان می‌کند: تجهیزات بعد از مدت مستهلک می‌شود، از سوی دیگر متاسفانه از نظر تجهیزات کامل نیستیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان می‌افزاید: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان همواره پیگیر تجهیزات جدید بوده است و با توجه به اعتباری که در بودجه سال ۹۹ برای این مهم دیده شده است، نسبت به به‌روزرسانی و تکمیل تجهیزات اقدام می‌شود.

تنها تا ۱.۵ طبقه امکان خدمات‌رسانی وجود دارد

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان تصریح می‌کند: به عنوان مثال، حداقل ارتفاعی که نیروی آتش‌نشان در سمنان توانایی ارایه خدمات به شهروندان را دارد ۱.۵ طبقه است و بیش از این مقدار، امکاناتی برای خدمات‌رسانی به ساختمان‌های با تعداد طبقات بالاتر در اختیار نداریم؛ با توجه به این نقیصه، اگر حریق در ساختمانی حادث شود، همکاران ما باید از مسیر راه پله‌ها به طبقات بالاتر بروند که این موضوع توان نیروهای آتش‌نشان را می‌گیرد و طبیعتا از کیفیت خدمات کاسته می شود.

وی با اشاره به افزایش ساخت و سازها، توسعه شهری و افزایش جمعیت شهر سمنان و تاکید بر الزام استفاده از خودروی نردبان‌دار، عنوان کرد: متاسفانه تا کنون نتوانسته‌ایم چنین خودرویی خریداری کنیم و رفع این معضل نیازمند حمایت مسئولان است، زیرا خرید چنین خودرویی با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، هزینه بالایی دارد و از طرفی با توجه به الزام وجود چنین امکاناتی، باید حتما خریداری شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان تاکید می‌کند: در زمان وقوع حادثه، هیچ آتش‌نشانی به حقوق و مزایا نمی‌اندیشد، اما این به منزله آن نیست که از حقوق، مزایا و وضعیت معیشتی همکارانمان غافل باشیم؛ کارکنان آتش‌نشانی نسبت به دستگاه‌های دیگر مظلوم واقع شدند و حقوق و مزایای آنان به نسبت هم رده‌های خودشان کمتر است؛ اما با تدبیر مسئولان و شورای اسلامی شهر در بحث رفاهیات و حقوق و مزایای کارکنان آتش‌نشانی به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که با اعمال آن در ماه جاری رفاهیات و حقوق و مزایای کارکنان و پرسنل آتش‌نشانی، اندکی بهتر خواهد شد.

انتقاد از آزمون استخدامی آتش‌نشانان

اسمعیل‌پور با انتقاد از شیوه برگزاری آزمون استخدامی آتش‌نشانان، اظهار می‌کند: یک نیروی آتش‌نشان باید ورزیده، ورزشکار و قوی باشد تا در زمان حادثه و آتش‌سوزی خدمت‌رسانی کند؛ زیرا این شغل استرس، وحشت و هیجانات زیادی دارد که فرد باید تحمل کند.

وی می‌افزاید: متاسفانه در این دوره از آزمون استخدامی آتش‌نشانی شهرداری‌های استان، شرط سنی تا ۳۵ سال بود و این میزان سن برای ایثارگران کاملا آزاد بود و از سوی دیگر افراد با هر مدرک تحصیلی می‌توانستند در نتیجه افرادی که ورزشکار بودند، اما دارای مدرک تحصیلی پایین‌تری بودند، با وجود نیاز آتش‌نشانی به چنین افرادی این متقضیان در مرحله علمی پذیرفته نمی‌شدند و افرادی با تحصیلات بالا پذیرفته شدند که از نظر فیزیکی و آمادگی جسمانی شرایط لازم را نداشتند.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری تصریح می‌کند: درخواست بنده از مدیران این است که از به‌روزرسانی تجهیزات ایستگاه‌های آتش‌نشانی سمنان حمایت بیشتری داشته باشند تا در زمان مقرر و استاندارد بهترین خدمات را با کمترین درصد خطا و اشتباه ارایه دهیم.

در حال حاضر توان خرید ماشین‌های نردبان‌دار را نداریم

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که راضیه شهاب، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی سمنان و خرید خودروی نردبان‌دار اطفائیه خرید برای ساختمان‌های بلندمرتبه می‌گوید: این مسئله از سنوات گذشته و در زمان فعالیت استانداران پیشین برای شهرهای سمنان و شاهرود که دارای  اینگونه ساختمان‌ها هستند مطرح بوده، زیرا اگر آتش‌سوزی در طبقات بالای اینگونه ساختمان‌ها اتفاق بیفتد امکاناتی برای اطفاء حریق وجود ندارد و آتش‌نشانان باید از راه پله‌ها برای خاموش کردن آتش اقدام کنند، لذا نبود ماشین‌های نردبان‌دار اطفاء حریق دغدغه اصلی بوده و هست.

وی می‌افزاید: متاسفانه تاکنون نیز این خودرو خریداری نشده است و با وجود اینکه استاندار و بنده مکاتباتی با وزیر کشور در این خصوص داشته‌ایم، تاکنون این امر محقق نشده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنانبه قیمت بالای این خودروها اشاره و اظهار می‌کند: بودجه‌ای برای خرید این خودرو تاکنون تخصیص نیافته است و در حال حاضر و آینده نزدیک متاسفانه این خودرو خریداری نخواهد شد.

شهاب می‌افزاید: ایستگاه آتش‌نشانی شهر سمنان تمام تجهیزات به‌روز را دارد و اخیرا نیز خودروی مجهز به دستگاه CPRN برای آن خریداری شده است.

وی ابراز امیدواری می‌کند: امیدواریم که شهرهای تازه تاسیس مانند درجزین، رودیان و کهن‌آباد که باوجود ایستگاه آتش‌نشانی، خودرو ندارند با تخصیص بودجه و اعتبار برای این شهرها، بتوانند امکانات خود را کامل کنند.

کد خبر 403230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • naji125 IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    1 0
    درود فراوان بر آتش نشانان شهر سمنان.مطلب بسیار بجایی بود. مسوولین امر انشاالله کاستی ها را جبران کنند!!
  • سعید IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    1 0
    در حال حاضر توان خرید ماشین‌های نردبان‌دار را نداریم.همین؟!!! خسته نباشید مسئولین عزیز