گردشگری در پیچ و خم بنزین سفر

در بهبوهه گرانی بنزین سهمیه ای تحت عنوان "بنزین سفر" مطرح شد، ایده ای که پیش تر در دولت محمود احمدی نژاد اجرایی گشت؛ اما اکنون و پس از گذشت بیش از یکماه از سهمیه بندی کردن بنزین خبری از بنزین برای گردشگری نیست و به نظر می رسد اجرای این طرح را برای عامه مردم باید منتفی دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از گرانی بنزین اتفاقات بسیار زیادی رخ داد و اعضا هر صنفی بر اساس استفاده خود از بنزین، نظراتی درباره این گرانی داشتند. در میان آنچه در زیر گرد و غبار و غم ناآرامی‌ها باقی ماند "بنزین سفر" بود. بخش بزرگی از مردم ایران وسیله نقلیه شخصی را برای سفر انتخاب می‌کنند و اغلب جابجایی های بین شهری نیز با همین وسیله اتفاق می‌افتد. اما اکنون و با توجه به گرانی بنزین و سهمیه ناچیز ۶۰ لیتری در ماه کمتر کسی می‌تواند به سفر فکر کند و گردشگری داخلی به مخاطره افتاده است.

با توجه به وضعیت حمل و نقل بین شهری و درون شهری کشور، کمتر افرادی حاضر می‌شوند که با وسیله‌ای جز خودرو شخصی به سفر روند. گرانی سرسام آور قیمت هواپیما، ناقص بودن شبکه ریلی کشور و مشکلات جاده‌ای از جمله دلایلی هستند که گردشگران داخلی خیلی کم به سراغ هواپیما، قطار یا اتوبوس رفته. ضمن اینکه حمل و نقل عمومی نیز در شهرهای مقصد برای جابجایی درون شهری گردشگران وجود ندارد و کرایه‌های تاکسی نیز بسیار بالا است.

با این حساب می‌توان خودرو شخصی را مهم‌ترین وسیله جابجایی مسافران داخلی دانست. حالا و با گران شدن بنزین برای یک سفر تنها هزینه سوخت سه برابر شده و با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد، قیمت خوراک و اقامت افزایش داشته است. همه این مسائل دست به دست هم داد تا معقوله‌ای به نام "بنزین سفر" در همان بهبوهه ناآرامی‌ها در اعتراض به گرانی بنزین مطرح شود.

در روزهای ابتدایی ناآرامی‌ها ولی تیموری، معاون گردشگری کشور گفته بود که "شرایط را پیش بینی کردیم و برای اختصاص سهمیه‌ای تحت عنوان بنزین سفر وزیر میراث فرهنگی به وزیر نفت نامه‌ای نوشته است."اما چندی بعد علی‌اصغر مونسان ارسال چنین نامه‌ای را تکذیب کرد و گفت: راجع به بنزین نامه‌ای ننوشتم. درباره حمل و نقل گردشگری نامه‌ای نوشته‌ایم و درباره "بنزین سفر" موضوعی مطرح نشده است. البته در مناسبت‌های مختلف به ویژه نوروز برای اختصاص سهمیه ویژه‌ی سفر درخواست خواهیم کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقد بود که باید سهمیه بنزین سفر را موردی درخواست کرد و از دولت این سهم را گرفت. البته وی در همان زمان بر حمل و نقل جاده‌ای ویژه گردشگری با رانندگان مجرب تاکید کرد.

"بنزین سفر" فعلا پیگیری و مطالبه نمی‌شود

در جدیدترین اظهار نظر تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته که "فعلا بنزین سفر مطالبه و پیگیری نمی‌شود و مطالبات گردشگری را باید در فضای آرام پیگیری کنیم."

وی با بیان اینکه "افزایش قیمت بنزین مصوبه دولت بوده و وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی تابع آن است" تاکید کرد: به دنبال آماده سازی فضایی  هستیم تا در صورت تخصیص سهمیه‌ای ویژه به بخش گردشگری، احتمال سوءاستفاده از آن مطرح نشود. وقتی چنین زیرساختی آماده شد این امکان را داریم که "سهمیه بنزین ویژه گردشگری" دریافت کنیم.

البته بر اساس گفته‌های تیموری این سهمیه برای تمام خودروها نیست و در ابتدا اتومبیل‌های که در اختیار تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل گردشگری هستند پلاک "گردشگری" دریافت کنند. در صورت توافق راهنمایی و رانندگی تنها این خودروها هستند که سهمیه بنزین سفر را دریافت می‌کنند.

معاون گردشگری کشور درباره تخصیص سهمیه ویژه سفر عامه مردم پیگیری خواهد شد نیز اظهار کرده بود که "باید مرحله به مرحله اقدام کنیم. این موضوع هم در برنامه‌ها است."

سرنوشت بنزین همچنان مبهم

"بنزین سفر" پیشنهادی بود که در زمان سهمیه بندی بنزین در دولت محمود احمدی‌نژاد و در زمان تصدی‌گری حمیدرضا بقایی بر سازمان میراث فرهنگی از سوی دولت مطرح شد. در آن زمان این طرح اجرا و به ضمن دولت وقت طرحی بسیار موفق بود. دامنه این اتفاق به دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز کشیده شد و حمید بقایی در کارزار انتخاباتی خود از این طرح یاد کرد.

در زمان ناآرامی‌های بنزینی اتفاقات زیادی از جمله افزایش سهمیه وانت‌بارها و خودروهای گازسوز رخ داد. در آن زمان هم کسی به فکر بنزین سفر و سرنوشت سفرهای داخلی که آرامش مردم ایران و معیشت بسیاری دیگر از مردم در مناطق مقصد گردشگری به آن وابسته است، نبود. تا کنون از مجلس و خانه ملت خبری مبنی بر دغدغه سفر مردم به گوش نمی‌رسد تا همچنان و حتی با ارتقا گردشگری به وزارت خانه، این صنعت در انزوا باشد.

کد خبر 403206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.