لنج بادبانی ایران در خلیج‌فارس شناور شد

بندر کنگ هرمزگان شاهد احیای دریانوردی سنتی با لنج بادبانی پس از نیم قرن فراموشی بود . دریانوردان توانستند لنج بادبانی را به آب بیاندازند.

به گزارش ایمنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، دریانوردی بادبانی قدمتی بیش از ۳ هزار سال در ایران دارد که از ۵۰ سال گذشته با فراموشی تدریجی دریانوردی بادبانی در ایران و رونق نداشتن لنج‌سازی به فراموشی سپرده شد.

علی پارسا نویسنده کتاب «بادبان‌های جنوب» با همراهی جامعه محلی و بهره‌گیری از دانش محلی برای احیای دریانوردی بادبانی به عنوان میراث ناملموس ایران توانست اشتیاق به هنر دریانوردی بادبانی در بندر کنگ هرمزگان را افزایش دهد و صبح امروز لنج بادبانی پس از ۵۰ سال فراموشی به دریا سپرده شود.

ناخدا عبدالرحمن بابو آخرین نسل از دریانوردان سنتی و بادبانی ایران نیز در آیین به آب انداختن لنج بادبانی ایران در بندر کنگ حضور داشت.

گفتنی است مردم محلی نیز با شادمانی شاهد به آب انداختن لنج بادبانی ایرانی پس از نیم قرن فراموشی بودند و آیین‌ها و رسوم دریانوردی سنتی ایرانی نیز در مراسم به آب انداختن این لنج با بادبان‌های برافراشته به آب‌های خلیج فارس اجرا شد.

کد خبر 403187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.