ایران را سیاه چال پرندگان مهاجر می دانند

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست بهترین راه جلوگیری از شکارهای غیرقانونی پرندگان را کنترل توسط مردم و اطلاع رسانی رسانه ها دانست.

به گزارش ایمنا به نقل از پرتال سازمان محیط زیست، سرهنگ جمشید محبت خانی در رابطه با وجود بیش از هزار پرونده تخلف در حوزه شکار و صیدهای غیرمجاز اظهار کرد: علاوه بر تقاضای شدید مردم برای خرید پرندگان، شاهد شکارهای غیرقانونی نیز هستیم.

وی افزود: با اینکه محیط بانان در استان خوزستان و استان های شمالی به ویژه مازندران روزانه درگیر عملیات دستگیری و تشکیل پرونده هستند اما حجم بالای شکار و صید غیرقانونی پرندگان مهاجر کمک و همکاری دستگاه های دیگر را نیز می طلبد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست بهترین راه جلوگیری از شکارهای غیرقانونی پرندگان را کنترل توسط مردم و اطلاع رسانی رسانه ها دانست و گفت: نگاه بین المللی به ایران از این نظر اصلا خوب نیست؛ به طوری که ایران را سیاه چال پرندگان مهاجر می دانند لذا ما باید تقاضا را توسط مردم کاهش دهیم.

سرهنگ محبت خانی با بیان اینکه سودآوری بالا باعث افزایش سودجویان این حوزه شده است، افزود: محیط بانان جان بر کف در حال عملیاتند و تورهای غیرمجاز را جمع آوری می کنند.

وی از توزیع سلاح های شکاری مجوزدار انتقاد کرد و گفت: اگر سلاح شکاری مجوزدار به دست مردم می دهیم باید محل استفاده آن را هم بدانیم اما متاسفانه تاکنون حتی موفق به احصاء تعداد این سلاح های مجوزدار هم نشده ایم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: از طرفی عده ای سلاح می خرند و سهمیه سالانه تیر را از مبادی مربوطه دریافت می کنند و از طرف دیگر سازمان محیط زیست محدودیت هایی دارد، لذا طبیعی است که وقتی افراد امکان فعالیت با مجوز را ندارند به شکارهای غیرمجاز و غیرقانونی روی می آورند.

محبت خانی بااشاره به شهادت 140 محیط بان ایرانی گفت: تعدادی از این محیط بانان توسط همین سلاح های مجوز دار به شهادت رسیده اند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که سودآوری در این کار همچنان بالا و تقاضا هم بسیار جدی باشد افزایش نیروهای محیط بانی کمکی به رفع این معضل نخواهد کرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست ضمن هشدار به متقاضیان پرندگان مهاجر در رابطه با انتقال بیماری های خطرناک گفت: متاسفانه هیچ نظارت پزشکی و دامپزشکی روی این پرندگان صورت نمی گیرد و امکان انتقال بیماری های خطرناکی چون آنفولانزا و غیره وجود دارد.

محبت خانی همچنین با اشاره به کاهش تعداد شکارها در استان مازندارن نسبت به سال گذشته گفت: ورود شورای تأمین به این قضیه از دو سال قبل با امضای ریاست سازمان محیط زیست الزامی شده است.

وی با بیان اینکه در اقدامات سلبی کوتاه مدت نیازمند حمایت شورای تأمین به ویژه در منطقه شمالی هستیم، اظهار کرد: از آنجایی که تقاضای مردم باعث تشویق سودجویان به این حوزه شده لذا رسانه ها و مردم باید دست به دست هم داده و تقاضا را به صفر برسانند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با انتقاد از قدرت پایین محیط زیست و عدم ورود جدی شورای تأمین گفت: ملک بازار پرندگان در فریدونکنار متعلق به شهرداری است و اگر شکار غیرمجاز است پس فروش هم غیرمجاز است لذا هماهنگی بین دستگاهی و ورود قاطعانه فرمانداری ضروری می باشد.

محبت خانی اظهار کرد: این مسئله باید از طریق شورای تأمین استان مازندران به شکل جدی پیگیری شود تا در کوتاه مدت موفق شویم.

کد خبر 403184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.