حمل و نقل عمومی در این کشور رایگان شد

مقامات رسمی کشور استونی پس از برگزاری یک جلسه عمومی تصمیم گرفتند حمل‌ونقل عمومی از طریق اتوبوس‌ها را در سراسر کشور رایگان کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سال ۲۰۱۳ مدیران شهری استونی حمل‌ونقل عمومی را برای ساکنان تالین، پایتخت این کشور، رایگان کردند و از آن زمان تا به امروز مردم می‌توانند بدون صرف هزینه به هر گوشه از شهر سفر کنند. بااین حال، گزارشات اخیر حاکی از آن است که دولت استونی استفاده از اتوبوس‌های عمومی را برای تمام مردم این کشور رایگان کرده است که این اقدام بزرگ‌ترین طرح حمل‌ونقل عمومی رایگان در سراسر دنیا تا به امروز به شمار می‌رود.

طرح رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی در استونی به این معنی نیست که مردم دیگر نباید برای خرید بلیط هزینه صرف کنند بلکه سفر از شهرها به مناطق روستایی و برعکس با اتوبوس‌های عمومی به طور کاملا رایگان صورت می‌گیرد. همچنین تردد از طریق قطار به‌طور رایگان انجام نمی‌گیرد اما به لطف حمایت‌های مالی دولت، حمل‌ونقل از طریق شبکه راه‌آهن دولتی با هزینه‌ای بسیار کم‌تر از سابق انجام می‌گیرد.

سیاست حمل‌ونقل عمومی در پایتخت استونی با سایر شهرهای این کشور متفاوت است؛ ساکنان تالین بدون صرف هیچ‌گونه هزینه‌ای می‌توانند از تمام وسایل نقلیه نظیر اتوبوس، قطار، تاکسی، تراموا و اتوبوس‌های برقی بهره برند در حالی‌که در دیگر شهرهای استونی تنها استفاده از اتوبوس آن ‌هم برای سفر به مناطق روستایی به طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. از طرفی، طرح رایگان‌سازی حمل‌ونقل عمومی در کشور استونی مشمول حال توریست‌ها نمی‌شود و این افراد باید هزینه رفت‌وآمد خود از طریق وسایل عمومی را به طور کامل پرداخت کنند.

یکی از مهم‌ترین اهداف دولت استونی برای رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی افزایش پویایی به خصوص برای افراد کم‌درآمد این کشور بود. بسیاری از مردم توانایی مالی سفر به مناطق دور برای یافتن شغل را نداشتند و در مناطق اطراف و نزدیک شغلی برای آن‌ها یافت نمی‌شد. با رایگان شدن یا ارزان‌تر شدن هزینه حمل‌ونقل عمومی در این کشور، افراد بیکار می‌توانند از مناطق روستایی به شهرها و برعکس، بدون صرف هیچ‌گونه هزینه‌ای یا حداقل هزینه، سفر کنند و آزادانه در جستجوی یافتن شغلی برای خود باشند. علاوه‌براین، طرح رایگان‌سازی حمل‌ونقل باعث ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی در سراسر کشور شد که همین امر مزایای بسیاری از جمله کاهش آلودگی هوا را برای شهرهای این کشور به دنبال داشت.

 اگرچه در تحقیقاتی که در خصوص مزایای استفاده از حمل‌ونقل عمومی رایگان انجام گرفت هیچ تغییر قابل توجهی در پیشرفت شغلی برای مردم دیده نشد، با این حال گزارشات حاکی از آن است که استفاده از حمل‌ونقل عمومی به میزان ۱۴ درصد در سراسر کشور افزایش و سفرهای مردم با خودروهای شخصی به میزان ۱۰ درصد کاهش یافت؛ همچنین گزارش گاردین نشان می‌دهد که این اقدام، سالانه برای استونی سود ۲۰ میلیون یورویی را به همراه داشته است.

کد خبر 403169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.