قرص ضد بارداری مغز را کوچک می‌کند

فوت ‌سالانه ۹۷ هزار ایرانی ‌به ‌علت ‌عوارض فشارخون، تاثیر استرس ‌بر ریزش مو، قرص ‌ضد بارداری و کوچک شدن مغز، کاهش خطر ابتلا به هفت نوع سرطان با۲۰ دقیقه پیاده‌روی ‌و آشنایی با علائم تیک عصبی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ معاون ‌بهداشت وزارت ‌بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشکی،گفت: سالانه ۹۷ هزار نفر در کشور به علت ‌عوارض فشار خون فوت می‌کنند ‌و بیماری‌های ناشی ‌از فشار خون هر سال ۴۵ هزار میلیارد تومان بار اقتصادی ‌دارد.

علیرضا رئیسی، اظهار کرد: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور ‌ثبت می ‌شود که ۷۶ درصد آن یعنی حدود ۳۰۰ هزار مورد ناشی از بیماری ‌های غیر واگیر است ‌و ۸۲ درصد این مرگها ناشی از چهار بیماری دیابت،  سرطان،  بیماری قلبی و تنفسی است.

وی ‌تصریح کرد: اگر با همین روند رشد بیماری های غیر واگیر پیش برویم در سال ۲۰۴۰ سالانه ۸۰۰ هزار مرگ ناشی از این بیماری ها خواهیم داشت. مطالعه مشترک وزارت بهداشت ‌و سازمان بهداشت جهانی نشان داد که بیماری های غیر واگیر سالانه ۴۵ هزار میلیارد تومان به ‌کشور هزینه تحمیل می کند که ۲۴ هزار میلیارد تومان آن ناشی ‌از هزینه های غیر مستقیم مثل غیبت از کار یا حضور غیر موثر در محل ‌کار است.

معاون وزیر بهداشت گفت: مصرف دخانیات، الکل، تغذیه ناسالم و کم ‌تحرکی مهمترین عوامل اصلی بیماری ‌های غیر واگیر است ‌و یکی از اهداف اصلی بسیج ملی کنترل ‌فشار خون افزایش آگاهی مردم است ‌که با اجرای این طرح از زیر پنج درصد به ۶۲ درصد رسید.

قرص ضد بارداری مغز را کوچک می کند

بر ‌اساس ‌نتایج ‌تحقیقات ‌جدید ‌"جامعه ‌رادیولوژی آمریکای شمالی" ‌استفاده زنان ‌از ‌قرص ‌پیشگیری ‌از بارداری ‌باعث ‌تاثیر ‌بر ‌غده ‌هیپوتالاموس ‌مغز ‌می‌شود. ‌محققان ‌در پژوهش ‌جدید خود ‌با ‌تصویرسازی تشدید مغناطیسی ‌(MRI) ‌و بررسی اندازه غده هیپوتالاموس ۵۰ زن دریافتند، مغز آن دسته از زنان ‌که از قرص‌های پیشگیری ‌از بارداری استفاده می‌کردند به طور چشمگیری کوچکتر از زنان دیگر است.

غده هیپوتالاموس بخش ‌مهمی ‌از مغز است که وظیفه تنظیم سطح هورمون‌ها را برعهده دارد؛ این ‌غده همچنین نقشی اساسی ‌در کنترل ‌چرخه خواب، ضربان قلب، وزن بدن ‌و میزان ‌اشتها ایفا می‌کند. مایکل لیپتون، تهیه‌کننده گزارش ‌نهایی ‌این ‌تحقیق، اظهار کرد: «ما دریافتیم ‌که تفاوت شگرفی ‌بین اندازه ساختار مغز زنانی ‌که ‌قرص ‌ضدباروری استفاده می‌کنند و زنانی که از آن استفاده نمی‌کنند وجود دارد.»

وی تصریح کرد: تحقیقات ‌مقدماتی ‌دانشمندان از ارتباط بین استفاده از قرص ضدبارداری ‌و علائم افسردگی حکایت دارد. پیشتر نیز پژوهشی در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود که از تاثیر قرص‌های پیشگیری از بارداری بر مغز زنان و آسیب به بخش ‌تصمیم‌گیری مغز سخن می‌گفت.  

دانشمندان ‌در این ‌تحقیق ‌بعد ‌از انجام مطالعات ‌و ‌عکس‌برداری‌های ‌مکرر از مغز زنان دریافتند ‌که مواد ‌مصنوعی ‌و ‌شیمیایی ‌موجود ‌در این قرص‌ها ‌با ایجاد ‌تغییراتی ‌در هورمون‌های بدن منجر به تغییر شکل و اندازه مغز می‌شوند. با مشاهده مغز ۹۰ زن در این تحقیق، دانشمندان دریافتند زنانی که که هیچ نوع قرص و دارویی ‌را برای جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌کردند، مغزشان بدون هیچ تغییر شکل و اختلالی، عملکرد خود را ادامه می‌داد اما زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کردند به‌صورت مشهود در شکل مغز خود تغیراتی را داشتند که بارزترین این تغییرات، کوچک شدن اندازه بخش " تصمیم‌گیری " ‌مغز بود.

کاهش خطر ابتلا به هفت نوع سرطان با۲۰ دقیقه پیاده‌روی

یک ‌مطالعه نشان می‌دهد افرادی که فقط دو و نیم ساعت ورزش متوسط در هفته انجام می‌دهند، احتمال ابتلا به هفت ‌نوع سرطان در آن‌ها کمتر است. این می‌تواند ‌یک ‌پیاده روی سریع روزانه بیش از ۲۰ دقیقه یا یک دوچرخه سواری بدون ‌دردسر باشد. این میزان ورزش می‌تواند ۱۸ درصد خطر ابتلا به سرطان کبد را در زنان و مردان کاهش دهد. معادل پنج ساعت در هفته ورزش می‌توان این میزان را به ۲۷ درصد افزایش دهد.

بر اساس ‌تحقیقات شش ساعت ورزش در هفته و یا حداقل به مدت دو و نیم ساعت فعالیت، ۱۰ درصد خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان کاهش می‌یابد. گفته می‌شود برای هر دو جنس زن و مرد دو ساعت و نیم ورزش در روز، تا ۱۷ درصد و پنج ساعت در هفته تا ۱۱ درصد برای پیشگیری از سرطان کلیه مفید است. NHS به افراد توصیه می‌کند حداقل هفته‌ای دو و نیم ساعت فعالیت بدنی متوسط یا حداقل ۷۵ دقیقه ورزش شدید داشته باشند. محققان همچنین فعالیت افراد در مدت زمان بیشتری مثلا به مدت هفت ساعت و نیم تا ۱۵ ساعت را هم مورد بررسی قرار دادند؛ مانند پیاده‌روی یا دوچرخه سواری سبک و یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش شدید مانند تنیس یا دویدن.

در این تحقیق؛ زنانی ‌که میزان فعالیت توصیه شده را انجام داده‌ بودند، ۱۸ درصد کمتر از زنان غیرفعال، مبتلا به سرطان رحم بودند و در مواردی که حتی بیش از مدت زمان پیشنهادی فعالیت کرده بودند، تا ۱۸ درصد از ابتلا به لنفوم غیرهوچکین مصون بودند، همچنین مردان نیز تا ۱۴ درصد کمتر به سرطان روده بزرگ دچار شده بودند. براین اساس، سرطان خون تا ۱۹ درصد در هر دو جنس بر اثر ورزش ‌و فعالیت بدنی بالا، کاهش یافته بود.

تاثیر استرس بر ریزش مو

حالت ‌موی هر کسی نشان دهنده میزان استرس موجود در زندگی آن شخص است.در طب چینی موی هر کس علامت نشان دهنده ماهیت اصلی آن فرد است. موی درخشان و سالم نشان می‌دهد که شخص تندرست و خشنود است. ازطرفی دیگر موهای خشک و مرده علامت وجود استرس در زندگی فرد است. چینیها دلیل کاهش کیفیت زندگی را افزایش استرسهای جسمی ‌و روحی و مصرف بیش از اندازه الکل می‌دانند.

رشد موها تحت تاثیر سیستم هورمونی مخصوصاً هورمون آندروژن صورت می‌گیرد که تستسترون و یک سری هورمونهای دیگربه نام DHT از آن آزاد می‌شود. از دست دادن روزانه ۱۰۰ تار مو امری عادی است و در طول روز این ریزش توسط خود موها جبران می‌شود. با افزایش سن، عملکرد هورمونها تغییر پیدا کرده و بر فولیکولهای مو نیز تاثیر می‌گذارد در نتیجه موهای بیشتری از دست می‌رود.

ریزش ‌مو در اثر استرس را، توقف مرحله‌ای رشد مو می‌نامند که معمولاً بعد از طی یک دوره سخت استرس زا مثل یک بیماری سخت یا عمل جراحی ایجاد می‌شود. در این مدل ریزش مو، تعدادبیشتری از موها ریزش می‌کند و رشد آنها متوقف می‌شود و تبدیل به موهای راکد می‌شوند و پس از گذشت ۲ یا ۳ ماه این موها شروع به ریزش می‌کنند.

استرس‌های بسیارشدید باعث بروز نوعی ریزش مو به نام ریزش موی منطقه‌ای یا طاسی منطقه‌ای می‌شوند که دراین مرحله گلبول‌های سفید خون به فولیکول‌های مو حمله کرده و رشد مو را متوقف می‌نمایند و در طول چند هفته موهایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند و رشدشان متوقف شده، شروع به ریزش می‌کنند و در پایان به صورت طاسی فرق سر نمایان می‌شود.

آشنایی ‌با علائم تیک عصبی

تیک ‌یک اختلال عصبی غیرارادی است که بر سیستم حرکتی و گاهی صوتی بدن تأثیر می‌گذارد و علائمی چون چشمک زدن، لرزش سر و یا شانه، بالا پریدن ابروها را به همراه دارد. تیک‌ها خیلی ناگهانی شروع می‌شوند و اغلب افرادی که از این اختلال رنج می‌برند بعد از اتمام آن احساس ‌تسکین می‌کنند. حدود ۲۵ درصد از کودکان و یک درصد از بزرگسالان تیک عصبی را تجربه می‌کنند. این اختلال معمولاً پسرها را بیشتر از دخترها درگیر کرده و سن شیوع آن در هفت سالگی است ولی گاهی در اوایل بلوغ و بزرگسالی نیز ظاهر می‌شود. تیک‌ها در حالت عادی عمری کوتاه دارند و تقریباً تا یک سال بعد از ظاهر شدن بهبود می‌یابند.

تیک‌های ساده که ‌به دو گروه حرکتی ‌و صوتی تقسیم می‌شوند. تیک‌های حرکتی با علائمی چون لرزش سر و گردن، چشمک زدن، پرش شانه ظاهر می‌شوند. تیک‌های صوتی که با علائمی چون سرفه، پاک‌سازی گلو و ایجاد آواهای مبهم همراه است. تیک‌های پیچیده که مانند تیک‌های ساده به دو گروه حرکتی و صوتی تقسیم می‌شوند: تیک‌های حرکتی پیچیده بیش از یک گروه عضلانی را درگیر می‌کنند و علائمی چون ضربه زدن به خود، گاز گرفتن خود، پریدن، حرکت دادن و چرخیدن در هنگام راه رفتن دارد. تیک‌های صوتی پیچیده نیز با علائمی چون صحبت‌های مبهم، تکرار کلمات و تکرار حرف‌های دیگران، بروز پیدا می‌کنند.

تیک‌ها گاهی به‌ سختی قابل‌ مشاهده و گاهی آن‌ قدر شدید و ناتوان‌کننده می‌شود که باعث ‌بی‌قراری، خستگی، اضطراب ‌و استرس ‌و در موارد شدیدتر متوقف کردن فعالیت‌های روزمره در فرد می‌شوند. تیک‌ها اغلب ارثی هستند و با عواملی مانند احساس گناه، استرس، اضطراب، خستگی، سرزنش شدید، کمبود خواب و هیجان ‌و تنش ‌بیش‌ از حد، شدت پیدا می‌کنند. گاهی اوقات نیز در اثر عفونت، تشنج، بیماری هانتینگتون ایجاد می‌شوند که باید توسط پزشک معالج تشخیص ‌داده شوند. بیشتر تیک‌ها نیاز به درمان ندارند و معمولاً طی ۱۲ ماه بهبود پیدا می‌کنند. جهت تسریع در روند بهبود آن‌ها لازم است. با اصلاح برخی عادات از سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد نوشیدنی‌های غنی از کافئین و کار زیاد  از تشدید تیک‌های عصبی پیشگیری ‌کنیم.

کد خبر 403144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.