نقش گروه موشکی تاو دامغان در شکست حصر سوسنگرد

کتاب «تاو» روایت دلاوری گروهی از رزمندگان دامغانی است که به خاطر آشنایی با موشک تاو، نقش مهمی در شکست حصر سوسنگرد در دوران دفاع مقدس داشتند.

به گزارش ایمنا، داستان کتاب«تاو» نوشته ابوالفضل عالمی از آنجایی آغاز می‌شود که سید ابوالفضل مرتضوی راویت می‌کند که برای رفتن به جبهه جنگ به دنبال همراه و همرزم می‌گشت، به سراغ نعمت تولائی و بهرام عالمی رفت و آن‌ها هم قبول کردند و همراه محمدحسین خسروی اقدام بعدی آن‎ها شد. چهار نفری عازم جبهه نبرد سوسنگرد شدند.

نهم مهر سال ۱۳۵۹ مقابل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان دامغان غوغایی بود و همه داوطلبان را داخل سالنی جمع کرده و به آنان تجهیزات و لوازم جنگی دادند.

دو دستگاه مینی‌بوس و یک دستگاه اتوبوس بیرون سپاه منتظر ایستاده بود. همه در یک صف و با ستون یک، سوار شدند و رزمنده‌ها از داخل ماشین‌ها با مردم خداحافظی می‌کردند.   

فرمانده گروه اعزامی محمد رشیدی بود و رمضانعلی قصاب‌زاده و سید مهدی تقوی معاونان وی بودند. این گروه پس از گذراندن آموزش‌های مقدماتی در تهران، ابتدا به کرمانشاه و از آنجا به کردستان اعزام شدند.

کتاب «تاو»، نوشته ابوالفضل عالمی در ادامه فصل‌های خود با عنوان‌های چگونه خدمه موشک تاو شدیم، وارد سوسنگرد شدیم، زیرکی و هشیاری دکتر چمران، پاکسازی شهر و اولین ماموریت به سوسنگرد را از زبان سید ابوالفضل مرتضوی می‌آورد.

ماموریت‌ها بعد از شکست حصر سوسنگرد، موشک‌ها تمام شده بود با روایت نعمت تولائی و محاصره چگونه شکسته شد، از بهرام عالمی از دیگر فصل‌های کتاب تاو است.

این کتاب ۱۷۳ صفحه‌ای که توسط انتشارات زمزم هدایت قم به چاپ رسیده است، دارای ضمائمی با عنوان دل‌نوشته‌های دکتر چمران در سوسنگرد، خاطرات مقام معظم رهبری در خصوص نبرد سوسنگرد، سخنان امام خمینی(ره) در دیدار با عشایر دشت آزادگان و عکس‌ها است.

منبع: ایرنا

کد خبر 403134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.