کشاورزی قراردادی، ارتباطی برد-برد بین کشاورزان و بخش خصوصی

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سرمایه گذاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی قراردادی و توسعه نظام ارتباطی بخش خصوصی با کشاورزان موجب افزایش میزان منفعت هر دو طرف خواهد شد و دولت به عنوان نهاد ناظر، سیاست های کشاورزی قراردادی را تبیین کرده و اجرای آن را بر عهده بخش خصوصی گذاشته است.

محمد خالدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر نقش توسعه کشاورزی قراردادی در ایمن شدن کشاورزان نسبت به نوسانات اقتصادی، اظهار کرد: کشاورزی قرار دادی به عنوان یک رویکرد اصلی و بسیار حائز اهمیت در چارچوب تغییر رویکرد وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزی سنتی قرار گرفته و بر اساس آن مقرر شده تا راه تبدیل کشاورزی های مبتنی بر تولید به کسب و کارهای کشاورزی تسهیل شود.

وی افزود: انجام اصول کشاورزی بر اساس نیازهای موجود در بازار محصولات کشاورزی هدف اصلی اجرای کشاورزی قراردادی در کشور است و این تغییر رویکرد در نحوه فعالیت و توسعه کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از سال های اخیر آغاز شده و در اسناد بالادستی نیز تاکید ویژه ای بر اجرای اصول آن در سطوح مختلف شده است.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سرمایه گذاری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به صدور ابلاغیه توسعه کشاورزی قرار دادی به سازمان های جهاد کشاورزی استان های کشور، تصریح کرد: قصد داریم تا با بهره گیری از ظرفیت سرمایه انسانی سازمان های جهاد کشاورزی در استان های مختلف کشور این رویکرد بازار محور را در کل کشور عملیاتی کنیم.

خالدی اضافه کرد: بی شک تغییر رویکرد در فعالیت دستگاه های اجرایی و ایجاد هماهنگی بین نهاد های مرتبط با این بخش یکی از مهم ترین مراحل اجرایی و عملیاتی کردن کشاورزی قراردادی است و همایش کشاورزی قراردادی که در آذرماه سال جاری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد نیز کمک شایانی به توسعه شیوه های کشاورزی قراردادی در استان های مختلف کرد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی توسعه کشاورزی قراردادی در کشور به صورت روزانه درگیر اجرایی کردن مراحل مختلف اطلاع رسانی و تعریف مفاهیم مربوط به کشاورزی قراردادی است و جلسات و همایش های متعددی با دستگاه های مرتبط با این حوزه همچون بانک ها برگزار شده است، قصد داریم از مساعدت همه نهاد های فعال در نظام اقتصادی کشور در توسعه مفاهیم این بخش استفاده کنیم.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سرمایه گذاری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی یکی از مهم ترین روش توسعه زنجیره های اقتصادی در کشور است، خاطر نشان کرد: تمرکز انحصاری بر بسیاری از حلقه های غیر مهم زنجیره تولید در وضعیت اقتصادی کنونی کشور، مشکلات زیادی را برای کشاورزان به وجود آورده و همین امر باعث شده است تا کشاورزان به رغم تلاش مضاعف در شغل خود نتوانند به منفعت مناسبی دست پیدا کنند.

خالدی افزود: تجربه نظام های اقتصادی مولد و پیشرفته و ظرفیت موجود در کشاورزان ایرانی نشان داده که کشاورزان قادر نیستند به تنهایی محصولات خود را به بازار های مهم عرضه کنند و بر همین اساس توسعه زنجیره ها در قالب یک مفهوم عام و توسعه کشاورزی قراردادی در قالب یک مفهوم خاص می تواند کشاورزان ما را به بازار های داخلی و بین المللی متصل کرده و ارتباط آنها با فعالان اقتصادی جهانی را تسهیل کند.

وی یادآور شد: توسعه زنجیره محصولات کشاورزی و مفاهیم کشاورزی قراردادی در کشور با توسط بخش خصوصی و همکاری بخش دولتی صورت می گیرد.

کد خبر 403033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.