تذکر نمایندگان اصفهان به وزیر آموزش و پرورش

فعالیت نمایندگان اصفهان طی هفته گذشته در صحن علنی مجلس را در بسته خبری پیش رو می خوانید.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می پردازیم؛ 

دوشنبه ۲۵ آذر

انتقاد «حاجی‌دلیگانی» از ارائه نشدن گزارش عملکرد بودجه مجلس

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی صبح دوشنبه در تذکری با استناد به ماده ۵۱ آیین‌نامه اظهار کرد: گزارش عملکرد بودجه مجلس هنوز به نمایندگان ارائه نشده است باید این گزارش شهریورماه منتشر می‌شد که بعد از گذشت چند ماه این اتفاق رخ نداده است.

وی همچنین در تذکر دیگری اظهار کرد: سازمان برنامه گزارشی از اقدامات و عملکرد خود در برنامه پنج ساله ششم را در یکسال گذشته در حدود ۴۰ هزار صفحه به مجلس شورای اسلامی داده است تا برای بودجه سال ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گیرد اما این خروجی مناسبی ندارد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به بخشی از تذکر حاجی‌دلیگانی گفت‌ که درخواست می‌کنیم گزارش عملکرد بودجه را به نمایندگان ارائه دهند.

ابطحی: از گردن کلفت‌ها و شرکت‌های دولتی مالیات بیشتری گرفته شود

محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی جلسه علنی دوشنبه مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرازی از نهج‌البلاغه امیرالمومنین (ع) گفت: در تعجبم که چرا به این مفاهیم دقت نمی‌شود، مالیات و عوارض برای اداره امور کشور است نه راهکاری برای اشرافیگری، همایش‌ها و سمینارهای بی‌جهت. خلق پول کنید بعد مالیات دریافت کنید از گرده چه کسانی مالیات می‌گیرید؟ از آنها که فرار مالیاتی دارند گرفته می‌شود؟

وی ادامه داد: آنها که وام کلان می‌خواهند حتی بدون وثیقه این وام را دریافت می‌کنند ولی کسی که وام ۱۰ میلیونی می‌خواهد با زجر روبه‌رو می‌شود و از قصد خود منصرف می‌شود. سیاست‌های ما سیاست‌های علوی نیست مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان فرمودند مجلس شورای اسلامی در قانون‌گذاری مصالح ملی را تعقیب کند اکنون فصل بودجه بوده لازم است دقت لازم را داشته باشید.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: رای دادن به اخذ مبالغی از مردم کاری ندارد ولی سعی کنید این مبالغ از گردن کلفت‌ها و شرکت‌های دولتی گرفته شود. یک تریلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی است در حالی که فقط ۲۸ هزار میلیارد تومان مالیات می‌دهند.

یکشنبه ۲۴ آذر

حاجی‌دلیگانی: قرارداد مربیان خارجی شفاف سازی شود

حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکر شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: دولت حدود یک سال فرصت برای پیدا کردن راه حل برای تامین هزینه‌های کشور و ایجاد منابع جدید برای هزینه‌ها را داشت اما در لایحه بودجه سال ۹۹ بخشی از این منابع درآمدی سوری است. لایحه بودجه باید در جهت بهبود وضع اقتصادی مردم باشد. 

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس افزود: وزیر ورزش باید قراردادها را با مربیان خارجی شفاف کرده و آن را منتشر کند. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لازم است مسوولان ذی‌ربط عاملین قراردادن قرص در کیک‌ها را شناسایی کنند. همچنین مسوولان در خصوص کنترل قیمت‌ها باید توجه لازم را داشته باشند. اکنون وضع جامعه مطلوب  نیست افزایش قیمت‌ها ابتدا از سوی شرکت‌های دولتی یا وابسته به دولت رخ می‌دهد کالا را یا به بازار عرضه نمی‌کنند یا قیمت را به نحوی افزایش می‌دهند که این باعث گرانی در مابقی کالاها و خدمات می‌شود.

ابطحی: کمیسیون انرژی دلیل عدم ارایه گزارش استیضاح وزیر نفت را اعلام کند

سید محمدجواد ابطحی در جلسه علنی نوبت صبح یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای اظهار کرد: چرا گزارش حادثه قطارها که در دستور جلسه قرار گرفت، حذف شده است؟

وی همچنین در اخطاری با استناد به اصول ۱۴، ۱۵۱ و ۱۵۳ قانون اساسی مبنی بر دفاع از محرومین، خواستار پاسخگویی دولت در حوزه سیاست خارجی و اقدامات و پیگیری‌های آن راجع به آزادی شیخ زکزاکی و کاهش فشار بر او شد.

نماینده مردم خمینی شهر در خصوص موضوع استیضاح وزیر نفت، از رئیس جلسه به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس خواست که تذکر دهد به چه دلیلی کمیسیون انرژی گزارش استیضاح وزیر نفت را نداده است؛ آیا تعداد امضاها کم شده یا استیضاح کنندگان منصرف شدند؟، چون این مساله مطالبه مردم است.

ابطحی خطاب به رئیس جلسه علنی امروز مجلس افزود: آقای رئیس شما به عنوان عضو هیات رئیسه این موضوع را مطرح کنید و بخواهید که به آیین نامه عمل شود.

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

یکشنبه ۲۴ آذر

ابطحی به رئیس جمهور: خبر دارید به استناد اصل ۴۴ قانون اساسی تمامی شرایط کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قراردادن وسایل کار در اختیار کسانی که قادر به کار هستند ولی وسیله کار ندارند وظیفه دولت است؟ به وزیر آموزش و پرورش: اجرای زیرپوستی و اصطلاحا چراغ خاموش سند ۲۰۳۰ خلاف تعهدات شما به مجلس در جهت اخذ رای اعتماد بوده است که ادامه این روند مستلزم پاسخگویی شما به نمایندگان مجلس خواهد بود. به وزیر نیرو: ضرورت پرداخت مطالبات معوقه پیمانکاران شرکت توزیع برق.

کوهکن به وزیر کشور: تسریع در رسیدگی به وضعیت نابسامان استانداری اصفهان و ضعف مدیریت استان.

دوشنبه ۲۴ آذر

سید جواد ساداتی نژاد به وزیر راه: چرا در طرح اقدام ملی مسکن استان اصفهان، نام دومین شهرستان استان یعنی کاشان فراموش شده است.

حاجی دلیگانی به وزیر نفت: چرا صدور مجدد کارت سوخت خودروهای سنگین تا ۲ ماه طول می کشد.

سید محمد جواد ابطحی به رییس جمهور: با توجه به گذشت ۶ سال از دوره ریاست جمهوری شما و مسئولیت اداره اجرایی کشور نسبت به رفع مشکلات مردم اقدام کنید، به وزیر اقتصاد: تعجیل در حذف رمز دوم یکبار مصرف کارت های بانکی و استفاده اجباری از آن با توجه به محدودیت های بسیاری از شهروندان.

دوشنبه ۲ دی

حسینعلی حاجی دلیگانی به رئیس جمهور: وضعیت آبگرفتگی در شهرهای استان خوزستان زیبنده مردم مظلوم و قهرمان نیست در حالی که در بارش‌های گسترده سال گذشته از غافلگیر شدن دستگاه‌های اجرایی سخن گفته می‌شد توقع بود که از تجربه تلخ خسارات‌های مادی و معنوی که به کشور وارد شد، استفاده نمایید. به وزیر صنعت، معدن و تجارت: اعتماد عمومی نسبت به سامانه فروش اینترنتی خودرو رو به کاهش است. مردم معتقدند این نوع عرضه با تکمیل شدن ظرفیت کاملا صوری بوده و عملا خریداران واقعی نمی‌توانند خرید خودرو انجام دهند.

احمد سالک کاشانی، به وزیر آموزش و پرورش: لزوم رسیدگی به سوء مدیریت دانشگاه فرهنگیان اصفهان که به جای دفاع از ارزش‌های دینی شاهد حذف نیروهای انقلابی و ارزشی در این دانشگاه هستیم.

اصغر سلیمی، به وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت: لزوم تجدیدنظر در قیمت پایین تعیین شده برای خرید سیب‌زمینی سمیرم.

سیدمحمدجواد ابطحی به رئیس جمهور: بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی برای سفر یا زندگی ایرانیان در خارج از کشور پیشکش؛ مردم خوزستان و کولبران مرزی را دریابید. قانون تکثیر مدیران و افراد مبتلا به اختلاس و فساد اقتصادی در اطراف جنابعالی است، خواهش می‌کنم نسبت به انهدام این کانون فساد اقدام نمایید. به وزیر راه و شهرسازی: ضروری است به منظور جلوگیری از احتکار مسکن، دریافت مالیات از خانه‌های خالی و کنترل قیمت مسکن و اجاره بها در راه‌اندازی مسکن ملی تسریع نمایید.

سه‌شنبه ۳ دی

 محمد جوار ابطحی به وزیر کار: تسریع در پرداخت یارانه طرح معیشتی به افراد مشمول بدون سرکشی به اموال .

ابطحی و اصغر سلیمی به وزیر صنعت: چرا به استناد بند الف ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به اجرا و بهره برداری سامانه نرم افزاری جامع یکپارچه سازی و نظارت بر فرایند تجارت اقدام نمی شود.

حاجی دلیگانی به وزیر اقتصاد: کمبود سفته در بانک ملی و مراکز توزیع باعث سرگردانی مردم شده است از سویی لازم دارند از سویی سفته وجود ندارد، به وزیر صنعت: چرا با وجود کاهش قیمت دام زنده و افزایش عرضه، کماکان گوشت قرمز قیمت بالایی دارد که نشان دهنده ضعف بازار است که باعث خسارت تولیدکنندگان است.

کد خبر 402989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.