در کوچه پس کوچه‌های هفت پیچ

وقتی در محله‌های قدیمی قدم می‌زنیم چهره‌ای از شهر را می‌بینیم متفاوت با سالیان قبل و در مسیر تغییر برای سال‌های آینده؛ خوانش کوچه‌ها و محلات شهر می‌تواند کتابی بی‌انتها به نظر آید؛ در کوچه‌های هفت پیچ تصاویری از خیابان ها ثبت شده، خیابان هایی که هر کدام می‌توانند در سال‌های آتی دستخوش تغییر شوند...

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرعت تغییر شهر بسیار بیشتر از آن چیزی است که قلب آدمی توانایی درک آن را داشته باشد و یکی از کاربردهای مدیوم عکاسی مستند سازی و ثبت خاطرات است تا با بایگانی آنها محله‌ها به یادگار بماند.

«ثبت اصفهان» نیز نام پروژه‌ای پژوهشی و عکاسانه است که بر مبنای مستندسازی مناظر شهری خیابان ها، محله‌ها و شهر اصفهان از سال ۱۳۹۷ شروع شد و فاز اول این پروژه خیابان مسجد سید بوده است.

شهرام احمد زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص این پروژه اظهار کرد: قرار بر این است که نقاط، خیابان و محله های مختلف شهر اصفهان توسط اعضای کانون عکس، عکاسی و ثبت گردد مشاغل، مناظر شهری، بافت شهری، مستند اجتماعی، پرتره ها، معماری و مردم نگاری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه به صورت یک مجموعه منسجم است، افزود: معقوله ثبت در عکاسی می‌تواند بسیار کارکردی و کاربردی باشد چراکه عکاسی این قابلیت را دارد که چیزهایی که ده سال آینده نخواهد بود را آرشیو و نگه دارد.

سرپرست کانون عکس اصفهان تصریح کرد: در کشور ما به این قابلیت زیاد پرداخته نشده در صورتی که در امریکا و اروپا به آن بسیار توجه شده و از نقاط مختلف شهرشان عکس های زیادی دارند ولی این اتفاق در اصفهان و کشور کم پرداخته شده است.

احمدزاده ادامه داد: ایده این پروژه سال گذشته توسط خانم فهامی داده و در فصل اول از محله های مسجد سید عکاسی شد و فازهای بعدی محله های دیگر انجام خواهد شد.

سرپرست کانون عکس اصفهان اضافه کرد:شهر همیشه در حال دگرگونی و تغییر است خیلی از مناظر شهری، فرهنگ عامه و بافت شهر دچار تغییر می‌شود و قبل از اینکه از بین برود و تغییری حاصل شود بهتر است آرشیوی از ان داشته باشیم که آیندگان در ده ها سال اینده از الان یک ارشیو خوب داشته باشند.

احمد زاده گفت: باید گنجینه ‌های خوبی که در اصفهان وجود دارد را ثبت کنیم همانند روزمرگی های مردم چراکه چیزهایی قابل مشاهده است که درحال از بین رفتن است.

وی افزود: عکاسی از مشاغلی که در حال ازبین رفتن است کوچه هایی که در حال ساخت و ساز جدید بی رویه است ابنیه هایی که درحال نابودی است همچنین بازی کودکان در کوچه ها عکاسی شده چرا که بازی کودکان در کوچه و خیابان کم شده و درحال از بین رفتن است.

سرپرست کانون عکس اصفهان ادامه داد: این عکس ها می‌تواند ارشیو و بایگانی ارزشمندی باشد که در ادامه در سال های آتیی به آن خواهیم پرداخت و پروژه ها را بلند مدت طراحی کردیم که با حمایت شهرداری اصفهان و موزه هنرهای معاصر انجام شود.

احمد زاده خاطر نشان کرد: اولویت بندی ها و انتخاب های ما براساس نقاطی از شهر است که دست خوش تغییر میشوند محله بید آباد و علی قلی آقا که در دل خیابان مسجد سید قرار گرفتند بسیار در حال تغییر هستند این یکی از گزینه هایی بود که ما را به سمت این محله سوق داد تا ثبت کنیم عبدالرزاق جوباره دردشت در حال تغییر شدیدی هستند محله های دیگری در اصفهان وجود دارد که متاسفانه روز به روز در حال تغییر است که در مراحل بعدی عکس خواهیم گرفت.

تاریخ شهر تاریخ خاطره ها است

همچنین محمد عیدی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرها با خاطراتشان زندگی می‌کنند تاریخ شهر تاریخ خاطره هاست و روایت داستان ها با ثبت خاطرات شکل می‌گیرد.

وی افزود: فرهنگ عامه نگاه رویکرد تاریخ محور دارد درصورتی که فرهنگ عامه نیاز به ثبت و ضبط و آرشیو برای آیندگان دارد و آیندگان حق دارند که تاریخ آن ها را که اکنون رقم می‌زنیم با ثبت و ضبط تجربه زیستی امروز، جهانشان را بسازند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: نمایشگاهی که شاهد گشایش آن هستیم تلاشی برای ثبت و ضبط خورده روایت هایی که هنرمندان گویا کردند و ادامه آن بازنمایی شهر می‌شود چراکه درجهان امروز امور روزمره یکی از مباحث مهم است که فلاسفه برروی آن مطالعاتی می کنند. 

عیدی ادامه داد: این مبادلاتی که مردم با مردم دارند و ما به صورت زنده شاهد آن هستیم واز اهمیت آن غافلیم و تا آن را از دست ندهیم متوجه اهمیتش نمی‌شویم .

وی خاطرنشان کرد: شاید در گذشته با یک نگاه کلاسیک واقعیت اجتماعی آن بود که انتزاع می‌کردیم اما امروز متفکر اجتماعی با ارجاع گویا می‌گویند این خورده روایت ها زیبا ترین، لطیف ترین ،صادق ترین، خاطره انگیز ترین و مطمئن ترین نوع واقعیت اجتماعی است و می‌تواند ریشه ما را حفظ کند و «کنون گذشته فرداست» زیباتر جلوه دهد و حفظ کند.

کد خبر 402978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.