آیا عدالت سرلوحه کار دبیر جشنواره تئاتر فجر است؟

اسامی تعدادی از آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر طی روزهای گذشته از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام شد، این فهرست شامل ۱۵ اثر بوده و بر اساس اعلام دبیرخانه به زودی فهرستی شامل بخش دوم پذیرفته شدگان اعلام خواهد شد.

به گزارش ایمنا، از میان این فهرست ۱۴ اثر از شهر تهران و تنها یک اثر از شهرکرد حضور دارند، نکته جالب توجه، اما آمار عجیب در میان آثار است، آماری که پیش از پرداختن به آن لازم است شرط اصلی حضور در بخش مسابقه تئاتر فجر مرور شود، در این شرط موجود در فراخوان آمده است

آثاری حق حضور در بخش صحنه‌ای را دارند که در فاصله زمانی اول آبان ۱۳۹۷ تا پایان مهر ماه ۱۳۹۸ باید اجرای عموم خود را (حداقل ۱۵ اجرا در تهران و ۷ شب اجرا در شهرستان‌ها) پشت سر گذاشته باشند، این بخش شامل دو زیر مجموعه بخش رقابتی و بخش غیر رقابتی می‌شود.

در بخش رقابتی حداکثر ۳۰ اثر حضور دارند، در میان این ۳۰ اثر ۱۳ اثر از میان آثار متقاضی، ۸ تا ۱۲ اثر از میان برگزیدگان بخش استانی و ۵ اثر در بخش میهمان حضور دارند. آثار بخش میهمان به تایید دبیر جشنواره انتخاب خواهند شد.

در بخش غیر رقابتی حداکثر ۲۷ اثر حضور خواهند داشت، در این میان ۱۶ تا ۱۹ اثر از میان آثار متقاضی و ۵ تا ۸ اثر از میان آثار میهمان اجرا خواهند داشت.

این شرایط و فهرست اولیه اعلام شده از سوی دبیرخانه است، نکته اول این است که دو اثر در میان ۱۵ اثر اعلام شده خارج از محدوده زمانی فجر هستند و تنها می‌توانند به عنوان میهمان وارد جشنواره شوند. البته در هیچ جای فراخوان اعلام نشده که آثار میهمان می‌توانند از میان آثار خارج از محدوده زمان اعلام شده انتخاب شده باشند که این مسئله خودش جای بحث دارد.

نمایش «من» به کارگردانی «سیاوش پاکراه»، روایت فرزانه به کارگردانی محمد زیکساری تا پایان مهر ماه ۹۸ پانزده اجرا را روی صحنه نبرده یا به طور کلی بعد از این زمان اجرای خود را آغاز کرده اند.

نکته دیگر این است که در میان آثار اعلام شده مجری طرح ۶ اثر ۲ شخص ثابت هستند، دو شخص ثابت در ۶ اثر میان ۱۵ اثر انتخاب شده به عنوان مجری طرح حضور دارند که شائبه تاثیر حضور این افراد بر انتخاب‌های فجر را تشدید می‌کند.

نکته دیگری که می‌توان به آن پرداخت تاثیر نوید محمدزاده در جشنواره تئاتر فجر امسال است به طور که در میان آثار قبول شده سه اثر توسط نوید محمدزاده تهیه و تولید شده است، نمایش «است» به تهیه کنندگی پرنیا شمس، کریم لوژی به کارگردانی رضا بهرامی و دریم لند آثاری هستند که تهیه کنندگی آن‌ها را محمدزاده انجام داده است.

در این دوره از جشنواره فیلم فجر بار دیگر سایه سنگین تماشاخانه‌های دولتی احساس می‌شود، تماشاخانه‌هایی که به سختی می‌توان از طریق راه‌های استاندارد و بدون رابطه داشتن به اجرای در آنها امید داشت. در میان ۱۵ اثر اعلام شده در فجر امسال ۹ اثر به تماشاخانه‌های دولتی اختصاص دارد، در این میان تماشاخانه مستقل که آثار مطرحی همچون سالگشتگی را روی صحنه داشته کلاً در میان اسامی غایب است.

در بخش دیگر باید دید که آثار انتخاب شده از سوی هیات داوران تا چه حد مورد اقبال منتقدان و عموم واقع شده اند، البته از حق نباید گذشت، آثاری همچون دریم لند، پنجاه پنجاه، همان چهار دقیقه، شاه ماهی، کریم لوژی در زمان اجرا هم نقدهای مثبتی دریافت کردند، اما با جستجویی ساده در صفحه بلیت فروشی آثار و رسانه‌ها میتوان به راحتی نظر عمومی در قبال بسیاری از آثار موجود در فهرست را مشاهده کرد. فهرستی که بار دیگر شائبه وجود روابط در آن به درشتی به چشم می‌خورد.

براساس فراخوان جشنواره تئاتر فجر هنوز نام ۱۵ اثر در بخش مسابقه صحنه‌ای و ۲۷ اثر در بخش غیر رقابتی باقی مانده و باید دید این جشنواره در ارائه اسامی سایر حاضران چگونه عمل می‌کند.

منبع: میزان

کد خبر 402974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.