اجرای ۱۱ سد سبز در کشور برای حفظ محیط زیست

بسته اخبار محیط زیستی - جمعه ۶ دی ماه - اختصاص دارد به اجرای ۱۱ سد سبز در کشور برای حفظ محیط زیست، مرگ سفید مرجان ها، پیگیری قاطع دادستان اصفهان درخصوص فعالیت غیرمحیط زیستی برخی واحدهای آلاینده هوا، تعیین حقابه ۳۸ تالاب و تصویب نهایی لایحه حمایت از محیط بان تا پایان سال که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: سد لاسیتکی همان سد سبز است، یعنی سدی که فقط برکت و منفعت دارد و از آثار آن، مردم و محیط‌زیست بهره‌مند شده و با هزینه کم و تخریب ناچیز استفاده‌های فراوانی دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: این سد با استفاده از جریان پایه رودخانه، علاوه بر اینکه از بروز سیلاب‌ها جلوگیری و آب شیرین و شور را از هم تفکیک می‌کند، با ایجاد فرصت‌های شغلی، دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی اطراف خود را با آب مطمئن و تنظیم شده آبیاری کرده و سازه آن برای پرورش ماهی و میگو مفید است. 

اردکانیان اظهار کرد: علاوه بر این توجهی از آب را در این استان به دلیل نبود مخزن مورد نیاز،  از دست می‌دهیم نیازهای آب این استان را از مناطق دوردست و جلوی چشم استان هایی که بارش به مراتب کمتر از گیلان دارند عبور می‌دهیم تا حقابه‌های این منطقه تامین شود.

پیگیری قاطع دادستان اصفهان در خصوص اقدام غیر محیط زیستی در شرایط پایداری هوا

دادستان عمومی و انقلاب مرکز اصفهان نسبت به اقدام برخی از صنایع استان که بدون هماهنگی با اداره کل حفاظت محیط زیست استان سوخت خود را تغییر دادند قاطعانه ورود کرد.

 علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب مرکز اصفهان به دلیل تغییر سوخت برخی صنایع اصفهان از گاز به مازوت که بدون هماهنگی با محیط زیست استان انجام یافته است پیگیری قاطع کرد.

حق‌آبه ۳۸ تالاب مشخص شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ‌با اشاره به هزینه ۱۰هزار میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه گفت: از برنامه احیای دریاچه ارومیه ۱.۵ سال در مجموع عقب هستیم

عیسی کلانتری  با بیان اینکه "حقابه تالاب‌ها باید همچون سهمیه آب کشاورزی و آب شهری رعایت شود و در زمان کاهش آب سدها حق نداریم سهم تالاب‌ها را به کشاورزی بدهیم"، افزود:‌ با همکاری وزارت نیرو تاکنون حق‌آبه ۳۸ تالاب مشخص شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کاهش ۴۶ میلیارد مترمکعبی آب تجدیدپذیر کشور تصریح کرد: اگر مدیران دست روی دست بگذارند به‌طور قطع حق‌آبه‌ای به محیط زیست داده نخواهد شد

ایستگاه‌های ۲ میلیاردی پایش هوا

زهرا سمایی سرپرست دفتر پایش‌ های فراگیر محیط زیست با اشاره به گران‌ قیمت‌ بودن ایستگاه‌های پایش هوای پایتخت گفت: ادعای تخلیه شهر با رسیدن شاخص آلودگی هوا به بالای ۲۰۰ قابل قبول نیست

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان محیط زیست ۲۱۵ ایستگاه پایش هوا در اختیار دارند، گفت: این ایستگاه‌ها بسیار گران‌قیمت هستند و هر ایستگاه کامل حداقل حدود ۲ میلیارد تومان ارزش مالی دارند، بنابراین با توجه به شرایط هر شهر و پراکنش صنایع‌، تاثیرپذیری از کانون‌های گرد و غبار ،‌ جمعیت و... در مناطق جانمایی می‌شود و سعی کرده‌ایم جانمایی درستی برای آنها در نظر بگیریم.

سرپرست دفتر پایش‌های فراگیر سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته ایستگاه‌ها از خارج کشور تأمین شده‌اند و علاوه بر قیمت بالای خرید، هزینه‌های زیادی برای راهبری دارند، گفت:‌ سعی می‌کنیم با نظر ادارات کل بهترین استفاده را از این ایستگاه‌ها ببریم.

خسارت یک میلیارد یورویی؛ سیل دوباره ونیز ایتالیا را فرا گرفت

بالا آمدن دوباره سطح آب در شهر ونیز ایتالیا که اوج آن در ماه نوامبر بود، خسارت سنگینی را به زیرساخت‌ها وارد کرده است. شهردار ونیز میزان خسارت وارده به ساختمان‌ها و بناهای تاریخی و کسب و کار در این شهر را حدود یک میلیارد یورو برآورد می‌کند. هر چند شهر ونیز بدنبال سیل ماه نوامبر از فعالیت باز نایستاد اما هتلداران می گویند لغو رزرو اطاق‌ها افزایش قابل توجهی داشته است.

سالانه بیش از ۲۵ میلیون گردشگر از ونیز دیدن می‌کنند. آسیب زیست‌محیطی که ونیز با ورود میلیون‌ها توریست متحمل می‌شود بحثی است که کماکان ادامه دارد.

به زودی لایحه حمایت از محیط بانان تصویب نهایی می شود

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ایرادات شورای نگهبان بر لایحه حمایت از محیط بانان توسط هیأت دولت رفع شده و امیدواریم به زودی شاهد تصویب نهایی این لایحه باشیم

محبت خانی برخی برنامه ها و اقدامات در راستای حمایت قضائی و بیمه ای از محیط بانان و بهبود وضعیت معیشتی آنها را مورد توجه قرار داد و گفت: تقویت ناوگان موتوری یگان حفاظت، صدور بیمه تکمیلی محیط بانان، پیگیری تصویب لایحه حمایت از محیط بانان و تشکیل کمیسیون تحول محیط بانی در سازمان محیط زیست از جمله این اقدامات است.

کشف ۳۰ قطعه پرنده سهره طلایی از یک شکارچی 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۰ قطعه پرنده سهره طلایی توسط محیط بانان شهرستان بویراحمد و یگان حفاظت این استان از یک شکارچی متخلف کشف و ضبط شد.

مرگ سفید مرجان‌ها

رئیس گروه اکولوژی دریا معاونت محیط زیست دریایی گفت: با در نظر گرفتن میزان پوشش مرجان‌ها در مناطق مختلف بیش از ۲۵۰۰۰۰۰ متر مربع از مناطق مرجانی ایران در واحد سطح به صورت کامل از بین رفته‌اند.

 مهدی بلوکی اظهار کرد: خلیج فارس را "دریای جوان" رو به زوال نامیده اند، چرا که بر اساس محاسبات Burt در سال ۲۰۱۴ حدود ۷۰ درصد از مساحت ۳۸۰۰ کیلومتری صخره مرجانی خلیج فارس از بین رفته اند که سه برابر بیشتر از استاندارد جهانی است.

وی ادامه داد: بیشترین رشد و تنوع مرجان‌های ایران در اعماق کمتر از ۱۰ متر بوده و در جزایر ایرانی خلیج فارس بیش از ۱۰۰ گونه مرجان سخت متعلق به ۳۵ جنس و ۱۰ خانواده شناسایی شده است.

کشف محموله بزرگ باله های کوسه ماهی

 متخلفان که قصد قاچاق و فروش باله های کوسه ماهیان در کشورهای همسایه را داشتند توسط محیط بانان با همکاری مأمورین محترم نیروی نتظامی و پلیس آگاهی چابهار دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

 در بررسی های بعمل آمده توسط کارشناس محیط زیست دریایی چابهار از محموله کشف شده، مشخص شد؛ متاسفانه بیش از ۱۷۰۰ قطعه از انواع کوسه ماهیان کوچک و بزرگ جهت تهیه این محموله صید شده و از بین رفته اند.

کد خبر 402971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.