ضرورت حمایت بیشتر از بازارهای مالی اصفهان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان گفت: برای اجرای اولویت‌ها و برطرف شدن نیازهای سرمایه‌گذاری اصفهان مانند شهرک گلخانه‌ای، موزه فرش و صنایع دستی، هولدینگ‌های سرمایه گذاری و شهرک پوشاک باید بازارهای مالی به طور مشخص در اصفهان فراصنعتی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود گلشیرازی در همایش " روش‌ها و ابزارهای تامین مالی شرکت‌ها" که امروز در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: در استان اصفهان حدود ۸۰۰ واحد صنعتی که جزو واحدهای متوسط و بزرگ محسوب می‌شوند وجود دارد در حالی که تالار بورس اصفهان دارای ۵۷ شرکت است، این تعداد در مقایسه با ۸۰۰ شرکتی که پتانسیل حضور در بورس را دارند تعداد بسیاری نیست.

وی افزود: اصفهان ۱۳ درصد از کل ارزش بازار بورس را در اختیار دارد و این آمار نیز به جهت حضور شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه است، اقتصاد استان هنوز بهره کافی از این حوزه نبرده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و بازرگانی اصفهان، تصریح کرد: در سال ۱۳۸۴ با تصویب قانون بازار اوراق بهادار عملا دور دوم این بازار شکل گرفت و ایجاد سازوکارها به سمت نهادهای مالی، بازار جدیدی را شکل داد.

گلشیرازی ادامه داد: پس از سال ۱۳۹۴ به نوعی نسل جدید این بازار و تعریف ابزارهای نوین تامین مالی سامان مطلوب‌تری گرفته است؛ با این وجود به استان اصفهان که اقتصادی صنعتی دارد، باید توجه بیشتری شود.

وی اضافه کرد: باید در این حوزه به نسل جوان و فعال صنعتی  کشور آموزش داده شود؛ به نظر می‌رسد که باید به عنوان یکی از دستاوردهای این سفر موضوع آموزش به عنوان یک بنیاد نهادین مورد توجه قرار گیرد که سه حوزه "شرکت‌های تامین سرمایه"، "شرکت‌های سبد گردان" و "شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری" را شامل می‌شود و باید سازوکاری عملیاتی برای این مسئله به وجود بیاید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن  اصفهان با اشاره به سه نسل اتاق‌های بازرگانی در دنیا و این موضوع که معمولا اتاق بازرگانی به عنوان یک اتاق لابی‌گر برای مباحث مربوط به تجارت شناخته می‌شود، گفت: اتاق بازرگانی اصفهان در این دوره به طور مشخص موضوع توجه به زیرساختارهای توسعه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است؛ همچنین با توجه به اینکه در اصفهان تنها دو شرکت مدیریت صادرات و با رتبه دو کشوری وجود دارد، سرمایه‌گذاری در این حوزه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اتاق بازرگانی اصفهان محسوب می‌شود.

گلشیرازی اضافه کرد: زیرساخت‌ها و نهادهای خدماتی مرتبط به ویژه SPX (مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی) به جهت صنایع مادری که در اصفهان وجود دارد نیز باید ایجاد شود، همچنین باید ارتباط صنعت و دانشگاه قوی‌تر شود؛ امروز به موجب تفاهم‌نامه‌ای که میان دانشگاه‌های برتر استان و اتاق بازرگانی اصفهان منعقد شده ، ۳۰ درصد از منابع به صورت مستقیم به منظور تسهیل این روند اختصاص یافته است و مقرر شده تا ۲۰ هزار پایان‌نامه که بی‌هدف تهیه می‌شد به شش گروه صنعتی معطوف شود.

وی با اشاره به اولویت‌ها و نیازهای سرمایه‌گذاری استان اصفهان، تصریح کرد:  برای رفع معضل آب، ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف و تلاش برای رفع این مشکل برای همیشه در استان انجام شد، کاربوترمینال اصفهان پس از چند سال آغاز به کار کرد، ۲.۵ میلیارد دلار پروژه برای شیمی پارک‌ها نیز اختصاص یافته است، شهرک گلخانه‌ای، موزه فرش و صنایع دستی، هولدینگ‌های سرمایه گذاری و شهرک پوشاک از جمله این نیازها هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان تاکید کرد: این موارد اجرایی نمی‌شود مگر اینکه یک نهاد مالی در این میان شکل بگیرد، امروز باید در اصفهان فراصنعتی، بازارهای مالی به طور مشخص مورد توجه قرار گیرد و این مورد نیز اجرایی نمی‌شود مگر اینکه نهادهای مربوط و موثر در آن در اصفهان ایجاد شود.

کد خبر 402948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.