نقش داروی آسپرین در کاهش ‌خطر سرطان پستان

پیامدهای آلودگی هوا برای بیماران مزمن ‌تنفسی، علت گزگز و درد کف پا، مصرف ‌منیزیم ‌و کاهش بیماری عروق کرونری، نحوه درمان ‌پارگی تاندون شانه ‌و نقش داروی آسپرین ‌در کاهش ‌خطر سرطان پستان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ بیماری ‌مزمن انسدادی ریوی یا COPD، بیماری‌ است که با محدودیت جریان هوا همراه است ‌و انسداد جریان هوا همراه با افزایش واکنش ‌به آن منجر به باریک شدن راه‌های هوایی محیطی، محدودیت درجریان هوا و تغییر عروق ریوی می‌شود.

تنگی ‌نفس، سرفه، ‌ افزایش کار تنفسی ‌و کاهش وزن از علائم این بیماری است. ‌همچنین علاوه بر تاثیراتی که آلودگی هوا می‌تواند بر بیماران مزمن انسداد ریوی داشته باشد، مصرف سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده این بیماری است. عوامل دیگر خطرزای بیماری شامل زمینه‌های ارثی، ‌تماس شغلی ‌با غلات، پنبه، ‌زغال‌سنگ است که می‌تواند عوارض متعددی داشته باشد. مهم‌ترین عارضه‌ COPD، نارسایی تنفسی است ‌که می‌تواند منجر به بیماری پنومونی نیز شود.

توجه ‌کافی به خواب و استراحت، تغذیه ‌صحیح و رعایت آداب تنفسی می‌تواند در بهبود بیماری و علائم آن موثر باشد. دور کردن عوامل استرس‌زا از بیمار، استفاده از تهویه مناسب در محل زندگی بیمار، ‌ عدم مصرف مخدرها ‌و مسکن‌ها، تنظیم ساعات خواب و استراحت، مصرف مواد غذایی پرکالری ‌و پر پروتئین، افزایش تعداد وعده‌های ‌غذایی ‌به شرطی که حجم غذای مصرفی ‌در وعده‌ها کاهش ‌یابد.

بیمار مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی به ویژه در شرایط هوای آلوده برای بهبود وضعیت تنفسی خود لازم است ‌از دستگاه بخور برای حفظ رطوبت محیط استفاده کند. همچنین قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ و سربسته، ‌مجاورت با افراد سرما خورده و قرار گرفتن در گرما و سرمای زیاد مناسب نیست؛ چراکه منجر به افزایش خلط و تنگی نفس می‌شود. تغییر هر علامتی در بیمار شامل تغییر در رنگ و مقدار خلط، ‌ افزایش سرفه، افزایش تنگی نفس، ‌ ورم اندام‌ها، ‌ تب باید به اطلاع پزشک برسد.

مصرف منیزیم و کاهش ا بیماری عروق کرونری

مطالعات اخیر محققان دانشگاه براون ‌در آمریکا نشان می‌دهد مصرف رژیم غذایی حاوی منیزیم احتمال بروز بیماری‌های عروق کرونری و مرگ ناشی ‌از این عارضه را در زنان یائسه کاهش می‌دهد. در بیماری عروق کرونری، سرخرگ‌های تاجی تنگ و باریک می‌شوند و خون و اکسیژن کافی در اختیار عضلات قلب قرار نمی‌گیرد.

میزان نیاز بدن به منیزیم بسته به ‌جنس و سن متفاوت است. کودکان ۱ تا ۸ سال به ۸۰ تا ۱۳۰ میلی گرم منیزیم در روز نیاز دارند. ۲۴۰ میلی گرم در روز برای کودکان ۹ تا ۱۳ ساله توصیه شده است. پس از چهارده سالگی این نیاز بنا به جنسیت متفاوت است. بدن مردان بیشتر از زنان به منیزیم نیاز دارد. به مردان بالای ۱۴ سال توصیه می شود که روزانه بین ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی گرم منیزیم مصرف کنند؛ در حالیکه این میزان در زنان بالای ۱۴ سال بین ۳۲۰ تا ۳۶۰ میلی گرم است.

اسفناج، کلم پخته، برنج قهوه‌ای، موز، آووکادو، هندوانه، آجیل، تخم کدو، کنجد، تخم آفتابگردان، بادام، حبوبات، دانه آفتابگردان، دانه کنجد، گندم و انواع غلات، شیر سویا، لوبیا، بلغور جوی دوسر، کلم بروکلی، نخود، میگو، کره بادام‌زمینی، نان و ماهی حاوی مقادیر بالای منیزیم هستند.

نحوه درمان پارگی تاندون شانه

متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه دردهای ناشی از پارگی تاندون سرشانه از شایع‌ترین دردهای ناحیه شانه به شمار می‌روند و پارگی تاندون سرشانه شایع ترین علت این دردهاست، اظهار کرد: تاندون سرشانه از استخوان کتف منشا می گیرد و خود مرکب از چهار تاندون است و به استخوان بازو می‌چسبد که باعث حرکت بازو در مفصل شانه می‌شود.

مرتضی ‌نخعی، افزود: : پارگی تاندون سرشانه اصولاً در سن میانسالی به بعد بروز می‌یابد و علامت آن درد شانه است که به ویژه هنگام بالا بردن دست این درد تشدید می‌شود. این درد در  ناحیه بازو در سمت خارج آن که درجه نظامی را می چسبانند شایع‌تر است.

این جراح شانه ‌و آرنج ادامه داد: تشخیص این بیماری بر اساس گرفتن شرح حال بیمار، معاینه کامل، انجام عکس ساده و در نهایت MRI است که سه مورد اولی مهمتر از انجام MRI  بوده و از راه دور به هیچ عنوان نمی‌توان تشخیص دقیق داد که بیمار دچار پارگی تاندون سرشانه است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر پارگی تاندون سرشانه در اثر ضربه و به صورت حاد باشد، از طریق جراحی باید برای آن اقدام کرد ولی اگر پارگی حاد نباشند و مریض هم ناتوان و با در سن بالا  باشد اول با فیزیوتراپی درمان می‌کنیم و اگر جواب نداد نسبت به انجام جراحی اقدام خواهیم کرد.

وی ‌تصریح کرد:. اگر نسبت به درمان بیمار تاخیر شود پارگی تاندون سرشانه بزرگ تر خواهد شد و ممکن است دیگر توسط جراحی قابل ترمیم نباشد. در این شرایط اگر درد بیمار کم باشد اصولاً عمل جراحی انجام نمی‌دهیم و با فیزیوتراپی و مسکن وضعیت بیمار را بهبود می‌بخشیم؛ به ویژه اگر سن بیمار نیز بالا باشد.

وی ‌خاطرنشان کرد: ولی اگر سن بیمار پایین باشد و درد آن با فیزیوتراپی ساکت نشود جراحی انجام می‌دهیم که این نوع جراحی دو روش دارد؛ در یک مدل از روش جراحی  با عمل ممکن است تا حد ممکن تاندون را ترمیم کنیم تا درد ساکن شود و در این روش استخوان آکرومیون را نیز می تراشیم و اصولاً این روش سبب بهبود بیمار خواهد شد.

علت گزگز و درد کف پا

سندرم تارسال تانل از مهم‌ترین دلایل گزگز، درد و کرختی کف پا است که اغلب افراد از آن بی‌اطلاع هستند.  تونل تارسال، کانالی است که در قسمت داخلی مچ پا و زیرقوزک داخلی قرار گرفته است. این کانال محل عبور انواع شریان و ورید، اعصاب و تاندون است. یکی از مهم‌ترین اعصابی که از این کانال عبور می‌کند، عصبی به نام تی‌بیال خلفی است. زمانی که این عصب به هر دلیل تحت فشار قرار می‌گیرد دردناک می‌شود. این عارضه یکی از مهم‌ترین دلایل گزگز و درد کف پا، پاشنه و انگشتان است.

مهم ‌ترین علل ایجاد سندرم تارسال تانل

کف پای صاف و بدون قوس: کف پای صاف ‌و بدون قوس سبب می‌شود مچ پا به سمت خارج انحراف پیدا کند و مجرای تونل تنگ شود. بسته شدن مجرای تونل سبب فشار به اعصاب و ایجاد درد می‌شود. به طور کلی هر عارضه‌ای که منجر به تنگ شدن کانال شود، در این بیماری نقش دارد. در عین حال عللی چون شکستگی مچ پا،  متورم شدن تاندون‌ها،  خار استخوان مفاصل، دیابت نیز می‌تواند منجر به گزز کف پا و درد آن شود.

باید توجه کرد که زنان و مردان به یک اندازه در معرض این سندرم قرار دارند. علایم سندرم تارسال تانل مشابه علایم دیده شده در افراد مبتلا به اختلالات تیرویید است. مهم‌ترین نشانه‌های آن احساس گزگز، درد، سوزش و بیحسی در مچ، پاشنه، قوس و انگشتان است. علایم می‌توانند دایمی باشند یا بر اثر ایستادن زیاد، پیاده‌روی طولانی یا ورزش شدید، تشدید شوند.

سندرم تارسال تانل یکی از عوارضی است که سرعت در تشخیص، نقش مهمی در پیشرفت درمان دارد؛ چرا که تشخیص زودهنگام سبب کمترین آسیب به اعصاب می‌شود. عکسبرداری به روش MRI یکی از مهم‌ترین روش‌های تشخیص است. معمولا پزشکان پس از اطمینان از وجود این عارضه، استراحت، کاهش وزن، اجتناب از فعالیت بدنی شدید و استفاده از کفش مناسب را توصیه می‌کنند. سپس از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا تزریق بی‌حس کننده به عصب استفاده می‌شود. استفاده از کفی‌های طبی برای افراد مبتلا به کف‌ پای صاف نیز یکی از راهکار دیگر است. در برخی موارد فیزیوتراپی هم توصیه می‌شود. البته در حالت‌های خاص، تنها راه علاج عمل جراحی برای باز کردن کانال است.

نقش داروی آسپرین در کاهش خطر سرطان پستان

محققان ‌در بسیاری از مطالعات بر نقش داروی آسپرین در کاهش خطر سرطان پستان تاکید کرده‌اند. به تازگی در آزمایشی با جزئیات بیشتری به این مسئله پرداخته شده است که مصرف این دارو برای سلامت افرادی که تحت درمان این بیماری قرار دارند چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد. متخصصان در آمریکا در مطالعات اخیر خود به بررسی این موضوع پرداختند که چرا مصرف آسپرین پس از تشخیص سرطان پستان با نتایج مختلف در افراد همراه است. آسپرین از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی است که در بسیاری از خانه‌ها پیدا می‌شود. افراد معمولا از این دارو برای درمان سردرد، سرماخوردگی خفیف و تسکین علائم آنفلوآنزا استفاده می‌کنند.  

مطابق این مطالعات داروی آسپرین به کاهش ۲۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان پستان کمک می‌کند و حتی می‌تواند در درمان سرطان‌ها از جمله سرطان پستان موثر باشد. با این حال در آزمایشی که در دانشگاه کارولینای شمالی انجام گرفته بر این موضوع تاکید شده که شواهد موجود در مورد چگونگی تاثیر آسپرین بر پیامدهای سرطان پستان متفاوت است. آسپرین در برخی از مبتلایان به سرطان پستان با نتایج مثبتی همراه است و در برخی افراد پیامد مطلوبی ندارد. به همین دلیل محققان دانشگاه کارولینای شمالی به این موضوع پرداختند که مصرف این دارو برای چه افرادی مفید است.  

به گفته متخصصان، التهاب مزمن یکی از فاکتورهای کلیدی در بروز انواع سرطان از جمله سرطان پستان است. آسپرین از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی با خواص ضد التهابی است. همچنین شواهد موجود نشان می‌دهد مصرف آسپرین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند. در این بررسی متخصصان به دقت ارزیابی کردند که آیا مصرف داروی آسپرین پیش از تشخیص سرطان پستان می‌تواند با دی ان ای متیلاسیون در  ۱۳ ژن مرتبط با مکانیزم سرطان پستان مرتبط باشد و بر نتایج درمان سرطان تاثیر داشته باشد؟

آن‌ها اطلاعات ۱۲۶۶ زن مبتلا به سرطان پستان را بررسی کردند و دریافتند در زنانی که حداقل ۶ هفته پیش از تشخیص سرطان پستان یک ‌بار در هفته از داروی آسپرین مصرف کرده باشند متیلاسیون ژن ۱ BRCA مشاهده شده که با افزایش ۶۷ درصدی تمامی موارد احتمالی مرگ‌ومیر پس از درمان همراه است.  همچنین در زنانی که متیلاسیون ژن‌های ۱ BRCA و PR رخ نداده است و ۶ هفته پیش از تشخیص سرطان از داروی آسپرین مصرف کرده بودند با کاهش ۲۲ تا ۴۰ درصدی احتمال مرگ‌ومیر بر اثر سرطان مواجه بودند.   متخصصان با توجه به یافته‌های فوق اظهار کردند که با وجود نتایج به دست آمده افرادی که در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند نباید شروع به مصرف داروی آسپرین کنند یا بدون مشورت با پزشک نحوه مصرف فعلی دارو را تغییر دهند.
 

کد خبر 402931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.