ضرورت مقاوم‌سازی ساختمان‌های بافق

شهردار بافق با بیان اینکه مقاومت تمام سازه‌های این شهر تاریخی در برابر زلزله‌های نسبتا بزرگ، بسیار اندک است، گفت: باید هنگام ساخت و ساز، استحکام بخشی و مقاوم سازی ساختمان در برابر زمین لرزه و پیشگیری از تخریب آنی بناها و بروز خسارت، در کانون توجه مالکان، مهندسان ناظر و محاسب قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، سیدعلی نوروززاده با گرامیداشت پنجم دی_ روز ملی ایمنی در برابر زلزله و نکوداشت یاد و نام جان باختگان زلزله بم در سال ۸۲ خورشیدی ، اظهار کرد: ایران کشوری حادثه‌خیز است و شهر بافق نیز بر روی گسل زلزله قرار دارد .

وی افزود: از میان حوادث طبیعی، زلزله بیشترین خسارت را به ساخت و سازها وارد می‌کند، بنابراین با نظارت اصولی باید استحکام‌بخشی را گسترش دهیم و از میزان خسارات جانی و مالی در برابر حوادث غیر قابل پیش‌بینی شده کاسته شود.

شهردار بافق اضافه کرد: مقاوم سازی برای تقویت سازه ضروری است در حالی که بهسازی یکی از روش‌های مقاوم سازی و شامل تخریب، زیرسازی، تغییر کاربری، کاهش و یا افزایش تعداد طبقات و در نهایت بالا بردن مقاومت سازه از روش‌های آن محسوب می‌شود.

نوروززاده با بیان اینکه مقاوم سازی ساختمان‌ها می‌تواند بخش زیادی از خسارت‌های زلزله و سایر حوادث طبیعی را کاهش دهد، گفت: فرهنگ درست ساختمان سازی باید از سوی مردم گسترش یابد و نهادینه شود.

وی با اشاره به اهمیت مقاوم‌سازی بناها تاکید کرد: ابتدا باید به شناسایی درست زمین برای ساخت توجه شود و برای ساخت ساختمان‌های محکم و  ایمن‌تر باید از استحکام زمین اطلاع پیدا کنیم و خاکبرداری به قدر کافی انجام شود و شناژبندی صورت گیرد تا ساختمان از پایه و اساس محکم باشد.

شهردار بافق افزود: یکی از رویکردهای اصلی شهرداری، احیا و بازآفرینی شهری در بافت فرسوده با هدف جریان زندگی و امید و امنیت در فضایی پر از شور و نشاط است و  با بازسازی محله‌های تاریحی و بافت فرسوده، کالبد شهر کارآمدتر می‌شود و زندگی به نحو مطلوب و بهتر استمرار پیدا می‌کند.

نوروززاده یادآور شد: در بحث مقاوم سازی بافت فرسوده  گام اول در ترویج معماری ایرانی - اسلامی باور ظرفیت این معماری و گام بعدی ترغیب مردم به استفاده از این نوع معماری است.

منبع: ایرنا

کد خبر 402922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.