رضایی: زاینده رود آبروی کشور است

استاندار اصفهان گفت: خشک شدن باغ های چند صد ساله مطرح در طومار شیخ بهائی و پیامد های ویرانگر آن بر زندگی و روان مردم از جمله آثار و نشانه های کمبود آب در حوضه زاینده رود است. در واقع حیات زاینده رود یعنی حیات اصفهان و مرگ زاینده رود یعنی مرگ تمدنی چندصد ساله.

عباس رضایی در نشست استانداران ادوار اصفهان و اصفهانی های استاندار در کشور اظهار کرد: متاسفانه حدود ٤٠ درصد جمعیت استان در کلانشهر اصفهان سکونت دارند و نرخ رشد جمعیت در استان به ٠/٩٧ درصد رسیده است.

وی افزود: استان اصفهان حدود ١٠ درصد از شهدای کشور و بیش از ٥٠٣٧ نفر جانباز و حدود ١٢٢٠ نفر جانباز بالای ٧٠ درصد و ٣٧٠٧ نفراز آزادگان را به خود اختصاص داده است. این موارد نشان از این دارد که اصفهانی ها تا پای جان پای وطنشان می مانند و خوشبختانه فرهنگ ایثارگری هنوز در اصفهان زنده است و اصفهان پیشتاز در دفاع از نظام جمهوری اسلامی است.

استاندار اصفهان ادامه داد: در این چند سالی که برخی شما عزیزان از اصفهان دور بودید، مجموعه UCF اصفهان، سایت هسته ای نطنز، صنایع مادر مانند ذوب آهن و پالایشگاه پتروشیمی و صنایع شمیایی، صنایع نساجی و موسسه پژوهشگاهی رویان، موسسه پارک علم و فناوری و ... پیشرفت های زیادی داشته و این ها از جمله فعالیت هایی است که در چند سال اخیر در اصفهان صورت گرفته است.

رضایی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های اصفهان تاکید کرد: استان اصفهان در حال حاضر در تولید ١٠ محصول فولاد و محصولات فولادی، فرش دست بافت و ماشینی، نساجی و پوشاک و محصولات شیمیایی و سیمان، سنگ و قطعات خودرو رتبه اول را به خود اختصاص داده و حدود ۶٣ درصد از محصولات لوازم خانگی کشور نیز در اصفهان تولید می شود. اصفهان با حجم سرمایه گزاری ٨ درصد و اشتغال زایی ١١ درصد نسبت به کل کشور را در بخش صنعت به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اهمیت کشاورزی و آب در اصفهان افزود: فریاد العطش اصفهانی ها بلند است به همین جهت در حوزه کشاورزی فعالیت های گسترده ای در حال انجام است؛ از همین رو در برخی از شهرستان های استان روزانه بین ٣٠٠ تا ٤٠٠ نفر کارگر فصلی و سالیانه مشغول به کار می شوند. اصفهان بزرگترین  تولید کننده شیر در کشور است، اصفهان در سال های اخیر همت والایی در توسعه سیستم های نوین آبیاری به میزان ٥١ درصد اراضی زیر کشت و همچنین الگوی کشت محصولات باغی و زراعی در استان و تهیه اطلس نیاز آبی گیاهان با استفاده از پایه های رویشی و هیبرید محصولات گلخانه ای داشته اند.

استاندار اصفهان افزود: در سال زراعی گذشته برداشت گندم در استان ۲۷۰ هزار تن و سطح زیر کشت و تولید ٣/٢ درصد از سطح کل کشور بود. در سال زراعی ۹۶-۹۷ برداشت گندم در سال کم آبیاصفهان ١٤۸ هزار  تن و سطح زیر کشت و تولید ١/٧ درصد از سطح کل کشور را به خود اختصاص داده بود.

رضایی ادامه داد: در سال ٩٧، اصفهان با داشتن حدود ٥٦٨ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ٦میلیون واحد دامی در مجموع حدود ٥/٧ میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی که حدود پنج درصد از تولیدات کشاورزی کشور است، ١٢ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است. محصولات گلخانه ای و توسعه سطح گلخانه های استان به میزان ١٨٤٦ هکتار  و تولید سالانه حدود ٢٧٩ هزار تن تا سال ١٣٩٧ بوده که حدود یک سوم تولیدات باغی استان است و هرساله بر این میزان افزوده می شود.

وی با اشاره به میزان صادرات استان در ٨ ماه اول سال ٩٨ اظهار کرد: بیش از ١٠٧٣ قلم به ٩٠ کشور از جمله چین، اندونزی، افغانستان، تایلند، ترکیه، هند، عمان و ٨٠ کشور دیگر با وجود تحریم های ناجوانمردانه استکبار جهانی صادر شده است. موارد دیگری نیز به صورت غیر رسمی وجود دارد که به دلیل دور زده شدن تحریم ها از ذکر آن ها خود داری می کنم.

استاندار اصفهان یادآور شد: ارزش صادرات ٨ ماهه اول سال ١٣٩٨ یک میلیارد ٧٣٨ میلیون دلار بوده که از لحاظ وزنی ٤٤ درصد رشد و از لحاظ ارزشی ١٨ درصد رشد داشته است. اصفهان پنجمین استان صادر کننده کشور است. ٩٥ درصد از محصولات صادراتی استان محصولات ساخته شده و فرآوری شده واحد های تولیدی استان اصفهان است. 

رضایی ادامه داد: در حال حاضر در استان اصفهان ٥٧ بیمارستان غیر وابسته و ٣٧ بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی با ٢٨ هزار و ۱۵ پرسنل و ٢٣ شبکه بهداشت و درمان در حال فعالیت است.

وی تصریح کرد: توسعه گردشگری یکی از سیاست های استان در کنار توسعه بخش کشاورزی کم مصرف است. تعداد هنرمندان صنایع دستی ۴۰ هزار نفر است که در ۱۹۹ رشته فعال هستند و همچنین ۲۲ هزار اثر تاریخی در استان وجود دارد. تا پایان مهرماه ۳۳۰ هزار نفر  گردشگر وارد استان اصفهان شده که ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

استاندار اصفهان افزود: در استان اصفهان بیش از ٢٦٢ هزار دانشجو در ٢٣١ مرکز علمی و بیش از ۶ هزار و  ٢٤٤عضو هیئت علمی مشغول به تحصیل علم و دانش هستند که در قالب شوراهای علمی و مشاوران از ظرفیت دانشگاه در مدیریت استان در حال بهره برداری هستیم.

رضایی ادامه داد: استان اصفهان در زمینه ارتباط مستقیم با دو هزار و ٨٠٠ نفر از نخبگان ظرفیت بسیار خوبی را در خود جای داده و بعد از تهران بالا ترین تعداد نخبه در کشور را از آن خود کرده است.

وی با اشاره به توسعه شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان افزود: اصفهان از بین ۴ هزار و ٥٧٧ شرکت دانش بنیان، دارای رتبه دوم در کشور است و با ٥٢٠ واحد فناوری و شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی با فروش فناوری و مشارکت سرمایه گذار در تجاری سازی، ٧٦  فناوری و یک هزار و ۲۰۰ محصول به کشور و دنیا ارائه می کند.

استاندار اصفهان با اشاره به چالش ها و آسیب های موجود در استان تاکید کرد: اصلی ترین چالش استان مبحث آب است که متاسفانه آثار و پیامدهای بسیاری برای محیط زیست دارد. در حوضه زاینده‌رود عدم تامین حق‌آبه زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی و خطر نابودی محیط زیست رودخانه و تالاب از جدی‌ترین چالش‌هاست که بحث تالاب یک مقوله ملی است و دامن‌گیر چند استان خواهد بود.

رضایی در ادامه با اشاره به خطرات بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود خاطرنشان کرد: خطر نابودی میراث ایران اسلامی در اصفهان در پی خشک شدن رودخانه زاینده‌رود وجود دارد. خشک شدن باغ های چند صد ساله مطرح در طومار شیخ بهائی و پیامد های ویرانگر آن بر زندگی و روان مردم از جمله آثار و نشانه های کمبود آب در حوضه زاینده رود است. در واقع حیات زاینده رود یعنی حیات اصفهان و مرگ زاینده رود یعنی مرگ تمدنی چندصد ساله.

وی بحران آب در حوضه زاینده رود را یک معضل ملی دانست و افزود: زاینده رود آبروی نظام جمهوری اسلامی و کشور است زیرا آب شرب جمعیت ساکن در حوضه زاینده رود از جمله یزد، کاشان، نائین و اردستان و ٦٨درصد از  تولید فولاد و آهن کشور و ٢٦ درصد تولیدات نفتی کشور و آثار تاریخی و میراث فرهنگی این حوزه وابسته به جریان آب زاینده رود است. تداوم کمبود آب در زاینده رود بحرانی تمام عیار در تمامی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی است که آثار و پیامد های آن ابعاد ملی خواهد داشت.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: از دیگر پروژه های شاخص یک سال گذشته می توان به احداث آزاد راه شرق اصفهان، اجرای پروژه قطار سریع سیر اصفهان-قم-تهران، آغاز عملیات اجرائی قطار حومه و برنامه ریزی و مدیریت بهینه توزیع آب در حوضه آب ریز زاینده رود و نشست های مستمر با کشاورزان  و اصناف مختلف در برنامه های مختلف اشاره کرد.

کد خبر 402920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.