انجام مطالعات جامع ساماندهی مشاغل شهری اصفهان در ۶ گام

با رشد و توسعه شهری در فعالیت های شهری تنوع زیادی شده است به نحوی که در کلانشهرها مشاغل گوناگونی در کنار یکدیگر شکل گرفته و بدون اینکه هیچ یک از آنها بر دیگری مسلط باشند، در طیف  گسترده‌ای از انواع مراکز، واحدهای صنعتی، کارگاهی، خدماتی و تاسیسات شهری استقرار یافته اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه شهری و توسعه صنعتی لازم و ملزوم یکدیگر بوده و از یک سو امکان اشتغال و رشد اقتصادی را برای شهروندان فراهم ساخته و از سوی دیگر، ابعاد زندگی آنها را دچار تغییرات عمیق کرده است.

بعضی از مشاغل شهری چنان فضای پیرامون خود را بلعیده‌اند که هیچ فضای بازی باقی نگذاشته و بر میزان آلودگی‌های زیست‌محیطی شهرها از جمله ایجاد سر و صدا، تجمع زائدات و ضایعات، سد معبر، گره ترافیکی، پخش ذرات، بوی نامطبوع، ایجاد لرزش، دود و آلودگی هوا، خاک و ... افزوده‌اند و بر سلامت جسمی و روحی شهروندان و نیز سیمای شهرها اثرات سوء و نامطلوب گذاشته‌اند.

با توجه به مشکلات ذکر شده، ساماندهی و جایگزینی مطلوب صنایع و کارگاه‌های مزاحم به گونه‌ای که بتواند در مجموعه تکاپوی حیات شهر نقش واقعی ایفا کند؛ از ضروری‌ترین برنامه‌های توسعه کالبدی شهرها است.

در گفت و گوی خبرنگار ایمنا با «محمد مجیری» مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان گزارشی از روند ساماندهی مشاغل شهری اصفهان تشریح شده که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

ضرورت ساماندهی مشاغل شهری چگونه احساس می‌شود؟

نگاهی به خصوصیات معماری بازارها، کاروانسراها و تیمچه های موجود در نظام بازرگانی سنتی کشور نشان می دهدکه احداث چنین مراکزی به صورت مجتمع های بزرگ تا چه اندازه موجبات رفاه شهروندان، صاحبان مشاغل و اداره کنندگان خدمات شهری و همچنین مسئولان ذیربط را فراهم می کرده است.

رعایت نکردن اصول شهرسازی متناسب با نیازمندی های روز در طول چند دهه اخیر و همچنین کم بهاء دادن به کاربری زمین و انتخاب مکان و احداث مجموعه های بزرگ تجاری و تولیدی در نقاط پرجمعیت موجب ضایعات بزرگ اقتصادی بوده و از طرف دیگر تخریب سیمای شهر و مشکلات زیست محیطی را به دنبال داشته و بی شک برنامه ریزی در خصوص چگونگی فعالیت مشاغل مختلف با توجه به رویکرد و نوع فعالیت آنها که در حوزه ساماندهی مشاغل قرار می گیرد از ضروریات مدیریت شهری است.

در این ارتباط ذکر این نکته قابل توجه است که در کلانشهر اصفهان ۱۲۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار و بدون پروانه دایر شده که بر اساس سرانه جمعیت این تعداد واحد صنفی بیش از نیاز شهر است، در  آمریکا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، در اروپای غربی به ازای هر ۶۶۰ نفر، اروپای شرقی  هر ۲۲۰ نفر، در ایران به هر ۳۵ نفر و در کلانشهر اصفهان به ازای هر ۲۲ نفر یک واحد خرده فروشی فعال است که تعداد بیش از حد آنها تعداد سفرهای درون شهری را افزایش داده است.

اگر در نظر بگیریم به ازای هر واحد خرده فروشی ۱۰ سفر صنفی در شهر انجام می‌شود، باید اعلام کرد با توجه به تعداد واحدهای صنفی در شهر، روزانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفر صنفی را در شهر شاهد هستیم.

در واقع بر اساس آمار روزانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار سفر در شهر انجام می‌شود که حجم زیادی از آنها سفرهای صنفی است، از این رو باید برای کاهش این میزان سفر برنامه‌ریزی و با ساماندهی مشاغل این موضوع را مدیریت کرد و بسیاری از این مشاغل را در شهرک‌های صنفی مستقر کرد.

به چه مشاغلی مزاحم گفته می شود؟

مزاحمت پدیده ای زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی بوده که ناشی از آثار و پیامدهای سوء فعالیت های صنعتی بر روی شهر و شهروندان می باشد. بنابراین صنایع و خدمات مزاحم، آن دسته از صنایع و خدماتی هستند که در محیط طبیعی، کالبدی و اجتماعی شهر ایجاد اختلال میکنند و زندگی شهروندان را با مشکل روبه رو می سازند.

مصادیق مزاحمت از جمله آلودگی‌های بصری، صوتی و زیست‌ محیطی را می‌توان در مشاغل مزاحم به آسانی مشاهده کرد. به عنوان مثال در منطقه دو شهرداری محله ولدان انتقال و ساماندهی موزاییک‌سازان جزو اولویت های سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان است تا بتوان این واحدهای صنفی را در خارج از شهر ساماندهی و محدوده ۱۸ هکتاری این منطقه به فضای سبز شهری همانند قبل بازگردد.

قطعا برای ساماندهی در عرصه‌های مختلف نیاز به الگوهای ویژه داریم، آیا از  الگویی خاصی پیروی می کنید؟

مطالعات جامع ساماندهی مشاغل شهری اصفهان در شش گام انجام شده تا نقشه راهی برای انجام فعالیت‌ها داشته باشیم و برنامه‌ریزی‌ها را بر آن مبنا ادامه دهیم.

این مطالعات آماده اجرا است و قطعاً مطالعات کتابخانه‌ای نخواهد بود، بلکه در شورای اسلامی شهر ارایه و مصوبات لازم را برای اجرایی شدن دریافت خواهد کرد.

براساس مطالعات جامع ساماندهی مشاغل شهری اصفهان گام‌های لازم را برمی داریم؛ البته معتقدیم باید تمام اجزاء مدیریت شهربه کمک ساماندهی مشاغل آیند.

بی‌شک اعضای شورای شهر کمک های زیادی در این راستا انجام خواهند داد و مصوبات مطالعات جامع ساماندهی مشاغل شهری در شورای اسلامی شهر می تواند کمک حال ما در این مسیر باشد.

تاکنون چه مشاغلی در شهر اصفهان ساماندهی شده‌ است؟

در سالهای گذشته کارگاه های خدمات فنی سنگین در شهرک صنعتی امیرکبیر  ساماندهی و مستقر شده اند و در حال حاضر تقاضا برای توسعه این شهرک مطرح شده است.

از این رو مطالعاتی در حال انجام است تا ادامه شهرک صنعتی امیرکبیر را در اراضی حدود ۴۰ هکتاری مجاور آن توسعه داده و در آینده نزدیک به شهرک صنفی امیرکبیر ۲ برسیم.

یکی دیگر از موارد، ساماندهی ماهی فروشان خیابان فروغی بود که پس از انتقال از خیابان فروغی در چند نقطه از سطح شهر متمرکز شده اند و در حال حاضر با توجه به افزایش سرانه مصرف  محصولات دریایی مکانی جهت  بارانداز شیلات  در میدان مرکزی میوه و تره بار اصفهان در نظر گرفته شده است.

برای بارانداز شیلات چهار هزار و ۳۰۰ مترمربع فضا دارای پنج هزار مترمربع زیربنا شامل ۱۴ غرفه با اتاق مخصوص تعویض لباس کارکنان و حمام جهت رعایت مسایل بهداشتی در نظر گرفته شده که در حال بهینه سازی این مجموعه هستیم و سال آینده این بارانداز به شکل بهداشتی و مطلوب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در خصوص فعالیت عمده فروشان خواروبار و خشکبار چه اقداماتی انجام شده است؟

به منظور ساماندهی این مشاغل و رفاه شهروندان و به جهت  عبور و مرور بهتر، شهرداری اصفهان اقدام به راه‌اندازی مجتمع صنفی عمده فروشان خوارو بار، خشکبار و مواد غذایی اصفهان در میدان میوه و تره بار کرده است.

واحدهای مجتمع صنفی عمده فروشان خواروبار، خشکبار و موادغذایی اصفهان (شامل سوله با کاربری انبار و دو واحد اداری) در جاده اصفهان- نائین، جنب میدان مرکزی میوه و تره بار اصفهان واقع شده است و در دو فاز به بهره برداری خواهد رسید.

 در فاز نخست ۴۵ سوله در مجتمع صنفی عمده فروشان خوارو بار، خشکبار و مواد غذایی اصفهان آماده شده و در فاز بعدی ۶۶ واحد صنفی آماده سازی و پایان پروژه به ۱۱۱ واحد صنفی در میدان مرکزی میوه و تره بار ختم می‌شود.

باتوجه به اینکه مجتمع واحدهای صنفی در میدان مرکزی میوه و تره بار قرار گرفته است، از نظر امنیت و نزدیکی و دسترسی به راه‌های ارتباطی اصلی کشور به خصوص بندرعباس، تهران، شیراز در موقعیت جغرافیایی مناسبی بوده و با استقرار واحدهای صنفی در مجتمع صنفی عمده فروشان خوارو بار، خشکبار و مواد غذایی، اصفهان به قطب خشکبار کشور تبدیل می شود.

ساماندهی موتورسیکلت فروشان خیابان سروش در چه مرحله ای قرار دارد؟

تعداد فروشگاه‌های دوچرخه و موتورسیکلت واقع در خیابان سروش، لاله و میدان احمدآباد زیاد است و قرار دادن موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها در کنار پیاده رو و خیابان موجب سدمعبر و ایجاد مزاحمت برای عابران پیاده می‌شود.

 ۱۵ هزار متر زمین در خیابان سروش برای ایجاد مجتمع دوچرخه و موتورسیکلت در نظر گرفته شده است که با توجه به محدودیت منابع مالی باید بصورت مشارکتی اجرایی گرددکه در حال حاضر پیگیریهای لازم جهت  توافق با صنف و مشارکت آنان در دستور کار سازمان قرار دارد.

در راستای ساماندهی در شهر چه اقدامات دیگری انجام شده است؟

از دیگر موارد ساماندهی مشاغل شهری، ایجاد شهرک صنایع دستی در ابتدای جاده رضوان رو به روی بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان است.

در حاشیه میدان امام(ره) و بازار اصفهان برخی تولیدکنندگان صنایع‌دستی محل فعالیت پُرخطری از جمله آلودگی‌های زیست محیطی در مجاورت بافت تاریخی شهر دارند که برای نجات دادن هسته مرکزی شهر از خطرات زیست محیطی، آتش سوزی و ایجاد فضای مناسب توریستی و گردشگری احداث شهرک صنایع دستی اصفهان در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

برای احداث شهرک صنایع دستی حدود ۶۷ هکتار زمین در نظر گرفته شده که  حدود ۴۷ هکتار از این عرصه برای فضای سبز و جنگل‌کاری و ۲۰ هکتار آن  با کاربری صنایع دستی می باشد.

شهرک صنایع دستی و هنر شهر اصفهان به صورت یک محل توریستی احداث می‌شود که در بخش اول گالری‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های عرضه تولیدات و در لایه دوم واحدهای تولیدی مستقر می‌شود به صورتی که گردشگران از نزدیک با واحد صنفی ارتباط برقرار کرده و فرآیند تولید صنایع دستی را از نزدیک شاهد باشند.

در حال حاضر پیگیری‌های لازم برای دریافت مصوبات کمیسیون ماده پنج برای احداث شهرک صنایع دستی در حال انجام است و شرایط تشویقی برای واگذاری واحدها به تولیدکنندگان صنایع دستی در نظر گرفته شده تا در صورت تصویب شورای اسلامی شهر اجرایی شود.

همچنین اصفهان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان طلا و جواهر در کشور است و رتبه نخست را در تولید النگو دارد.

در سطح شهر اصفهان، خمینی شهر و دولت آباد  ۱۴۰۰ واحد کارگاهی طلاسازی وجود دارد که این کارگاه ها عمدتا در اطراف میدان عتیق، میدان نقش جهان و اغلب در منازل قدیمی مسکونی قرار دارد  و دارای استاندارد های لازم جهت فعالیت نمی باشند که علاوه بر بروز خطرات برای سلامت کارکنان، مشکلات عدیده ایی را برای مجاورین این کارگاه ها ایجاد می کند.

در این ارتباط با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته تا قبل از پایان سال کلنگ شهرک کارگاه های تولید طلا و نقره در مجاورت شهرک صنعتی جی به زمین زده خواهد شد تا ۱۴۰۰ کارگاه طلاسازی اطراف بافت تاریخی اصفهان و شهرهای خمینی شهر و دولت آباد در آن استقرار یابند.

در خصوص جمعه بازار بعث چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در شهر اصفهان ۳۳ روز بازار شامل  شنبه بازار، یکشنبه بازار تا جمعه بازار شکل گرفته که یکی از آنها جمعه بازار بعثت واقع در جاده دولت آباد در محدوده منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان است. در این بازار حدود ۱۰۰۰ نفر دست فروش در روزهای جمعه کالاهای متنوعی را عرضه می کنند، البته تمهیداتی انجام شده تا محصولات بهداشتی و پوشاک دسته اول به خریداران ارایه کنند.

با توجه به حجم زیاد تردد در جمعه بازار بعثت پارکینگ‌هایی پیش بینی شده، اما پاسخگوی نیاز مردم نیست، از این رو در صدد تملک زمین‌های اطراف این بازار برای افزایش فضای پارکینگ هستیم.

 البته راه‌اندازی بلوار فرزانگان و ممنوعیت تردد خودروهای سنگین از محور خیابان بعثت و جاده دولت‌آباد به کاهش ترافیک این خیابان کمک شایانی خواهد کرد.

بازار گل وگیاه چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

بازار بین‌المللی گل وگیاه ارغوان واقع در در خیابان ارغوانیه ۱۴.۵ هکتار وسعت دارد که بر اساس مطالعات انجام شده، این بازار در سطح کشور و حتی جهان کم نظیر خواهد بود.

در این بازار فضایی برای ارایه گل سرشاخه، ابزار باغبانی، کود و سم، گل‌های آپارتمانی، گل‌های باغ و باغچه، ماهیان و پرندگان زینتی در نظر گرفته شده و تفرجگاه بسیار مناسبی برای مردم ایجاد خواهد شد.

فاز نخست بازار بین‌المللی گل وگیاه ارغوان پایان سال ۹۹ افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد وقطعا این پروژه محرک توسعه ای برای شرق اصفهان خواهد بود.

کد خبر 402909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.