تجربه سبز شاخص کل بورس در هفته آغازین زمستان

رشد نمایان شاخص های بازار سرمایه در سال جاری در شرایطی که بازارهای موازی عمدتا در حال رکود به سر می بردند باعث شده است بازدهی آن اختلاف چشمگیری با سایر بازارها داشته باشد؛ بازدهی بازار سهام در ۹ ماهه سال جاری به ۹۸ درصد رسیده است.

هفته سبز بورس پایانی قرمز داشت. در شرایطی که معاملات این هفته بازار در مدار مثبت و با گردش بالا انجام شد پس از ثبت رکورد ۳۶۳ هزار و ۲۴۲ واحد در روز سه شنبه، شاخص روز چهارشنبه را به اصلاح پرداخت تا در نهایت رویدادهای پایان هفته در شرایطی دنبال شود که شاخص در رقم ۳۶۱ هزار و ۸۸ واحد بسته شود. روند حرکت شاخص هم وزن که جهت بررسی بازار صرف نظر از اندازه شرکت ها بیشتر قابل استفاده است یکنواخت تر بود و بعد از یک اصلاح جزئی در روز دوشنبه، حتی چهارشنبه را نیز با نتیجه ای مثبت به پایان رساند. در مجموع رشد هر دو شاخص در این هفته اندکی بیش از سه درصد بود. رشد شاخص فرابورس نیز در این هفته بالغ بر ۲.۹ درصد بود. جدا از رکورد زنی شاخص، در این هفته با ثبت معاملات روزانه بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومانی، رکورد معاملات روزانه نیز شکسته شد. میانگین معاملات خرد در این هفته ۳۴۷۱ میلیارد تومان بود که از هر زمان دیگر بیشتر است و به نوبه خود این موضوع نویدبخش وجود فرصت های کسب بازدهی در بازار است.

رشد نمایان شاخص های بازار سرمایه در سال جاری در شرایطی که بازارهای موازی عمدتا در حال رکود به سر می بردند باعث شده است بازدهی آن اختلاف چشمگیری با سایر بازارها داشته باشد. بازدهی بازار سهام در ۹ ماهه سال جاری به ۹۸ درصد رسیده است که در مقایسه با بازدهی ۱۵ درصدی سپرده بانکی بلندمدت،۱۳ درصدی مسکن، کمتر از یک درصدی ارز و بازدهی منفی دو درصدی طلا قابل تأمل است.

به نظر می رسد تلاش دولت برای و اگذاری شرکت های زیرمجموعه صندوق های بازنشستگی در بازار به ویژه شرکت بزرگ سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) باعث می شود همه تمهیدات برای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه چیده شود.

تأمین اجتماعی تلاش دارد تا پیش از پایان سال شستا را پذیرش کند که تدارک نقدینگی بالای مورد نیاز این امر مستلزم استمرار رونق بازار است.این عوامل و امید به رونق در بازاهای جهانی موجب شده است که به‌رغم بالارفتن ریسک های غیر اقتصادی نظیر احتمال بروز ناآرامی  در پایان هفته نظر سرمایه گذاران به سمت بازار سرمایه معطوف باشد.

تأمین اجتماعی جدا از عرضه سهام در بازار، در خصوص فروش دارایی شرکت‌های زیرمجموعه نیز اقدامات گسترده ای صورت داده است که از آن جمله می توان به آگهی فروش یک واحد ساختمانی توسط نفت پاسارگاد در هفته جاری اشاره کرد. شرکت های پتروشیمی آبادن، کاغذ سازی کاوه، پتروشیمی فن آوران، شیمی بافت و سرمایه گذاری پتروشیمی هم در این خصوص اقداماتی انجام داده اند.

بازارهای جهانی علائم خوبی برای سرمایه گذاران در سهام شرکت های متکی به صادرات و درآمدهای ارزی نشان می دهد. در این هفته قیمت نفت ۶۷ دلار را رد کرد و هر تن مس بالاتر از ۶۲۰۰ دلار معامله شد. قیمت متانول نیز به محدوده ۲۲۰ دلار در تن رسید. انعکاس این امر در بورس کالای ایران هم قابل مشاهده بود به نحوی که در این هفته بسیاری از شرکت ها پذیرفته شده در بازار که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کنند آمار فروش قابل توجهی را ارائه کردند که از آن جمله می توان به فملی، ذوب، فخوز، فولاد و جم اشاره کرد.

پتروشیمی جم موفق شد در آذرماه در رینگ پتروشیمی فروش ۲۱۲ میلیارد تومانی را به ثبت برساند که در تاریخ این شرکت بی سابقه بوده است. میانگین فروش ماهانه جم پیش از این در بورس پتروشیمی ۱۱۷ میلیارد تومان بوده است. با این همه رشد ارزش سهام این شرکت در یک سال گذشته به مراتب کمتر از کل بازار بوده به نحوی که بازدهی یکساله سهام این شرکت ارزشمند کمتر از ۳۴ درصد است که در قیاس با رشد ۱۳۰ درصدی شاخص کل قابل توجه نیست. وجود چنین سهام‌های با ارزشی که کمتر از بازار رشد داشته، امکان سرمایه گذاری مطمئن در بازار را فراهم می کند.

با پایان آذر ماه اعلام گزارشات ماهانه فعالیت شرکت ها و صورت‌های مالی سه ماهه مرتبط نیز بر تصمیم گیری ها تأثیرگذار است و تحلیلگران مختلف با استفاده از ابزارهای ارتباطی نظر خود را در ارتباط با شرکت ها به اطلاع دیگران می رسانند.

یکی از شرکت هایی که در این هفته اقدام به انتشار اطلاعات کرد، شرکت کیسون بود که صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماهه را منتشر نمود. آنچه در گزارش حسابرس شرکت با اهمیت بود تأکید او بر لزوم شناسایی تسعیر مربوط به مطالبات شرکت بابت سرمایه گذاری در شرکت های فرعی بلپارس و پریلسیه در صورت سود و زیان جامع است که در صورت رخداد این امر تفاوت تسعیر ارز عملیات خارجی به مبلغ بیش از ۱۰ هزار میلیون ریال افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه ارزش بازار کیسون در حال حاضر ۲۰ هزار میلیون ریال است رقم مورد نظر حسابرس تأثیر با اهمیتی بر شرکت دارد که با توجه به سرمایه ثبتی در حدود پنج هزار میلیون ریال تا ۲۰۰ تومان به ازای هر سهم می تواند، باشد. سهامداران کیسون که از شرکت های بزرگ و موفق عرصه پیمانکاری در کشور و فعال در بازارهای بین المللی است عمدتا از شفافیت پائین و مدیریت سود در این شرکت گله مند است و خواهان ارتقای جایگاه شرکت به بازارهای اصلی بورس یا فرابورس هستند. در هر صورت کیسون با ثبت بازدهی بیش از ۱۳ درصدی در این هفته سهامداران خود را شیرین کام کرد.

در این هفته قند ثابت نیز توجه زیادی را به خود جلب کرد. معامله بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از سهام این شرکت در این هفته باعث شد نزدیک به ۲۵ درصد از مالکیت سهام این شرکت دست به دست شود. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که قثابت از شناورترین سهم های بازار است که بزرگترین سهامدار آن یعنی سرمایه گذاری سلیم که این روزها در نقش فروشنده ظاهر شده است تنها مالک ۱۵.۳۷ درصد از سهام آن است و مجمع شرکت عمدتا به دلیل نرسیدن به حد نصاب در دو مرحله برگزار می گردد.

در سال جاری نیز مرحله اول مجمع این شرکت در آبان ماه به دلیل نرسیدن به حد نصاب تشکیل نشد و شرکت هنوز اقدام به اعلام نوبت دوم مجمع ننموده است. با توجه به جابجایی گسترده سهام شرکت در این مدت احتمال می رود مجمع آتی شاهد تغییراتی در هیئت مدیره شرکت نیز باشد. شایعات روز چهارشنبه از موافقت گروه های مختلف در گیر در سهام این شرکت برای تغییر مدیرعامل حکایت داشتند. به نحوی که کاظمی مدیرعامل و سهامدار با سابقه شرکت جای خود را به امین دخت بدهد. دلیل اصلی جذابیت قثابت برای سرمایه گذاران برنامه تجدید ارزیابی آن است که با توجه به زمین های وسیع در شرکت های زیرمجموعه وهمچنین مالکیت این شرکت در قند بیستون می تواند محقق شود. بنا بر نظر مدیرعامل شرکت بیستون ارزشی  حدود شش هزار میلیارد ریال دارد. همچنین با توجه به گذر کردن راه دسترسی به دریاچه سد فریمان از میان زمین های قند ثابت در آینده می توان امکان ایجاد اضافه ارزش در زمین های وسیع این شرکت را تصور نمود. قند ثابت در آذر ماه طی اطلاعیه ای اعلام کرد که اقدام به تأسیس شرکتی با عنوان «سردخانه های ثابت فریمان خراسان» کرده است که نشان از برنامه شرکت جهت سرمایه گذاری در این حوزه دارد.

دیگر خبری که در این هفته قابل تأمل بود و بعضی سایت ها از آن با عنوان تصاحب مالکیتی بانک آینده یاد کردند، خبر انتصاب محمد فطانت فرد رئیس پیشین سازمان بورس به عنوان مدیرعامل بانک آینده توسط هیئت مدیره این بانک بود که جایگزین جلال رسول اف شد. در حالی که بر اساس اطلاعیه این بانک در کدال مجمع از قبل برنامه ریزی شده برای روز پنجشنبه احتمالا به دلیل آماده نشدن صورت‌های مالی لغو شده بود برخی سایت ها خبر از برگزاری مجمع عادی به طور فوق العاده و انتخاب هیئت مدیره این بانک کردند. بدین ترتیب محمد فطانت فرد، علی سعیدی، علی اکبر عابدینی، حسین مجاهدی و شعبان مرادی به عنوان هیئت مدیره این بانک انتخاب شدند. هنوز در سایت کدال واکنشی به این اخبار از سوی بانک داده نشده است اما این خبر در پایگاه اطلاع رسانی  بانک تأیید شد. بانک آینده به دلیل جذب منابع گسترده با پرداخت نرخ سود بالاتر از بانک‌های دیگر، سرمایه گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد  تومانی در مجموعه بزرگ ایران مال و حواشی مالک آن بسیار مورد توجه است و عده زیادی معتقدند عملکرد این بانک در نظام پولی کشور مانند یک بمب ساعتی است که در صورت بروز مشکل جدی مسئله ای به مراتب بزرگ تر موسسات مالی و اعتباری ایجاد خواهد کرد. گماردن یک مدیر غیر بانکی که عملکرد او در دوران مدیریت نه چندان طولانی در نهاد مدیریتی پیشین نیز با حواشی فراوان از جمله ایجاد حباب در سهام شرکت های خودرویی همراه بود، در چنین بانک دچار مشکلی بسیار محل سئوال است. بانک آینده در حال حاضر با ارزش بازار ۲۵۷۲ میلیارد تومان یکی از ارزانترین بانک های کشور به شمار می آید.

قابل توجه است که این نوشته حاوی هیچ توصیه ای برای هرگونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نبوده و صرفا بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده است بنابراین مسئولیت هرگونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران خواد بود.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، فعال و تحلیل گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 402908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.