تاب آوری محور اصلی برنامه «اصفهان ۱۴۰۵»/ نوسازی یک‌هزار دستگاه تاکسی

شهردار اصفهان با بیان اینکه در دو سال گذشته اقدامات زیادی برای ارتقاء کیفیت خدمات سازمان اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی انجام شده است، گفت: با توجه به شرایط آلودگی هوا این فعالیت‌ها افزایش یافته و پیگیری‌ها و رایزنی زیادی با شرکت ایران‌خودرو انجام شده تا یک‌هزار تاکسی فرسوده شهر به نو تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی صبح امروز -پنجشنبه پنجم دی‌ماه ۹۸، در برنامه رادیویی "شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو" با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت پیامبر بزرگ الهی حضرت عیسی بن مریم(ع)، اظهارکرد: هفته آینده آغاز سال نو میلادی است که به همین مناسبت این هفته را به تمام ارامنه که سال‌های زیادی است در شهر اصفهان در کنار سایر شهروندان زندگی توام با صلح و آرامش دارند، تبریک می‌گویم.

وی زندگی مسالمت‌آمیز ارامنه و سایر شهروندان اصفهانی را نشانه همزیستی مسالت‌آمیز ادیان مختلف در این شهر دانست و تصریح کرد: در سال گذشته و امسال به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی در محله ارامنه برنامه‌های خوبی اجرا و آذین‌بندی و زیباسازی متناسب با این ایام انجام شده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در حال حاضر شهروندان مسیحی همچون سایر شهروندان از امکانات شهری استفاده می‌کنند.

نوروزی با اشاره به نامگذاری پنجم دی‌ماه به عنوان «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی»، گفت: در مجموعه مدیریت شهری اصفهان، تاب‌آوری نشانه‌ای از ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی است که در برابر بحران‌ها، حوادث و مسایل اجتماعی وجود دارد تا با استفاده از آن‌ها شهر در کمترین زمان به حالت عادی بازگردد و بر مسایل پیش آمده غلبه و زندگی مردم به صورت عادی ادامه پیدا کند.

نوروزی با بیان اینکه تاب‌آوری محور اصلی برنامه در حال تهیه «اصفهان ۱۴۰۵» است، اظهارکرد: معتقدیم برای داشتن شهر تاب آور در برابر تمام مسایل، حوادث و بحران‌ها، باید تمام شهروندان حسّ تعلق خاطر به شهر خود داشته باشند و همکاری‌های لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: شهروندان باید آموزش‌های لازم را ببینند تا شهری تاب‌آور داشته باشیم و در سایه آن آرامش و آسایش برای همه مردم تامین شود و اطمینان داشته باشند که در صورت وقوع حوادث، آمادگی کامل برای بازگرداندن شرایط به حال عادی وجود دارد.

بسیج همگانی برای مقابله با فرونشست زمین

شهردار اصفهان با اشاره به فرونشست زمین در خیابان "میر"، گفت: هفته جاری فرونشست زیر پل شیخ صدوق به دلیل فرسودگی لوله‌های فاضلاب اتفاق افتاد و نیروهای شهرداری فوراً اقدامات لازم را انجام داد، البته این امکان وجود دارد که در سایر نقاط شهر نیز پدیده فرونشست اتفاق بیفتد، زیرا فرسودگی شبکه فاضلاب زمینه را بری وقوع بعضی حوادث فراهم کرده، البته بازسازی لوله‌های شبکه فاضلاب شهر در حال انجام است.

نوروزی با تاکید بر اینکه برای مقابله با پدیده فرونشست باید اقداماتی را در شهر انجام داد، افزود: لازم است وضعیت ساخت و سازها در شهر کنترل شود تا در بعضی نقاط بارگذاری‌ها ادامه پیدا نکند، زیرا بارگذاری بی حد و اندازه تاب‌آوری را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: باید همه به مسئله فرونشست توجه داشته و با بسیج همگانی اجازه ندهیم شهر به سویی برود که در چنین حوادثی جان انسان‌ها به خطر بیفتد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه قراردادهای پژوهشی با دانشگاه اصفهان درخصوص سنجش میزان زلزله‌خیزی شهر و در خصوص شناسایی پهنه‌هایی که خطر فرونشست وجود دارد با دانشگاه هنر اصفهان منعقد شده است، گفت: اقدامات علمی دقیقی در راستای تامین آرامش و آسایش شهروندان در حال انجام است؛ این نقشه‌ها نشان می‌دهد در چه نقاطی از شهر نباید ساخت و ساز انجام و طرح‌های توسعه اجرا شود، البته مسیر استحکام بخشی به سازه‌های عمومی نیز مشخص می‌شود تا شهر در برابر حوادث مختلف بیمه شود.

غلبه بر مشکل آلودگی هوا یکی از مصادیق تاب‌آوری شهر

نوروزی با اشاره به آلودگی هوای شهر اصفهان در هفته جاری، تصریح کرد: این هفته شهر دچار آلودگی‌های زیادی بود، هفته سختی را پشت سر گذاشتیم، کمیته اضطرار آلودگی هوا را تشکیل شد و همه مسئولان به دنبال رفع این مشکل هستند؛ یکی از مصادیق تاب‌آوری نیز غلبه بر مشکل آلودگی هوا است.

وی تاکید کرد: تعطیلی مدارس نخستین و تنها راه کنترل آلودگی هوا نیست، اما مدارس برای در امان بودن دانش‌آموزان تعطیل شده است، البته تمام نهادها، کارخانجات، شهرک‌های صنعتی، سازمان محیط زیست و دانشگاه‌ها باید در این زمینه به تکالیف قانونی خود عمل کنند تا شهر از این معضل نجات پیدا کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه باید ناوگان حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند، افزود: سال گذشته برای شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان ۵۰ دستگاه اتوبوس نو خریداری و ۵۰ دستگاه دیگر بازسازی شد؛ ۴۰ دستگاه دیگر به زودی به این ناوگان اضافه می‌شود و قراردادی برای بازسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نیز امضاء شده است.

۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس

نوروزی با اشاره به تامین اعتبار برای خرید اتوبوس از طریق دریافت اوراق مشارکت، گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت شده تا اتوبوس‌های جدید را خریداری کنیم که البته به دلیل تحریم‌های ظالمانه امکان واردات و تولید اتوبوس به سختی ممکن است.

وی ادامه داد: به دنبال خرید ۳۵ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری برای خطوط BRT و ۲۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری هستیم و ۲۰ دستگاه اتوبوس گازسوز را نیز به چرخه خدمت‌رسانی باز می‌گردانیم که همه این اقدامات در راستای توسعه حمل و نقل عمومی شهر انجام می‌شود.

شهردار اصفهان با اشاره به سرویس‌دهی خط یک متروی اصفهان به شهروندان، گفت: خوشبختانه در حال حاضر روزانه ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان سفرهای درون‌شهری خود را با مترو انجام می‌دهند، البته خط یک مترو ظرفیت جابه‌جایی ۱۵۰ هزار نفر مسافر را در روز دارد، بنابراین باید شهروندان توجه بیشتری به استفاده از این وسیله پاک، ایمن و ارزان داشته باشند.

نوروزی با تاکید بر ضرورت بهبود یافتن کیفیت سوخت وسایل نقلیه، تصریح کرد: جدیت در اعمال فیلتراسیون کارخانجات صنعتی سبب کاسته شدن از میزان آلودگی‌های هوا می‌شود.

وی گفت: مشارکت همگانی در تمام عرصه‌ها تنها راهکار رفع آلودگی هوا است، از این رو شهروندان باید تا حد امکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، در مسیرهای ممکن پیاده‌روی کرده و  از دوچرخه استفاده کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در طول دو سال گذشته اقدامات زیادی برای ارتقاء کیفیت خدمات سازمان اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی انجام شده است، افزود: با توجه به شرایط آلودگی هوا این فعالیت‌ها افزایش یافته و پیگیری‌ها و رایزنی زیادی با شرکت ایران‌خودرو انجام شده تا یک‌هزار تاکسی فرسوده شهر به نو تبدیل شود، البته تاکسیرانان نیز در این زمینه از تسهیلات خوبی بهره‌مند می‌شوند.

نوروزی ادامه داد: در حال حاضر اگر در کارخانجات اتوبوس وجود داشت تا ۲۰۰ میلیارد تومان امکان خرید اتوبوس فراهم می‌شد، البته هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس ۱۸ متری چهار میلیارد تومان و هر اتوبوس ۱۲ متری زیر دو میلیارد تومان قیمت دارد که با توجه به این قیمت‌های کلان مراقبت از این اتوبوس‌ها وظیفه عموم شهروندان است.

وی با بیان اینکه در جریان حوادث اخیر بسیاری از اموال مردم از بین رفت و خسارت زیادی به حمل ونقل عمومی شهر وارد شد، گفت: در جریان ناآرامی‌های اخیر ۳۰ دستگاه اتوبوس در آتش سوخت و ۶۰ اتوبوس به شدت دچار آسیب شد که بازسازی هر کدام بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

امکان گزینش و انتخاب برای خرید اتوبوس وجود ندارد

شهردار اصفهان با اشاره به وضعیت فعلی اتوبوس‌های شهر، خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد اتوبوس‌های شهر دارای استاندارد یورو سه و چهار و نیمی از اتوبوس‌ها دارای استاندارد یورو دو است.

نوروزی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد اتوبوس‌های شهر اصفهان مناسب شهروندان نیست که با خرید اتوبوس جدید می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه ۳۵ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری یورو پنج برای خرید در نظر گرفته شده است، ادامه داد: متأسفانه در شرایط حاضر امکان گزینش و انتخاب برای خرید اتوبوس را نداریم و این موضوع کار را سخت می‌کند.

شهردار اصفهان گفت: چندی پیش خبری در بعضی از شبکه‌های اجتماعی پخش شد مبنی بر اینکه یک‌هزار و ۵۰۰ اتوبوس فرسوده در شهر تردد می‌کند، در حالی که مجموع اتوبوس‌های بخش خصوصی و عمومی یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه است و به طور معمول ۹۰۰ دستگاه آن فعال است.

نوروزی اظهارکرد: یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر وجود دارد که به طور معمول بین ۲۵۰ اتوبوس آن در حال تعویض روغن، تعمیر یا تعویض لاستیک است و اتوبوس مورد استفاده در شهر بیش از ۹۰۰ تا هزار اتوبوس است.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان سال گذشته معاینه فنی را از خودروهای در اختیار و اتوبوس‌های شهر آغاز کرد، افزود: صنایع اطراف شهر نیز باید  فیلتراسیون را انجام دهند تا شهر شاهد چنین وضعیتی در خصوص هوا نباشد.

نصب پلاک پستی منازل اقدام مشترک شهرداری و اداره پست

شهردار اصفهان با اشاره به مشکلات منازل فاقد پلاک واقع در یکی از محله‌های خانه اصفهان، اظهارکرد: پلاک و شماره‌ای که دارای راهنمای شهروندان برای دسترسی به منازل است، وسیله تسهیل ارتباط دیگران با منزل است.

نوروزی با بیان اینکه نصب پلاک کلیه معابر و کوچه‌ها بر عهده شهرداری است، تصریح کرد: نصب پلاک پستی منازل مشترکان، اقدام مشترک بین شهرداری و اداره پست است که در این راستا اقداماتی انجام و سازمان زیباسازی شهرداری پیگیری‌هایی انجام داده است، اما تحقق کامل آن نیاز به بودجه و اعتبار زیادی دارد به طوری که ۳۰ میلیارد تومان هزینه برای نصب پلاک‌های پستی باقی مانده نیاز است.

کنترل و پیشگیری از تخلفات ساختمانی

شهردار اصفهان با اشاره به ساخت و سازهای خلاف در محله پزوه خوراسگان، گفت: در محله‌ها رابطه‌های خویشاوندی و دوستی نباید باعث تضییع حقوق سایر شهروندان شود، البته نیروهای گشت و کنترل ساختمان در تمام مناطق در حال کنترل و پیشگیری از تخلفات ساختمانی هستند.

وی ادامه داد: شهروندانی که قصد بازسازی منازل خود را دارند، در صورت انجام تعمیرات اساسی باید به شهرداری محل سکونت خود مراجعه و پروانه تعمیری دریافت کنند، ضوابط مربوط به گذر و عقب‌نشینی را انجام دهند تا تعریض کوچه‌ها انجام شود و البته اگر این اقدامات انجام نشود تخلف صورت گرفته و برخورد قانونی انجام خواهد شد.

 نوروزی تاکید کرد: اگر تخلفات ساخت و ساز از دید نیروهای گشت و کنترل ساختمان مخفی بماند، قطعاً در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بررسی و حکم شایسته‌ای درباره آن صادر خواهد شد که حتی امکان دارد حکم تخریب باشد، زیرا نباید حقوق عمومی شهروندان نادیده گرفته شود.

شهرداری در تعیین نرخ معاینه فنی خودروها دخالتی ندارد

وی با اشاره به افزایش نرخ معاینه فنی خودروها، گفت: تعیین نرخ معاینه فنی به صورت واحد در سراسر کشور انجام می‌شود و توسط هیئت دولت تعیین و افزایش قیمت طبق مصوبه ابلاغی به شهرداری انجام می‌شود و شهرداری طبق آن نرخ اقدام کرده و در تعیین نرخ دخل و تصرفی ندارد.

شهردار اصفهان با اشاره به مشکلات ترافیکی سه راه ملک شهر و ورودی بهارستان به دلیل فعالیت تعمیرگاه‌های خودرو، گفت: باید برای رفع این مشکل مدیر منطقه ۱۲ بررسی لازم را انجام، راهکار مناسبی ارایه کند.

تعریض معابر ارزش افزوده به همراه دارد

وی با اشاره به ارزش افزوده یک منزل مسکونی به دلیل اجرای طرح خیابان کمکی امام خمینی(ره) که مورد سؤال یکی از شهروندان ساکن در آن محدوده بود، گفت: عرض گذر کمکی خیابان امام خمینی(ره) در محل قبلی کارخانه ناز (دهنو به سمت رهنان) ۳۶ متر است و قانون عمق عقب‌نشینی را مشخص کرده؛ وقتی طرح اجرا شود پلاک‌های مسکونی دارای ارزش افزوده خواهد شد، از این‌رو مالکان نیز باید با توجه به امتیاز پلاک مسکونی را بفروشند و خریدار با آگاهی نسبت به آینده پلاک مسکونی خرید خود را انجام دهد.

کد خبر 402905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.