دموکراسی لیبرالی در افغانستان شکست خورده است

یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: مشارکت مردم در انتخابات افغانستان اندک بود زیرا دموکراسی لیبرالی که غربی ها مدعی بودند در افغانستان مشاهده می کنند شکست خورد و نتوانست توسعه اقتصادی، اجتماعی و حفظ امنیت را به ارمغان بیاود.

پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون حواشی انتخابات اخیر افغانستان اظهار کرد: ابهامات فراوانی پیرامون انتخابات افغانستان وجود دارد زیرا هر دو کاندیدا مدعی پیروزی در انتخابات هستند. کمیته انتخابات، اشرف غنی را پیروز انتخابات اعلام کرد، اما عبدالله عبدالله مدعی است آرا ناپاک زیادی در صندوق ها وجود دارد.

وی افزود: طرفداران عبدالله عبدالله معتقد هستند حدود سه هزار رای قبل و بعد از زمان رسمی انتخابات به صندوق ریخته شده و از همین رو عبدالله عبدالله به کمیته انتخابات شکایت کرده اما امیدواری چندانی به تغییر نتیجه انتخابات ندارد مگر آنکه روند قانونی انتخابات جنبه سیاسی به خود گرفته و آرا اخذ شده باطل و انتخابات به دوره دوم کشیده شود.

این کارشناس مسائل شرق آسیا ادامه داد: قوم پشتون و پشتون گرایان در افغانستان نمی توانند عبدالله عبدالله را در قدرت تحمل کنند و از طرف دیگر طالبان نیز با توجه به فرهنگ تاجیکی عبدالله عبدالله و وابستگی به نیرو های جهادی شمالی او را نمی پذیرند؛ بنابراین باید از طرف آمریکایی ها ابتکاری برای وضعیت حال حاضر افغانستان اندیشیده شود.

ملازهی تصریح کرد: در سال ٢٠١٤ جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا فرمول دولت وحدت ملی را برای افغانستان به ارمغان آورد که توانست پنج سال قدرت ترکیبی دو جناح در دولت را حفظ کند اما در حال حاضر وضعیت افغانستان از سال ٢٠١٤ بحرانی تر است زیرا هر دو جناح بر پیروزی خود تاکید دارند که در این صورت درگیری های نظامی نیز دور از انتظار نخواهد بود.

وی تاکید کرد: افغانستان حدود ٣٠ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۱۰ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند، اما تنها کمتر از دو میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند؛ بنابراین هر دولتی با این شرایط در انتخابات افغانستان پیروز شود از مشروعیت کافی برخوردار نبوده و مردم افغانستان نیز از این وضعیت به شدت نا امید هستند.

این کارشناس مسائل شرق آسیا خاطرنشان کرد: در انتخابات دوره اول حتی با وجود تهدیدات حداکثری طالبان، مردم افغانستان با اشتیاق حضور پرنگی در انتخابات داشتند اما در این دوره با توجه به عدم تهدیدات طالبان، مشارکت مردم در انتخابات اندک بود، زیرا دموکراسی لیبرالی که غربی ها مدعی بودند در افغانستان مشاهده می کنند شکست خورد و نتوانست توسعه اقتصادی، اجتماعی و حفظ امنیت را به ارمغان بیاود.

کد خبر 402863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.