دیوار بین افغان ها و ایرانی‌ها در حال ریزش است

یک فعال ادبی حوزه ادبیات افغان گفت: دوستان ایرانی در کنار افغانستانی ها قرارگرفته اند و این خبر خوبی برای ما است و نشان می دهد که دیوار بین این دو ملیت در حال فرو ریزش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سرور رجایی شامگاه چهارشنبه در دومین همایش "غریبه‌های قریب" با بیان اینکه ایران را وطن فرهنگی خود می‌دانم، اظهار کرد: سرشت و سرنوشت مهاجران افغانی اگر کنار هم قرار گیرد داستان، شعر و عکسی مثل هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه انقلاب ایران یک امیدواری برای افغانستانی های انقلابی بود، افزود: یک دیوار بی اعتمادی در تاریخ بین ایرانی‌ها و افغانی‌ها ایجاد شده است، دیواری که نمی‌گذاشت مردم ایران افغان را ببیند، با اینکه در طول این سال ها در حوزه ادبیات افغان فعالیت ها گسترده شده است، اما دارا شدن رفاقتی بین افغان ها یک حسرت برای ما است.

فعال ادبی افغانستانی با تاکید بر اهمیت دارا شدن تخصص برای افغان‌های جوان اضافه کرد: دوستان ایرانی در کنار افغانستانی ها قرار گرفته اند که این خبر خوبی برای ما است و دیوار بین این دو ملیت در حال فرو ریزش است البته که در بسیاری از جاها افغانستانی ها دیده نشده اند.

وی با بیان اینکه با به رسمیت شناختن مهاجرت اتفاقات خوبی در کشور رخ خواهد داد، تصریح کرد: البته برخی از مهاجرت ثانویه صحبت می‌کنند که به شخصه با آن مخالفم، اما امروز مانع رفتن آنها نمی‌شوم چون اگر این جوانان در این وضعیت مشکلاتی دارند برای رفع آنها باید مهاجرت کنند.

رجایی با بیان اینکه هنوز ایرانیان به رفاقت های تاریخ بین دو کشور عجین نشده‌اند، ادامه داد: افغانستانی های مهاجر بیشتر از دو هزار شهید دادند، اما باز بعضی از مسئولان بر این باور هستند که افغانستانی‌ها باعث بیکاری جوانان هستند.

وی تصریح کرد: امروز ایران و افغانستان دشمن مشترکی دارند به نام آمریکا، آمریکا نمی‌خواهد ملت افغانستان قوی شوند چون از آنها می‌ترسد.

این فعال ادبی افغانستانی خاطرنشان کرد: ۴۰ سال است مهاجران با سختی ها کنار آمدند و ایران را وطن فرهنگی خود می‌دانند.

کد خبر 402859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.