رشد جمعیت مهاجران از ساکنان بومی کره زمین پیشی گرفته است

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران گفت: در سه سال گذشته برای اولین بار رشد جمعیت مهاجرین از رشد جمعیت ساکنین بومی کره زمین بیشتر شده است، پس می‌توان حدس زد در آینده نزدیک بتواند کل دنیا را بگیرد به این معنا که در آینده با جمعیت بیشتر مهاجران روبه‌رو خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا بهرام صلواتی، شامگاه چهارشنبه در دومین همایش غریبه‌های قریب اظهار کرد: در حال حاضر ۲۷۲ میلیون مهاجر در دنیا وجود دارد؛ باید مهاجران بدانند تنها نیستند و سختی‌ها را به جان بخرند.

وی افزود: در آینده نزدیک با جمعیت بیشتری از مهاجران مواجه خواهیم بود، مهاجرانی که در حال حاضر بیشترین تعداد آن در آسیا و اروپا است و پیش بینی می‌شود مهاجرت روز به روز افزایش یابد.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران اضافه کرد: مهاجر باید هدف داشته باشد، باید بداند کجا می‌رود، جامعه ایران به سمت مهاجرت می‌رود، اما اطلاعات کمی دارد.

وی در خصوص فعالیت رصدخانه مهاجرت ایران افزود: فعالیت این مجموعه جمع کردن مجموعه اطلاعات مهاجران مقیم ایران و مهاجران ایرانی مقیم خارج از کشور و پردازش و نتیجه گیری از این اطلاعات است و این اطلاعات را در اختیار برنامه ریزان و سیاست گزاران قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: مهاجران در کنار ناراحتی‌های خود باید بدانند تنها نیستند زیرا در حال حاضر ۲۷۲ میلیون مهاجر در دنیا با تعریف از اینکه خارج از جایی که به دنیا آمده است، وجود دارد که اگر بقیه مهاجران که مثلا نسل دوم یا سوم آنها باشند را حساب کنیم این آمار تا ۵۰۰ میلیون نفر نیز می‌رسد.

صلواتی تصریح کرد: اگر مثل المپیک بخواهیم پرچمی را برای مهاجرین در نظر بگیریم که پیش بینی می‌کنم دور از انتظار نیز نیست، پس هیچ‌گاه نباید مهاجران احساس غریبی کنند.

وی عنوان کرد: در سه سال گذشته برای اولین بار رشد جمعیت مهاجرین از رشد جمعیت ساکنین بومی کره زمین بیشتر شده است، پس می‌توان حدس زد در آینده نزدیک بتواند کل دنیا را بگیرد به این معنا که در آینده با جمعیت بیشتر مهاجران روبه‌رو خواهیم بود.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران اضافه کرد: به اندازه ۲۷۲ میلیون نفر مهاجری که در دنیا وجود دارد که نسل اول مهاجران محسوب می‌شوند روایت‌های مختلفی از مهاجرت وجود دارد، ولی مهم این است که مهاجر چه استفاده‌ای از مهاجرت ببرد.

وی افزود: در آینده بیشتر از مهاجرت خواهید شنید زیرا مهاجرت در دنیا در حال گسترش است و مردم میل به جابجایی و پیشرفت و خوب شدن بیشتری پیدا خواهند کرد و این عالی ترین حس در دین و فرهنگ ما است.

صلواتی ادامه داد: غربت، سختی و دشواری، هم خانواده مهاجرت است، مهاجرت مثل از خواب بیدار شدن است که باید زودتر دوران تشویش خود را بگذارید و هوشیار شوید.

وی در خصوص مراحل مهاجرت اظهار کرد: مهاجرت ابتدا یک دوران طلایی و ماه عسل دارد که فرد از بودن در شهر مقصد خوشحال و راضی است، اما بعد از آن پرتگاه بحران فرهنگی است که دچار بحران غربت می‌شود و اولین چیزی که در مهاجرت با آن روبه‌رو می‌شویم از دست دادن است و باید قدرت از دست دادن را داشته باشیم و مهاجر باید زودتر از این دوران گذر کند.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران اضافه کرد: مهاجران دو ویژگی دارند، اول جدا افتادگی از وطن و از دست دادن و دوم قدرت بازآفرینی و نوآوری است که باید فرد برای مهاجرت با توجه به ویژگی‌های خود در مورد آنها فکر کند، دو عامل اساسی نیز برای مهاجرت وجود دارد، عوامل و انگیزه‌های شخصی و مشکلات کلان مثل جنگ و مشکلات اجتماعی و اقتصادی که عامل دوم نقش پررنگی در مهاجرت دانشجویان ایرانی و افغانستانی دارد.

نرخ کارآفرینی مهاجران بیش از ساکنان محلی کشورها است

وی تصریح کرد: در کل دنیا نرخ کارآفرینی مهاجران بیش از ساکنان محلی کشورها است، یعنی مهاجران می‌توانند به مشکلات چیره شوند این یعنی از این به بعد بیشتر از شجاعت مهاجران خواهیم شنید و اگر مهاجر جنگجو نباشد همراه با نارضایتی خواهد بود.

صلواتی خاطرنشان کرد: دغدغه‌های افغانستانی‌ها در ایران همانند مشکلات سایر مهاجران در جهان است و این جمعیت مهاجران تقریبا مشکلات یکسانی همچون تبعیض و فرصت شغلی نابرابر دارند.

وی افزود: باید در مورد مهاجرت اطلاعات کسب کرد، در دانشگاه شریف که دانشجویان بسیار خوبی دارد تنها ۳۰ درصد در مورد مهاجرت اطلاعات دارند، کمتر کسی در مورد جایی که می‌خواهد برود اطلاعات کسب می‌کند، چون مهاجرت نیازمند یک اطلاعات کامل است.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران اضافه کرد : جوانان به سمت مهاجرت حرکت می‌کنند که خبر خوبی نیز است چون باعث تبادل فرهنگی می‌شود، اما اطلاعات نسبت به مهاجرت کم است و بعد از جمع آوری می‌بینند مهاجرت آنچه در فیلم‌ها دیده‌اند نیست.

وی ادامه داد : طبق تحقیق ما از ۱۴۰۰ افغانستانی نشان داده است همه می‌خواهند به کشور خود کمک کنند این نتیجه ریشه دوستی آنها است.

کد خبر 402858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.