چرا بازارهای آمریکای جنوبی محبوب است؟

بعد از یک دوره رکود در قرن بیستم، بازارهای مرکزی آمریکا یک رنسانس واقعی را تجربه کردند؛ به نحوی که بازارهای عرضه محصولات مصرفی، بازارهای محلی و صف‌های پیوسته کامیون‌های فروش موادغذایی اکنون اهداف محبوب عمومی برای تجربه خوردن و خرید کردن به حساب می‌آیند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از اینکه بازارهای جامعه آمریکا با گذراندن یک دوره واقعی رکود، مجدداً از اهمیت بالای اجتماعی و تجاری برخوردار شدند، برنامه‌ریزان اقدام به بررسی بخش‌های مختلف بازارهایی کردند که پس از چندین دهه به رشد و شکوفایی رسیده و رونق گرفته بودند. با توجه به انواع مختلف بازارهای ایجاد شده و در حال ظهور، نتیجه به دست آمده حاکی بود که پویایی یک شهر در اثر مواجهه با ایده‌های نو به وجود می‌آید، با این حال هنوز شهرهای کمی وجود دارند که از چنین ویژگی پر مزیتی برخوردار باشند.

بخش جنوبی قاره آمریکا که معمولاً به‌عنوان قاره‌ای جداگانه شناخته می‌شود، آمریکای جنوبی یا لاتین را تشکیل می‌دهد. در سراسر این قاره بازارها، فضاهای مهم تجاری و فرهنگی در دهکده‌های کوچک تا کلانشهرهای بزرگ آن به حساب می‌آید و چشم‌انداز بازارهای آن از تنوع بالایی برخوردار است. علی‌رغم تفاوت‌ها، بازارهای آمریکای جنوبی دارای چندین ویژگی مشترک است که پویایی و اهمیت آن‌ها را به عنوان مراکز تجاری و اجتماعی بهبود می‌بخشد. در ادامه با این ویژگی‌های مشترک آشنا می‌شویم:

خدمات ۲۴ ساعته و موقعیت مرکزی

اکثر بازارهای آمریکای جنوبی به صورت ۲۴ ساعته باز است و هرچند فعالیت بعضی از آن‌ها در بعدازظهر کم می‌شود ولی هیچ یک به صورت نیمه‌وقت خدمات‌رسانی نمی‌کنند. طولانی بودن ساعات خرید و فروش منجر به دسترسی بهتر خریداران به موارد مورد نیاز می‌شود. از سوی دیگر فروش این بازارها آنقدر بالا هست که ارائه خدمات تمام روز برای فروشندگان به صرفه باشد چرا که وجود تعداد کافی و مناسب بازار در یک مرکز تجاری و خودداری از تجمع بازارهای بسیار زیاد در یک منطقه، به میزان کافی سودآوری در اختیار مغازه‌داران قرار می‌دهد. علاوه بر این، بافت منطقه نیز نقش بسزایی در زنده بودن و پویایی بازارها دارد و قابلیت پیاده‌رو بودن، نزدیکی منازل مسکونی، مراکز حمل و نقل، اماکن عمومی، فروشگاه‌های بزرگ و رستوران‌ها از ویژگی‌های بارز بازارهای آمریکای جنوبی است. تمامی این بازارها به‌گونه‌ای ایجاد شده است که دسترسی به آن‌ها با استفاده از هر نوع وسیله نقلیه‌ای بسیار آسان و امکان‌پذیر است.

سرپوشیدگی بازارها و راهروهای عبور و مرور مناسب

در آمریکای جنوبی حتی بر فراز بازارهای روباز نیز پوششی پارچه‌ای برای محافظت شدن در برابر نور خورشید و باران تعبیه شده است. سرپوشیده بودن بازارها زیر سازه‌های سقف‌دار ساده اما دائمی منجر به حفظ محصولات و تامین آسایش مشتریان می‌شود. از سوی دیگر وجود راهروها و محوطه‌هایی که به خوبی ساماندهی شده باشد در نظر کاربران بسیار خوشایند تلقی می‌شود چرا که خریداران فضا و فرصت کافی برای انتخاب و خرید محصول مورد نظر خود را دارند و توقف آن‌ها هیچ تداخلی در عبور و مرور سایرین ایجاد نمی‌کند. نور کافی، تهویه مناسب و مسیریابی آسان نیز از ویژگی‌های بازارهای آمریکای جنوبی است.

تنوع محصولات و مقرون‌به‌صرفه‌بودن قیمت‌ها

در مقابل با افزایش تعداد بازارهایی که به فروش یک محصول خاص مثلاً محصولات دریایی تعلق دارد، بازارهای آمریکای جنوبی دارای تنوعی باورنکردنی از محصولات و کالاها در انواع و اقسام مختلف هستند و طیف گسترده‌ای از مواد غذایی و غیر غذایی را در دسته‌بندی‌های گوناگون رقابتی به مشتریان عرضه می‌کنند. علاوه بر این قیمت محصولات در این بازارها بسیار پایین‌تر از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌هاست که این امر خرید از آن را برای اقشار مختلف جامعه با درآمدهای پایین و متوسط بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌کند. این عمل یک تضاد جالب با برداشت فرهنگی از بازارهای کشاورزی و محصولات زراعی موجود در ایالات متحده که اغلب عرضه‌کننده محصولاتی با کیفیت و البته هزینه‌های بالا هستند به حساب می‌آید. درنتیجه این بازارها به فضاهای عالی و پراهمیت تجاری و اجتماعی تبدیل می‌شود که در آن‌ها فرهنگ بازار جامع، یعنی قابلیت دسترسی همگانی به این فضاهای عمومی حاکم است.

امنیت

بازارها معمولاً اماکنی شلوغ و پر همهمه هستند که روزانه شاهد حضور اقشار متفاوتی از جامعه هستند و وجوه نقد بسیاری در آن‌ها دست به دست می‌شود. بنابراین مسأله تامین امنیت در بازارهای عمومی مسأله‌ای چالش‌برانگیز است. از سوی دیگر بسیاری از مردم نگران هستند که در بازارهای عمومی احتمال تقلب کردن و فریب دادن مردم بسیار بیشتر از فروشگاه‌هاست. به منظور مقابله با این مشکلات، بازارهای آمریکای جنوبی دارای نگهبانان امنیتی بسیاری است که در سراسر آن حضور دارند و در همگی آن‌ها مقیاس‌ها و شاخص‌هایی عمومی تعبیه شده است که با توجه به آن‌ها مشتریان می‌توانند کیفیت محصول خریداری شده را بسنجند و از مناسب بودن آن اطمینان یابند.

سایر ویژگی‌ها

در اختیار قرار داشتن نیمکت و صندلی برای استراحت، وجود غذاخوری‌های سالم و متنوع، وجود فروشندگان گوناگون و فرهنگ‌های چندگانه و ادغام شدن بازارها با خیابان‌های عمومی و پیاده‌روها که بدون ایجاد مزاحمت در دسترس خریداران قرار دارند نیز از دیگر ویژگی‌های مشترک بازارهای آمریکای جنوبی محسوب می‌شود.

کد خبر 402834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.